این پیک موتوری، مهندس است

مدرک تحصیلی این روز‌ها به درد دم کوزه می‌خورد این را از شرح حال زندگی سیل عظیمی از جوانان متوجه می‌شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها کیوسک‌های روزنامه‌ها مشتریان جوانی دارند، روزنامه‌ها بیمحاباتی‌تر می‌زنند تیتر‌هایی که دل جوانان را اندکی به درد آورده، جوانان جویای نامی که قشنگ‌ترین روزهای زندگیشان را پشت میزهای دانشگاه‌های کشور سپری کرده‌اند. این روز‌ها با دیدن تیترهای ریز و درشت روزنامه‌های گوناگون باز از نو نا امید‌تر از قبل به دنبال کاری برای گذران پاورقی زندگیشان پشت کیوسک روزنامه فروشی‌ها صفحه‌های روزنامه‌ها را ورق می‌زنند شاید این انتظار به شکستن قفل بیکاری‌شان بینجامد جوانانی که با خود این شعر را زیر لب زمزمه می‌کنند هیچکی نمی‌فهمه چه حالی دارم چه دنیای رو به زوالی دارم اما تو کوه درد باش طاقت بیار و مرد باش...

حمید ۲۸ساله کار‌شناسی ارشد مهندسی صنایع را در دانشگاه شریف خوانده و علی رغم همه تلاش‌هایش برای پیدا کردن شغل مرتبط با تخصصش این روز‌ها در یک موسسه پیک موتوری روزانه ۱۲ ساعت مشغول به کار است.
 
چشم و چراغ محله ما پیک موتوری شده 
به سراغ دوست صمیمی‌اش می‌رویم تا قصه حمید را از زبان او بشنویم: ما از دوران بچگی با هم بزرگ شدیم حمید بچه درس خون محله ما بود و همیشه شب‌های امتحان همه به سراغ او می‌رفتیم پدرش را از بچگی از دست داده بود و با مادر و خواهر و برادرش به سختی زندگی می‌کردند. دبیرستان که رفتیم یک روز در ساندویچی محله که پاتوق همیشگی‌مان بود قرار گذاشتیم که شش سال بعد همه دوستان صمیمی دوباره در این ساندویچی جمع شویم و ببینیم هر کداممان به کجا رسیده‌ایم.
 
دست و پنجه کردن جوانان با نا‌امیدی 
حسین صدیق روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متأسفانه در شرایط فعلی شاهد یک فضای یأس و ناامیدی در بین جوانان کشورمان هستیم که این ماجرا خود دلایل متعددی دارد، از جمله و مهم‌ترین آن دلیل اشتغال و در حقیقت کار است. ما جوانی را می‌بینیم که تحصیل می‌کند و مدرک می‌گیرد به دنبال شغل مناسب است ولی بعد از فارغ التحصیلی این احساس در او به وجود می آید که با وجود داشتن مدرک، کار مناسب برایش فراهم نخواهد شد و طبیعی است که ناامید و بی‌انگیزه می‌شود. 

این امر به خصوص در جوانان پسر که وظیفه اداره زندگی را عهده دار خواهند بود اهمیت بیشتری دارد چون وقتی شغل نداشته باشد نمی‌تواند ازدواج کند و تشکیل خانواده و زندگی بدهد و این نا‌امیدی و عدم انگیزه خودش را در تمام ابعاد زندگی فرد نشان می‌دهد. 

دست‌های نخبگان جوان را به گرمی بفشاریم
صدیق درخصوص دیگر عوامل به وجود آمدن این مساله گفت: به طرح‌ها و ابتکارات جالب جوانان نخبه و نوآور آن طور که باید و شاید توجهی نمی‌شود. جوانانی هستند که وقتی ایده آن‌ها از نظر مالی تامین نشود مسلم است که نا‌امید می‌شوند و از مسیر اصلی و هدفشان دور شده و برای فرار از مشکلات اقتصادی به کارهایی پناه می‌برند که فقط امرار معاش کنند. 

 دلیل مهم دیگر هم کم توجهی به پتانسیل فوق العاده نسل جوان است. جوانان ما پر از استعداد و انگیزه هستند در صورتی که به آن‌ها بها داده شود می‌توانند شاهکار‌های بزرگی خلق کنند ما جوانانی داریم که سرمایه علمی بزرگی هستند ما باید سعی کنیم این استعداد‌ها را با یک برنامه ریزی درست و دقیق و هوشمند در کشور خودمان به کار بگیریم. 

قبولی در دانشگاه تازه اول راه است! 
وحید گفت: نتایج کنکور را اعلام کردند همه منتظر بودیم ببینم حمید کجا قبول شده سراغش رفتم برق خوشحالی در چشمانش موج می‌زد مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف قبول شد کمی بعد از قبولی‌اش در دانشگاه کم کم فاصله‌اش با ما زیاد شد و دوستی‌ها هم کم رنگ اوایل فکر می‌کردیم حالا که دانشگاه قبول شده دیگر دلش نمی‌خواهد در جمع ما باشد حتی چندین بار تصویرش را در جشنواره‌های علمی از تلویزیون دیدم، بعد‌ها شنیدم که در یکی از خیابان‌های شهر به دست فروشی مشغول است یک روزبه طور تصادفی او را در خیابان دیدمش گفت مدرک ارشد خود را نیز گرفته اما هر جا به دنبال کار گشته کاری پیدا نکردهاست.
 
پشت دیوار آرزو‌ها مردن
این روان‌شناس گفت: بی‌انگیزگی و عدم تناسب شغل و رشته تحصیلی باعث یک نوع سرخوردگی و احساس حقارت در بین جوانان می‌شود و نتیجه‌اش جوانانی می‌شود که عزت نفس‌شان را از دست داده‌اند و به باقی زوایای زندگیشان هم نگاه تلخ و غمگینانه دارند، حس حسرت و نرسیدن به آرزوهایی که روزگاری برای آن‌ها با همه سختی‌های زندگیشان جنگیده‌اند به امید اینکه روزگاری نتیجه‌اش را ببینند و اینک آنچه رو به روی آن هاست کاملا متفاوت است. این جوان حق دارد به زندگی بدبینانه نگاه کند چون که واقعیت زندگی روی خوشی به او نشان نداده نتیجه این وضعیت جوانانی سرخورده‌اند. 

از بس گشتم دیگه کشش ندارم 
حمید گفت: بعد فارغ تحصیلی‌ام با اینکه خیلی دوندگی کردم هیچ کاری پیدا نکردم دیگر کشش ندارم خسته شدم از بس از این موسسه به اون موسسه رفتم از بس فرم‌های مختلف پر کردم از بس نیازمندی روزنامه هارو چک کردم اگربه عقب برگردم اینقدر به درس اهمیت نمی‌دهم و حتما یک مهارت و فن یاد می‌گیرم تا اگر از درس به جایی نرسیدم بتوانم برای خودم کاری دست و پا کنم. در طول این مدت باز هم کماکان به سراغ اساتید دانشگاه می‌روم شاید بتوانم کاری در ارتباط با تخصصم پیدا کنم و باز هم توکلم به خدا است با همه سرگردانی‌ها اما دلم روشن است. الان هم با‌‌ همان موتور قدیمی پیک موتوری هستم کار سختی است اما زندگی‌ام با همین موتور می‌گذرد. 

داداشم رو موتور ازم گرفت
حمید گفت: داداشم سه سال پیش با همین موتور تصادف کرد و مرد و از آن زمان ترس از موتور همراه من است موتور مادرم را پیر کرده است هر روز که از خونه می‌زنم بیرون تا وقتی برگردم تو حیاط می‌شینه وقتی سوار این موتور لعنتی می‌شوم یاد داداشم لحظه‌ای ولم نمی‌کند ومن مجبورم هر روز با موتوری که عزیز‌ترین کس زندگیم رو از من گرفت برای یک لقمه نان حلال بزنم به دل این خیابان‌هایی که بی‌رحمانه بودنشان را در حق زندگی من تمام کردند. 

عاقیت فارغ التحصیلان چگونه رقم می‌خورد؟ 
صدیق روانشناس خاطر نشان کرد: ما باید مراقب باشیم اگر حواسمان به نخبه‌ها و جوانان کشورمان نباشد دیگران دست به کار می‌شوند، این همه فکر مهاجرت اساسش از همین بی‌کاری هاست از همین ترس از آینده شغلی است از همین بی‌توجهی به تحصیلات و دانش جوانان است ما باید کاری کنیم که سرمایه‌های علمی کشورمان را در داخل کشور حفظ کنیم باید فضای علمی را برای رشد و شکوفایی آنان تامین کنیم.
 
شهرمان را آبستن حادثه‌ها نکنیم
وی افزود: ما باید نهال امید را در دل جوانانمان بکاریم باید آن‌ها را تشویق کنیم به آن‌ها انگیزه بدهیم به آن‌ها توکل یاد بدهیم هوش هیجانی و عاطفی جوانانمان را تقویت کنیم چرا که این فضای مسموم و پر از یاس آبستن حادثه ها است، جوانان بیکار یا جوانی که بعد سال‌ها تحصیل به شغلی پناه برده‌اند که هیچ ارتباطی با تخصصش ندارد جوانی است با اعصاب ضعیف، پرخاشگر و پر از احساسات سرکوب شده که آن را در لایه‌های پنهان و آشکار زندگی‌شان نشان می‌دهند کافی‌ است نگاهی به صفحات حوادث بیاندازیم هر چند وقت شاهد خودکشی یک دانشجو هستیم که انگیزه‌ها‌یش را از دست داده و دست به چنین اقدام منفوری زده است چرا که همه در‌ها را به روی خود بسته دیده است. 

قصه حمید قصه یکی از هزاران جوان سرزمین‌مان است که دردنامه‌اش را روایت کردیم حمیدهای زیادی زیر پوست پایتخت هر روز از کنار ما رد می‌شوند و ما بی‌تفاوت از کنار آن‌ها به مسیر خویش ادامه می‌دهیم اما آیا واقعا وقت آن نرسیده که به جای آمارگرفتن نرخ بیکاری جوانان، بی‌آنکه به سرنوشت فارغ تحصیلان دانشگاه‌هایمان لحظه‌ای بیاندیشیم فکر چاره‌ای کنیم؟

گزارش از ژیلا تختی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۴۳ ۰۱ تير ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۴۳ ۰۱ تير ۱۳۹۶
سلام .من علی 22ساله با مدرک ارشد از رشته حسابداری
4ساله پیک موتوریم بالای 20 بار تصادف داشتم که هیچکدومشون تقصیر من نبودم ولی هیچیم نشده چون لوازم
موتور سواریم کامل و ایمنی برام فراهم درسته امنیت نداره درسته بیمه ندارم اما الان روزی 100 هزار با موتور تو پیک کار میکنم ازشغلمم راضیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۳ دی ۱۳۹۴
ولی اگر واقعا ارشد شریف داره دکترا براش مثل اب خوردنه پس چرا!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ دی ۱۳۹۴
نمی خوام شعار بدم اما درسته او به حق طبیعیش نرسیده اما دمش گرم لقمه حلال رو به هر چی حروووومه عوض نکرده خدایی مرد هست
امیرمومنان هم وقتی دید خلافت و باغ فدک رو ازش غصب کردن و برای رزق و روزی زن و بچه رفت برا یهووووودی اب از چاه کشید
از قدیم گفتن کار عار نیست
اگر دختر می داشتم به این جووون می دادم که اینقدر جنم کار داره اونم تو این وا نفسای مفت خوری و حروووم خوری!
هر چند که از خدا می خوام نتیجه زحمتاشو بهش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۳ دی ۱۳۹۴
ای تحصیلکرده غصه نخور ماهمه مون مثل همیم
پارتی که نداشته باشیم دکتری هم فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم فارغ التحصيل رشته عمران روزانه سراسری واقعا اون همه زحمت کشیدیم درس خوندیم آخرش کار نیست خدایا من خسته شدم کار می خوام کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم دانشجوی رشته مهندسی معماریم
واقعا نا امیدم از آینده رشته خودم
ولی همزمان دارم توی یه شرکت طراحی سایت کار میکنم
حقوق هر ماهمم بستگی داره به پروژه هایی که میگیریم
ماه قبل فقط 260 تومن حقوق گرفتم :(
چشمم رو همه آرزوهام بستم :((
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
مسئولین باید فکری کنند خواب بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
ماشالا همه ادعای مهندس بودن میکنن اما املای چند کلمه ساده رو نمیدونن
مرتبط درسته نه مرتبت
فارغ التحصیل درسته نه فارق التحصیل
طرز فکر درسته نه طرض فکر
Iran (Islamic Republic of)
قریبه
۰۸:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۴
بیکاری فشار آورده بهشون داداش
صخت نگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
سلام به همه ي دوستان عزيز،واقعا نميدونم چي بگم دل منم خيلي پره،ولي شرايط براي ماها كه به اصطلاح تحصيل كرده ايم چندان خوب و راضي كننده نيست .به اميد روزي كه بهتر از بهتر بشه
Germany
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی رو که برای پیداکردن کار صرفکردی رو صرف پیدا کردن پارتی میکردی الان سر کار بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم کارشناسی دارم
از بیکاری یک مدت راننده سنگین بودم ولی یک نفر ما مدرک چهارم ابتدایی!!!!! مسئول ما راننده ها بود
سه سال کار کردم اخرش هم اخراج کرند به خاطر وضعیت اقتصادی پروژه خوابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
دانشگاه جای کتاب خوندن نیست ، جای حَلّ مسائل و مشکلات جامعه است !

این همه مشکل شهری ، روستایی ، تولیدی ، فروشی ، خریدی ، و ... ... ... کی میخواد حل بشه ، جایی به جز دانشگاه میتونه ؟

دانشگاه جای کار و تلاش ، نه جای .... است!

این دانشگاهها خیلیهاشون هیچ کمکی به حلّ مسائل مردم نمیکنند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم با مدرک مهندسی عمران دارم تو تره بار کار میکنم خیلی هم دنبال کار مرتبت بارشتم گشتم ولی گیرم نیومد،روزی هزار بار به خودم میگم اخه چرا درس خوندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
این چیزایی که نوشتید تا حدی درست هستش.ولی اینم در نظر داشته باشید که من یه دانشجوام اونم از نوع خوابگاهیش. با اطمینان می گم حدود 80 درصد دانشجوها طی تحصیل درس نمی خونن.با چشم خودم می بینم هم اتاقیام حداقل تا ساعت 2 نصف شب تو شبکه هایاجتماعی در حال چت و... هستن. تعدادی شون که فقط10 شب به بعد رویت می شن چون از اون ساعت به بعدشو خوابگاه اجازه نمی ده.بعضی هاشونم که با دوستی های از نوع جنس مخالف واقعا بیهوده فضای دانشگاه رو زشت کردن.حالا ایندانشجوها همون لیسانسه و ارشدای آینده می شن و منتظر کار.وقتی مدرک فرد بیکارو می بینید قبلش رو هم در نظر داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی ارزش مدرک انقدر پایین اوردن دیگه چه انتظاری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۴
من هم با مدرک فوق لیسانس روزانه 15 ساعت مشغول به کارم. در دو شیفت کاری. ولی درامدم در مجموع تا الان ماهی یکو پونصد هم نبوده. در حالی که دارم اطرافم کسایی رو میبینم که با ی شغل کارمندی و کار غیر تخصصی ماهی بالاغ بر 2 میلیون حقوق میگیرن. بخدا این عدالت نیست. من بیشتر شدم شبیه یه جنازه متحرک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم مهندسی برق خوندم .الان بیکار میچرخم وقتی یه رشته مثل مهندسی برق اینه وای بر بقیه رشته ها درس رو ول کنین همه فقط عمر حرام کردنه هم کلاسی های خودم که درس نخوندن از من خیلی جلو تر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۴
بزن برو خارج خونوادت هم ببر حال کن اینجا هیچی نمیشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ دی ۱۳۹۴
متاسفانه توقع مردم زیاد شده و حاضر نیستن کاری کنن که زحمت میخواد،همه دنبال میز و سمت و مقام و درآمد خوب بدون زحمت هستن.
نمونش خود ما که برای دفترمون حدود 3 نفر کارشناس فروش میخوایم.هرکی میاد حاضر نیست به خودش زحمت بده تلاش کنه ولی در ازاش پول خوب میخواد،میگم خودم بهت اطلاعات میدم کی و کجا جنس میخواد و برو بفروش،اصلا نرو بشین تو همین دفتر بفروش،زحمت اینم به خودشون نمیدن.
طرف اومده تو کار قبلیش با اضافه کاریو مزایا و پورسانت و کوفت و درد و زهر مار فوقش ماهی 1 تومن میگرفته طبق گفته خودش،تازه تا وسط جاده قدیم کرج میرفته میومده اینجا که نزدیکتره و راحتتر براش،میگم خانم عزیز اینجوری که من میگم اگه کار کنی و از تجربیات من توی بازار کار و صنفمون استفاده کنی کمه کم ماهی 1/5 در میاری بغیر از مزایا و چیزای دیگه که باید بهت بدیم! رفته زنگ زده میگه نه اگه پایه حقوقمو فلان قدر بدین میام !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ادعا و توقعمون سر به فلک میزنه،ولی حاضر نیستیم سختی بکشیم تا به جایی برسیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
باور کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
معلومه از اونایی هستی که بابایی دستتو گرفته و به مردم پز میدی و نمیدونی واقعا جوونا چی می کشن. از شما انتظاری نمیره درد جوونارو بفهمید چون مفت به همه چسز رسیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۴
1/5خیلی کمه خداییش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ دی ۱۳۹۴
كاش روزي برسه كه در ادارات و شركتها بجاي استخدام فك و فاميل و يا دوست و آشنا،كه در نهايت هيچ بازدهي هم نداره و نخواهد داشت. از اين گونه افراد متخصص و با غيرت استفاده بشه. آمين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
مدیر ما فوق دیپلم کتابداری هستش 6 میلیون تومن هم دریافتی ماهانه داره
من خودم فوق لیسانس دانشگاه تهرانم با سه سال سابقه 1 تومن دریافتیمه مزایا هم ندارم و کارمندم ولی وقتی بیکارای تحصیلکرده رو میبینم خدارو شکر میکنم که یه جامشغولم . مدرک و رشته تحصیلیم هم هیچ ربطی به کاری که میکنم نداره .
هرچند واقعا با 1 یا حتی 2 تومن هم یه جوون کاری نمیتونه بکنه و فقط حسنش اینه که آدم محتاج دیگران نمیشه
دولت باید ارزش پول رو بالا بیاره مردم بااین حقوق کم قدرت خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم مدرک دانشگاهی دارم درسمم خوب بود
الان به کاری مشغولم که حتی با وجود ناشناس بودنم خجالت کشیدم بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
پسر بنده می گوید آنهایی که درس خوانده اند بیکارند من چرا بخوانم / من مانده ام چه کار کنام ؟( الاان پیش دانشگاهی رو تموم کرده)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
بفرستش کار فنی چیزی یاد بگیره خیلی بهتر از اینه عمرشو تو دانشگاه تلف کنه
من 29 سالمه دکترا دارم ولی امیدی ندارم که کار مرتبط با تخصصم گیرم بیاد
به ماهی 1 میلیون راضیم ولی شغلی نیست واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
رسول سمنانی
۰۸:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
مگر میشه که یک متخصص بیکار باشه !
تو هر زمینه ای متخصص باشی که التماست میکند کار !
به پابوس قدمهای تو می آید کار !
هنوز هم دانشگاه شریف رو تو جامعه میشناسن و قبول دارن!

یعنی : مقصر اصلی نظام آموزشی از ابتدا تا انتهاست!
که نتونسته از این فرد یک کار آفرین بسازه ، خلاقیتشو نگیره ، مگه این مخترعین کشورهای دیگه چی دارن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وقتی تحصیل کرده ی دانشگاه شریف همچین وضعی داره وای به حال دانشجو های دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
وضعیت حمید نسبت به ما بد هم نیست
زندگی منو اگه بگم که باید ملت زار زار
به حالمون گریه کنن واقعا بد روزگاری شده
خدا خودش عاقبت همه ما رو ختم بخیر کنه ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
درد دل هزارن جوان دیگر هم همین است حمید جان ابراز همدردی ما را بپذیر فعلا جوانان ایران زیاد اهمیتی ندارندتا بعد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم یک جوان ایرانی هستم ! منم مهندس صنایع هستم فارغ التحصیل از دانشگاه ازاد !
حدود یک ساله که درسم تموم شده و دنبال کارم ولی دریغ ...،.
واقعا نا امید شدم ، اینده برا ما جوانو خیلی مبهمه متاسفانه ، چند وقته افسردگی گرفتم و بعضی وقتا پر خاشگر میشم !
این حال و روز من تنها نیستش حال و روز خیلی از جوانای مثل منه که همه همین وضعیتو دارن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم یک جوان ایرانی هستم ! منم مهندس صنایع هستم فارغ التحصیل از دانشگاه ازاد !
حدود یک ساله که درسم تموم شده و دنبال کارم ولی دریغ ...،.
واقعا نا امید شدم ، اینده برا ما جوانو خیلی مبهمه متاسفانه ، چند وقته افسردگی گرفتم و بعضی وقتا پر خاشگر میشم !
این حال و روز من تنها نیستش حال و روز خیلی از جوانای مثل منه که همه همین وضعیتو دارن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم یک جوان ایرانی هستم ! منم مهندس صنایع هستم فارغ التحصیل از دانشگاه ازاد !
حدود یک ساله که درسم تموم شده و دنبال کارم ولی دریغ ...،.
واقعا نا امید شدم ، اینده برا ما جوانو خیلی مبهمه متاسفانه ، چند وقته افسردگی گرفتم و بعضی وقتا پر خاشگر میشم !
این حال و روز من تنها نیستش حال و روز خیلی از جوانای مثل منه که همه همین وضعیتو دارن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم یک جوان ایرانی هستم ! منم مهندس صنایع هستم فارغ التحصیل از دانشگاه ازاد !
حدود یک ساله که درسم تموم شده و دنبال کارم ولی دریغ ...،.
واقعا نا امید شدم ، اینده برا ما جوانو خیلی مبهمه متاسفانه ، چند وقته افسردگی گرفتم و بعضی وقتا پر خاشگر میشم !
این حال و روز من تنها نیستش حال و روز خیلی از جوانای مثل منه که همه همین وضعیتو دارن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم فارق التحصیل مهندسی نرم افزار و دانشجوی ارشد معماری کامپیوتر بودم که بدلیل مشکلات مالی و نبود شغل همسان با رشته خودم، الآن ویزیتور نوشابه ام
هم سر خورده ام
هم استرس فراوان دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
ازاینکه.دروطن.خودمانده.وپیک.موتوری.هستی.افتخارکن.تادرکشور.بیگانه
ظرف.شورباشی.وازاینکه.متاسفانه.مسولین.بفکرچاره.برای.کاروتولید.واشتغال
جوانان.نیستند.بایدشرمنده.باشند.این.روزهاهم.باب.شد.برای.هرکاری.ازمون
میگذارند.کلی.هزینه.دریافت.میکنند.که.معادل.یکسال.حقوق.جدیدالاستخدام
هامیباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
نا امید کننده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۴
واسه همین ادامه تحصیل ندادم
ولی پیک موتوری هم که باشه یه مهندس هست سطح اجتماعیش خیلی بالاتراز امثال منه پول مال مقام هیچه مهم شعور و طرض فکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۴
واسه همین ادامه تحصیل ندادم
ولی پیک موتوری هم که باشه یه مهندس هست سطح اجتماعیش خیلی بالاتراز امثال منه پول مال مقام هیچه مهم شعور و طرض فکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۴
حمید یکی از این دریای بیکرانه
منم یکی مثل حمیدم خواهشمندم از مسئولین که بفکر باشن خیلی ازاین جوانابهترین دوران زندگیشونو پشت میز دانشگاه گذراندن هزینه کردن بخاطر اینکه فردا بتونن به مردم وجامعه ایران خدمت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
کارشناسی ارشد هوافضا- دانشگاه شریف- معدل 17- رزومه ی نسبتا قوی و کاملا موشکی و در حد خودم فعالیت داشتم- سه مقاله-----ولی یکساله و نیمه بیکارم....(با توجه به ممنوعیت استخدام در وزارت دفاع)...(در مصاحبه هوافضا ی سپاه در کمال ناباوری رد شدم)...با دیدن این گزارش بر خلاف میلم تصمیم گرفتم از وضع خودم بگم ...تو این یک سال نه ماهشو تهران موندم و از این در به اون در زدم ولی کاری یه کم مشابه هم پیدا نشد....دنبال کار با حقوق هشتصد تومنم رفتم اما نشد...مدتی توی مشاور املاک کار کردم اما متاسفانه از سوی همکاران فقط تحقیر شدم....اومدم شهرستان بعد از این همه سال دست از پا دراز تر....تصمیم دارم بعد از عید برم دوباره تهران البته تنهایی نه با موتورم....تونم نه برای پیک...چون نمی تونم برم جایی که دوباره تحقیر بشم...گوشه گوشه این شهرو که میبینم فقط یاد حقارت هام می افتم...با موتور می رم مسافرکشی....فقط برای اینکه بتونم درصد از هزینه داروهای مادرم که مبتلا به سرطانه رو بدم..نه برای ساختن درصد از آرزوهام....که دیگه آرزو هم معنای خودش رو از دست داده....منم مثه حمید قصه شما از داشتن پدر محرومم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
منم دانشجوی رشته مهندسی معماریم
واقعا نا امیدم از آینده رشته خودم
ولی همزمان دارم توی یه شرکت طراحی سایت کار میکنم
حقوق هر ماهمم بستگی داره به پروژه هایی که میگیریم
ماه قبل فقط 260 تومن حقوق گرفتم :(
چشمم رو همه آرزوهام بستم :((
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۱۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
علی آقا داداش گلم. بنده ده سال وزارت دفاع بودم و آخرش هم بازخرید کردم. یه حقوق بخور و نمیر و پر از محدودیت و البته سرزنش خودم که این همه تلاش و درس خواندن و شب بیداری و اصطلاحا دود چراغ خوردن و آخرش هم یه کارمند. به نظر من اونجا هم مثل بقیه ادارات دولتی سیستم خاصی حاکمه. و فقط افراد خاصی میتونند پیشرفت کنند و بجایگاه های بالاتر برسند. تصمیم گرفتم بیام بیرون و خودم برای خودم کار کنم. الان هم راضیم. دلخوش به این کارهای دولتی نباش و دست رو بزار رو زانوت و رو پای خودت وایسا و نون بازوت رو بخور. واقعا پشیمونم از عمری که تو این وزارتخونه به هدر دادم. کاش زودتر فهمیده بودم و دنبال کارمندی و استخدام نبودم. تو این مملکت کار برای انجام دادن زیاده ولی کننده کمه. مطمئن باش بری تو پشیمون میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
فقط ایمان...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
خیلی خوب است این گزاذش ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
بزن برو خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۲ دی ۱۳۹۴
بنده خدا پول نداره شده پیک موتوری "بزن برو خارج"؟؟!!
رفیق من دکترا داره (رشته شیمی) به خاطر نداشتن 7 تومن پول الان 3 ساله داره حق التدریس تو دانشگاه درس میده. اگر 7 تومن داشت الان یا کره.
به هرکی درس می خونه توصیه می کنم که اگر نمیتونه حداقل پاره وقت جایی کار کنه درس نخونه آینده ش بیشتر تضمین شده است. درسی که خواندنش فایده نداشته باشه بدرد نمی خوره.
فقط درسی مفید است که همزمان باهاش کار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
افرین دمت گرم
آخرین اخبار