فابیوس: توافق با ایران یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ بود/صلح و امنیت اولویت نخست فرانسه است

وزیر امور خارجه فرانسه توافق هسته‌ای با ایران را یکی از موفقیت‌های بزرگ دیپلماتیک در سال دو هزار و پانزده دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در جمع رسانه های فرانسه گفت همگان می دانند سیاست بین المللی فرانسه تنها به فرانسه بستگی ندارد بلکه به شماری دیگر از کشورهای جهان و اروپا نیز مربوط است. در واقع سیاست بین الملل با توجه به تعریف آن به کشورهای زیادی مربوط است.  وظیفه رسانه ها توضیح همه این مسائل است. 

وی گفت سال دوهزار و پانزده سال متفاوتی بود. این سال پر از تناقض بود. از یک سو حملات مرگباری رخ داد که فرانسه دو بار به شدت با آنها رو به رو شد و حملاتی نیز در تونس، دانمارک، کنیا، مصر، مالی و دیگر کشورها رخ داد. اما از سوی دیگر دو موفقیت بزرگ دیپلماتیک برای ما جای امیدواری داشت. توافق هسته ای با ایران در ماه ژوئیه یکی از این موفقیت ها بود. من باید در این باره بگویم من برای آن که این توافق در چهاردهم ماه ژوئیه امضا شود اعمال فشار زیادی کردم. دلیل آن تنها مسائل فنی بود بلکه به دلیل آن که پایان مذاکرات همواره دشوار است و این مورد نیز که از سالها پیش همچنان ادامه داشت مورد خاصی بود. من در آن زمان از جشن ملی فرانسه که روز چهاردهم ژوئیه برگزار می شود استفاده کردم و به همکارانم در گروه شش گفتم من پس از چهاردهم ژوئیه اینجا نخواهم ماند و خواهم رفت. من نمی گویم این تنها دلیل دستیابی به توافق بود اما در نهایت این توافق حاصل شد و رایزنی در مورد اجرای آن این روزها ادامه دارد.

 فابیوس گفت به طور قطع توافق پاریس که طی نشست بین المللی آب و هوا در ماه دسامبر در پاریس حاصل شد نیز دیگر رویداد دیپلماتیک مهم سال گذشته است. 

لوران فابیوس گفت سال گذشته سیاست خارجی ما چهار اصل اساسی داشت که هم اکنون نیز بدون هیچ تغییری ادامه می یابد. صلح و امنیت اصل نخست ماست. کره زمین، اروپا و در نهایت درخشش فرانسه از دیگر اولویت های ما هستند. این چهار هدفی است که اقدامات ما باید بر اساس آنها سنجیده شود.

وی گفت ما در مورد توافق هسته ای با ایران، مالی و جمهوری آفریقای مرکزی موفقیت هایی کسب کردیم اما نتوانستیم در مورد بحران سوریه کاری انجام دهیم. من صبح امروز با «ریاض حجاب» هماهنگ کننده نشست ریاض گفتگو کردم. عصر امروز نیز با «دی مستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو خواهم کرد. فرانسه در این راه تنها نیست. 

فابیوس در ادامه گفت چند روز پس از آزمایش هسته ای جدید کره شمالی، من با وزاری امور خارجه چین، ژاپن و کره جنوبی دیدار کردم. همه مستندات حاکیست بر خلاف آنچه که کره شمالی اعلام کرد این آزمایش، آزمایش هسته ای نبود اما به هر حال این آزمایش بسیار نگران کننده است زیرا ناقض قطعنامه سازمان ملل متحد است و ثبات آسیای شرقی و امنیت بین الملل را تهدید می کند. واکنش جامعه بین الملل سریع و سخت خواهد بود. من امیدوارم سازمان ملل متحد هرچه سریعتر در این باره تصمیم گیری کند. این رویداد اعتقاد ما را مبنی بر اینکه بحران گسترش تسلیحات  هسته ای باید با هوشیاری و جدیت بسیار زیاد حل شود، تقویت کرد. ما در جریان مذاکرات هسته ای با ایران نیز رویکرد مشابهی داشتیم و هم اکنون نیز آن را ادامه می دهیم. 

وی گفت موفقیتی که در مذاکرات هسته ای ایران به دست آمد حاصل زحمات گروه شش بر روی میز مذاکرات بود اما اصلی ترین دلیل آن اراده آمریکا برای رسیدن به توافق و قاطعیت فرانسه بود که اعلام کرد باید توافقی جدی و سرسختانه حاصل شود.  

لوران فابیوس گفت زمانی که از صلح و امنیت سخن می گوییم مبارزه با داعش نیز بخشی از آن محسوب می شود. ما به عملیات نظامی و سیاسی خود در عراق و همچنین سوریه  ادامه می دهیم. ما همچنین تلاش های سیاسی را ادامه می دهیم زیرا این تنش ها تنها راهی است که به ما اجازه می دهد به طور کلی بر تروریسم چیره شویم و راه حلی برای اوضاع غم انگیز سوریه بیابیم. ما امروز با دی میستورا در مورد لزوم مطلق توقف حملات سوریه و روسیه علیه غیرنظامیان سوری و همچنین پایان محاصره شهر مضایا و دیگر شهرهای سوریه سخن خواهیم گفت. شواهدی که از اوضاع سوریه داریم و تصاویری که شما از آنجا منتشر کرده اید در ما این ذهنیت را ایجاد می کند که بشار اسد نه تنها به دلیل اخلاقی بلکه به دلیل تاثیر گذاری نمی تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد(!). فرانسه خواستار پایان سریع و موثر محاصره همه شهرها و دسترسی برای امدادرسانی و توقف حملات جنایتکارانه علیه غیرنظامیان است.  من از نماینده فرانسه در شورای امنیت می خواهم در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

در لیبی هم ما خواستار کمک به اجرایی کردن روند ثبات سیاسی به واسطه توافق ماه دسامبر هستیم تا این کشور گرفتار آشفتگی نشود و به مامنی برای تروریست ها تبدیل نشود. 

وزیر امور خارجه فرانسه در مورد درگیری های اسرائیل و فلسطین گفت با وجود مشکلات، ما کوتاه نیامده ایم. ما در سال دوهزار و شانزده نیز برای بسیج بازیگران عرب، شرکای اروپایی و آمریکا در چارچوب گروه بین المللی حمایت از روند صلح و شورای امنیت  تلاش خواهیم کرد. ما خواهان اجرایی شدن راه حل دو کشوری هستیم.

فابیوس تاکید کرد تا زمانی که عدالت  نباشد صلح هم نخواهد بود. در تمامی پرونده هایی که فرانسه به نوعی درگیر آن است تنها تعهدات مشترک اجازه دستیابی به صلح را خواهد داد. وی گفت اوکراین یکی دیگر از دل نگرانی های ماست و ما همچنان برای اجرای توافق مینسک تلاش می کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
به خدا دروغ میگید اگه امنیت برای شما مهمه چرا اجازه دادید اینهمه تروریست به سوریه برن چرا به ترویستها کمک کردید
آخرین اخبار