تحلیگران سیاسی آمریکا:

رابطه امریکا-عربستان در حال بدتر شدن است

تحلیگران سیاسی آمریکا معتقدند که رابطه میان امریکا و عربستان سعودی، به تدریج در حال بدتر شدن است.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، در گزارشی عنوان شده است که به اعتقاد تحلیگران سیاسی آمریکا، رابطه میان امریکا و عربستان سعودی همزمان با انزوای فزاینده رژیم ریاض در عرصه بین الملل و تشدید بی‌ثباتی داخلی، به تدریج در حال بدتر شدن است.

در این گزارش آمده است که ما شاهد وخامت طولانی مناسبات امریکا و عربستان هستیم و این روند پیش از تشکیل دولت اوباما مشهود بود.روابط امریکا و عربستان تماما مبتنی بر منافع است نه ارزش‌ها. و از همان ابتدا نیز برقراری مناسبات ارزشی امری غیر ممکن بوده است.

به باور این تحلیگران، منافع دو کشور نیز در سال‌های اخیر به شکل فزاینده از هم فاصله گرفته است.امریکا ظرف چند دهه گذشته نیازمند نفت عربستان بود اما اکنون به مدد نفت شِیل، از عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده انرژی جهان  پیشی گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است شکاف مناسبات امریکا و سعودی قرار نیست از بین برود، زیرا بنیان‌های این رابطه اکنون دیگر چندان قوی نیست. نمی‌توانیم همه کارهای انجام شده را به حالت قبل برگردانیم. آب رفته را نمی‌توان به جوی برگرداند.

 به گفته "خوان زاراته،" تحلیلگر ارشد امنیت ملی شبکه سی‌بی‌اس نیوز،  یکی از چالش‌ها این است که امریکا در سال‌های اخیر مشروعیت خود را در منطقه از دست داده است و سعودی‌ها دیگر مانند گذشته از امریکایی‌ها حرف شنوی ندارند.

 زاراته افزود: آن‌ها دیگر مثل سابق به امریکایی‌ها اعتماد ندارند. در نتیجه به یک معنی، سعودی‌ها باید خود به تنهایی از عهده امور برآیند. و در یمن چنین چیزی را می‌بینیم؛ در اینجا نیز شاهد هستیم و می‌توانیم خواسته خود را به آنان بگوییم و می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم خواست ما را اجرا کنند.

 وی تصریح کرد: آن‌ها خود را با ایران در میدان رقابت می‌بینند و از حضور امریکا در کنار خود نیز اطمینان ندارند.

 افزون بر آن، سقوط قیمت نفت سبب کسری بودجه عمده در عربستان شده و در مقابل جمعیتی که به مسکن و تسهیلات یارانه‌ای خو گرفته رو به افزایش است.

همچنین "آیِن برِمِر،" کارشناس سیاسی امریکایی و رئیس گروه اوراسیا هفته گذشته در گفتگو با پایگاه خبری بیزنس اینسایدر گفت: عربستان سعودی در مخمصه سختی گرفتار شده و خود نیز از آن آگاه است.

 برمر افزود:عربستان همچنین با قطع مناسبات با ایران تلاش می‌کند توجهات عمومی را از معضلات داخلی خود از جمله کاهش شدید قیمت نفت و بی‌ثباتی فزاینده سیاسی ناشی از رقابت در خاندان حاکم سعودی منحرف کند.

 تنش‌ها میان ایران و عربستان هفته گذشته در پی اعدام 47 تن در یک روز از جمله شیخ نمر روحانی برجسته شیعه توسط رژیم ریاض که محکومیت جهانی را در پی داشت، بالا گرفته است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار