هنری به نام نه گفتن به دیگران!

(نه) گفتن یک مهارت است و برای به دست آوردن این مهارت علاوه بر آموزش، نیازمند تمرین هم هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چگونگی نه گفتن یکی از مسائل مهم در حیطه روانشناس است که والدین وظیفه دارند این مهارت را به بهترین شکل به کودک آموزش دهند، البته این با نحوه پرورش اعتماد به نفس در کودک ارتباط دارد.

قدرت نه گفتن در بعضی‌ها بسیار پایین است و این یک ضعف در فرد محسوب می‌شود.

**موافقت کردن خیلی راحت‌تر از مخالفت کردن است

اما از مکالماتی که در آن موافقت چندانی وجود ندارد هم می‌توان چیزهای زیادی یاد گرفت، البته اگر بتوانیم خوب گوش دهیم و منطقی حرف بزنیم.

متاسفانه خیلی از ما آن قدر خجالتی هستیم که نمی‌توانیم مخالفت خود را اعلام کنیم و وقتی مسائل بر وفق مراد ما نباشد، خود را می‌بازیم.

کلمه نه یکی از کوتاه ترین و ساده‌ترین کلمات برای تلفظ در فارسی است، اما گاهی همین کلمه به زبان آوردنش بسیار سخت می‌شود.

** نه گفتن آسان است، اما چگونه؟

هما خرمی مشاوره خانواده در گفتگو  با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با مهارت نه گفتن، بیان کرد: وقتی می‌خواهیم به دیگران نه بگویم، می‌ترسیم که احساساتشان را جریحه دار کرده یا نا امیدشان کنیم یا حتی بدتر، دیگر دوستمان نداشته باشند.

اما نه گفتن هم مهارت‌هایی نیاز دارد مثل هر کار دیگری و قرار نیست با یک نه گفتن دنیا تمام شود.

وی افزود: برای نه گفتن باید محکم باشید، اگر مطمئن هستید که باید نه بگوید بدون معطلی یک نه محکم بگویید محکم نه گفتن البته به مفهوم عصبانیت، پر خاش یا پریدن به طرف مقابل نیست.

بعد از نه گفتن تشکر کنید، اگر بعد از این که خواسته دیگران را رد می‌کنید یک کلمه تشکر آمیز مثل ممنون یا مرسی هم بگویید تاثیر سریع و مثبتی روی درخواست کننده خواهید گذاشت.

پیشنهاد دیگری بدهید می‌توانید با یک پیشنهاد دیگر مسیر صحبت و درخواست را عوض کنید و در واقع با یک پیشنهاد بهتر هم خودتان سود ببرید و هم منافع طرف مقابل را در نظر بگیرد.

آرامشتان را حفظ کنید این یکی از مهمترین نکاتی است که برای کنترل مکالمه باید رعایت کنید، البته حفظ آرامش منطقی برخورد کردن وقتی از چیزی عصبانی هستید بسیار سخت است، مخصوصا اگر فرد مقابل حسابی شلوغش کند.

آماره آن  استا حاکی از که بیشتر سو استفاده‌ها، اعتیاد، دزدی و دیگر بزه ها در شرایطی رخ داده که اگر فرد مهارت گفتن نه را داشت، دچار آن بزه نمی‌شود.

افرادی که توانایی نه گفتن را ندارند باید بدانید پاسخ منفی، پرویی، گستاخی و بی ادب نیست، بلکه رد محترمانه خواهش یکی از دوستان یا اطرافیان است.

(نه) گفتن نوعی مهارت است که باید بیاموزیم و تعاملات روزمره از آن استفاده کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار