چاوش اوغلو خبر داد:

دیدارهای «مستمر» ترکها با صهیونیستها برای عادی سازی روابط

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: دیدارهای مستمر با طرف اسراییلی به منظور عادی سازی روابط ادامه دارد، اما هنوز تفاهمی حاصل نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "مولود جاوش اوغلو" این موضوع را در مراسم افتتاح هشتمین کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا که با شعار "مدیریت بحران ها و راه حل های انسانی" برگزار شد، بیان نمود.

پایگاه اینترنتی "هسپرس" به نقل از وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: آنکارا 3 درخواست از تل آویو داشت؛ درخواست اول که اجرا شد عذرخواهی به خاطر حمله به کشتی مرمره آبی بود؛ این کشتی در سال 2010 حامل کمک های انسانی به مردم غزه بود که در جریان آن 10 فعال ترک کشته شدند.

جاوش اوغلو ادامه داد: اما دو درخواست دیگر درباره پرداخت غرامت به خانواده های مقتولین و رفع محاصره غزه هنوز اجرایی نشده که به همین دلیل تفاهمی در این دو موضوع صورت نگرفته است.
این مساله دو هفته پس از سخنان "رجب طیب اردوغان" مطرح می شود که گفت، کشورش نیازمند تل آویو هست همانگونه که تل آویو در منطقه خاورمیانه نیازمند ترکیه است.

وی ادامه مسیر برای عادی سازی روابط پس از بروز تنش در سال 2010 را خواستار شد.
قبل از آغاز تنش میان آنکارا و تل آویو به خاطر حمله نظامیان صهیونیست به کشتی مرمره که حامل کمک های انسانی برای مردم غزه بود، ترکیه هم پیمان اصلی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه محسوب می شد.

 رابطه رژیم صهیونیستی و ترکیه به 28 مارس سال 1949 باز می گردد؛ ترکیه نخستین کشور مسلمانی بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و از آن پس بود که رژیم صهیونیستی مهم ترین حامی تسلیحاتی و نظامی ارتش ترکیه گردید و همکاری استراتژیک و دیپلماتیک بین آنکارا- تل آویو در سطحی عالی برقرار شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار