جان کربی: ایران و عربستان برای رسیدن به صلح در سوریه تنش را کاهش دهند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار کاهش تنش میان ایران و عربستان برای پیشبرد فرآیند صلح سوریه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت وزارت خارجه آمریکا؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا ارتباطی میان امضای توافق اتمی با اردن پیش از اجرایی سازی توافق اتمی با ایران وجود دارد، اظهار داشت: من امضای توافق امروز با اردن را به طرح جامع اقدام مشترک مربوط نمی دانم. به خاطر بیاورید که ما توافق هایی مشابه با سیزده کشور دیگر داریم. ما از مدتها پیش با اردن بر روی این موضوع کار می کردیم و امروز توانستیم این توافق را  در دیدار با شاه اردن امضاء کنیم. این فرصت بزرگی برای اجرایی سازی آن است. این موضوعی است که دو طرف بر روی آنها از مدتها پیش کار کرده ایم. این موضوع هیچ ربطی با اجرایی سازی  توافق ایران ندارد. توافق  با اردن حقیقتا درباره موضوع قاچاق و اشاعه تسلیحات اتمی است و ربطی به موضوع برنامه تسلیحات اتمی هیچ کشوری ندارد.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تنش میان ایران و عربستان می تواند بر مذاکرات آتی سوریه تاثیر داشته باشد، آیا شما مقاله "محمد جواد ظریف،" وزیر خارجه ایران، را خوانده اید، وی در این مقاله، عربستان را افراط گرایی بی شرمانه خطاب کرده است، گفت: بله من این مقاله را خوانده ام؛ اما باید بگویم که این مقاله درباره آرام کردن سعودی ها نیست. لازم است که این موضوع را به طور شفاف اعلام کنم که از نظر آمریکا حالا زمان آن فرا رسیده است که دو طرف در گفتگوهای پرمعنا درباره اینکه چگونه تنش را کاهش دهند، شرکت کنند تا به روشی سازنده فرآیند صلح سوریه به جلو حرکت کند. آنها نباید اجازه دهند که این تنش ها به مشکلاتی بزرگتر در منطقه بدل شوند. وزیر خارجه در رایزنی های خود را با مقامات منطقه چه سنی و چه شیعه مقصود ما را به آنها منتقل کرده است. همانطور که وی هفته گذشته اعلام کرد، در باره موضوع سوریه ما از هر دو طرف این تضمین را گرفته ایم که آنها قصد ندارند که تنش کنونی سبب خارج کردن فرآیند صلح سوریه از مسیرش شود.

کربی در ادامه گفت : اما آیا این به معنای رفع تنش و حل و فصل مسائل موجود است؟ پاسخ البته که نه است و ما این موضوع را به خوبی تشخیص می دهیم. نظر ما این است که دو طرف را تشویق می کنیم که روابط دیپلماتیک را تا حدی حفظ کنند که این فرآیند بتواند به جلو حرکت کند. من هرگونه توضیح درباره مقاله ظریف را به خود وی محول می کنم؛ اما معتقدیم تا مادامی که تنش ها وجود دارند دو طرف لازم است که هر آنچه از دستشان برمی آید برای کاهش آنها انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: لازم است که یادآوری کنم که ایران به جلو حرکت کرده است و تلاش کرده که به روز اجرایی سازی توافق  برسد. آنها همچنان به برداشتن گام های مناسب برای رسیدن به اجرایی سازی توافق ادامه می دهند؛ اما با این وجود آنها برخی از دیگر اقدامات تحریک آمیز خود را در منطقه متوقف نکرده اند. آنها همچنین برخی فعالیت های تحریک آمیز خود را درباره آمریکا هم متوقف نکرده اند. آنها اقداماتی تحریک آمیز را در رابطه با دیگر کشورها و بازیگران منطقه ای انجام می دهند. شلیک موشک در نزدیک ناو هواپیمابر، ادامه کار بر روی برنامه موشکی بالستیک، ادامه حمایت از شبکه های تروریستی هنوز انجام می شود. بنابراین ما از جانب آمریکا معتقدیم که  ایران باید کارهای بیشتری برای مشارکت در ثبات منطقه که هیچ گاه شاهد آن نبوده ا یم،  باید انجام دهد.

کربی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: این اظهارات شما آیا به منزله تایید بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب است، گفت: من این گزارشهای مربوط به این نشست را دیده ام. اجازه بدهید کشورهای عضو اتحادیه عرب خودشان در این رابطه حرف بزنند. من بار دیگر بر روی این موضوع تاکید می کنم که پیشتر هم اعلام کرده ایم،هیچ فردی عمق و تاثیر تنش ایجاد شده ناشی از از اعدام های هفته گذشته را درک نمی کند. ما این تنش را درک می کنیم. ما منبع این تنش را درک می کنیم. از برخی جوانب این موضوعی تاریخی است. منبع اختلاف میان ایران و عربستان به طور ویژه  تاریخی است. این موضوع سبب شده است که وزیر خارجه از دو کشور بخواهد که راههای دیپلماتیک را امتحان کنند.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آمریکا برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هنوز تحریم هایی پابرجا هستند. تحریمهای یکجانبه پابرجا هستند. ما همچنان تلاش خواهیم کرد تا ایران مسئوولیت پذیر شود و این یکی از ابزارهایی است که ما در اختیار داریم. ما حضور نظامی گسترده ای در بخشهای زمینی، هوایی و دریایی  در منطقه داریم. اگر شما به سالهای اخیر نگاهی داشته باشید شاهد این موضوع هستید که این حضور نظامی ادامه پیدا کرده است و در برخی موارد افزایش یافته است. بدیهی است که قابلیت های نظامی ما برای بازدارندگی و دفاع باید وجود داشته باشند.

وی افزود: به نظرم توافق ایران به تنهایی از این توانایی برخوردار است که راههای رسیدن ایران به بمب اتمی را ببندد. به نظرم ما می توانیم موافق یک ایران بدون قابلیت های اتمی، و به ویژه قابلیت تسلیحات اتمی باشیم و این برای همگان در منطقه بهتر و امن تر است. به نظرم هیچ فردی نمی تواند بگوید که ما در چند سال اخیر چشمان خود را بر روی اقدامات ایران بسته ایم و فشارها را افزایش نداده ایم. به نظرم شما با گذشت  زمان اثرات آن را خواهید دید.

این سخنگو در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: کاخ سفید اعلام کرده است که برای وضع تحریمهای بیشتر ضد ایران در رابطه با موضوع موشکی آن به زمان بیشتری نیازمند است، آیا این موضوع به روز اجرایی سازی ربط دارد. شما خواهان آن هستید که روز اجرایی سازی پیش از باز شدن پرونده دیگر انجام شود، گفت: همانطور که بارها گفته ایم هنوز مسائلی فنی دراین رابطه باقی مانده است که ما در حال کار بر روی آنها هستیم. من نمی توانم به جزئیات بیشتری اشاره کنم؛ اما زمانی فرا خواهد رسید که ما بتوانیم درباره این موضوع که آنها را در رابطه با برنامه موشکی بالستیک مسئوولیت پذیر کرده ایم، صحبت کنیم. ما این کار را انجام خواهیم داد؛ اما این موضوع از موضوع اجرایی سازی جداست. ایرانی ها پیشرفت هایی در زمینه اجرایی سازی داشته اند. ما هفته گذشته از زبان وزیر خارجه شنیدیم که اجرایی سازی می تواند خیلی زود روی دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مربوط به اقدامات انجام شده از طرف ایران درباره راکتور اراک را شنیده اید، گفت: بله من این گزارشها را دیده ام؛ اما نمی توانیم آنها را هم اکنون تایید کنیم. این وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که این موضوع را تایید کند. من نمی توانم در این رابطه حرفی بزنم. من می توانم به شما بگویم که ما می دانیم آنها زمانی یک برنامه اتمی تسلیحاتی را دنبال می کردند؛اما بر اساس توافق آژانس به بسیاری از سوالات موجود پاسخ داد. ما ارزیابی خود را انجام دادیم و به خوبی می دانستیم که آنها چه کاری انجام می دهند. آژانس پیشتر اعلام کرده بود که می تواند به نگرانی های جامعه بین المللی درباره ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران پاسخ دهد و این نقطه عطفی برای رسیدن به اجرایی سازی بود و به این سوالات پاسخ داده شد. آژانس گزارش خود را ارائه کرد و به سوالات پاسخ داده شد و ما از اینکه فرآیند اجرایی سازی بتواند به جلو پیش برود خوشحال و راضی هستیم. اگر ما به اجرایی سازی برسیم این به منزله نقطه عطف مهمی محسوب می شود. واضح است که این موضوع اعلام خواهد شد؛ اما اینکه در چه سطحی و چه فردی آنرا اعلام خواهد کرد موضوعی است که من جزئیاتی درباره آن در اختیار ندارم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار