گلوبال وُیس: نوشابه زمزم؛ نشانه ای از دوران دیپلماتیک شاد میان ایران و عربستان

فروش کالاهای پرطرفداری همچون نوشابه زمزم در عربستان سعودی ممنوع شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت «گلوبال وُیس» نوشت: بسیاری با ادامه تنش های فرقه ای در خاورمیانه، مشترکات میان مسلمانان شیعه و سنی همچون احترام به اماکن مقدس در مکه  را فراموش کرده اند. در مکه، در مسجد الحرام، چاهی به نام زمزم قرار دارد که مسلمانان احترام زیادی برای آن قائل هستند. 


چیزی که شاید خیلی ها ندانند این است که این نام سالها پیش به عنوان یک نوشیدنی غیرالکلی محبوب ایرانی به نام «زمزم کولا» بر سر زبانها افتاد. جالب است بدانیم هرچند رابطه میان این دو کشور پس از اعتراض ها به اعدام شیخ نمر در عربستان تیره شد، این نوشیدنی ایرانی زمانی در عربستان خریداران بسیار داشت. 

زمزم که در سال 1333 به عنوان شعبه ای از پپسی برای بازار ایران راه اندازی شد پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال 1358 ملی شد. این نوشیدنی با اشاره به چاه مقدس مکه نام گذاری شد و امروز در کشورهای همسایه همچون عربستان سعودی و بحرین و امارات متحده عربی توزیع می شود. همه این کشورها اکنون روابط دیپلماتیک خود را با ایران به هم زده اند. 
چیزی که شاید برای برخی تعجب برانگیز باشد این است که در سال 2002 پس از تلاش برای تحریم شرکتهای آمریکایی، همچون کوکاکولا و پپسی و مک دونالد، به خاطر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی در میانه بحران اسرائیل و فلسطین، فروش زمزم در عربستان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس افزایش یافت. 

در مقاله ای در نیویورک تایمز در سال 2002 گزارش شد که این شرکت ایرانی «پس از بایکوت کوکا و پپسی در عربستان، 10 میلیون بطری به عربستان سعودی صادر کرده است.»

از زمان آغاز تنش های اخیر، ایران واردات کالاهای سعودی را ممنوع کرده و حج عمره را نیز به حال تعلیق در آورده است. وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرد که نه تنها روابط دیپلماتیک بلکه روابط بازرگانی خود را نیز با ایران قطع خواهد کرد. به همین دلیل، فروش کالاهای پرطرفداری همچون نوشابه زمزم در عربستان سعودی ممنوع شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار