دریافت غرامت قربانیان آمریکایی از ایران به مانع برخورد

دیوان عالی آمریکا پس از شنیدن استدلال‌های قربانیان حملات تروریستی و نمایندگان بانک مرکزی ایران، صدور حکم نهایی را به زمان دیگری موکول کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان ؛ دیوان عالی آمریکا برای اعلام نظر نهایی در مورد پرونده تقاضای غرامت دو میلیارد دلاری گروهی از قربانیان تروریسم از محل مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران با تردید‌هایی مواجه شده است.

اعضای دیوان عالی آمریکا روز گذشته استدلال‌های نمایندگان بانک مرکزی ایران و خانواده‌های قربانیان تروریسم که اکثر آن‌ها در حمله به پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در سال 1983 در لبنان کشته شدند، را شنیدند.

مشکل اصلی این است که کنگره آمریکا در سال 2012 با تصویب قانونی که اجازه می‌دهد از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا به خانواده قربانیان غرامت بپردازد، در نحوه بررسی و رای دادگاه‌های فدرال دخالت کرده است.

چند نفر از اعضای دیوان عالی آمریکا این موضوع را مطرح کردند که کنگره به شکلی غیرقانونی سعی کرده است نظر خود را به دستگاه قضایی تحمیل کرده و حکم نهایی این پرونده را دیکته کند.

"جان رابرتز،" از اعضای دیوان عالی آمریکا، تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد این پرونده در حوزه اختیارات دیوان عالی است.

از سوی دیگر، قاضی "استفن بریر" گفته است کنگره و رئیس جمهوری که این قانون را امضاء کرده است، در مورد مسائل سیاست خارجی اختیارات وسیعی دارند.
بررسی این پرونده در دوران حساسی از روابط ایران و آمریکا در جریان است. دو کشور در تیرماه امسال در چارچوب گروه پنج به علاوه یک به توافقی بر سر حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که در ازای توقف فعالیت‌های اتمی تهران، از تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کاسته خواهد شد.

"جفری لکمن،" وکیل بانک مرکزی ایران، در جلسه دادگاه عالی گفت: درست است کنگره قدرت زیادی دارد؛ ولی نمی‌توانید فقط در مورد یک پرونده دست به اقدام بزنید.
به گفته وی، اگر قضات علیه بانک مرکزی ایران رای صادر کنند، پیامی که می‌فرستند این خواهد بود، "اگر می‌خواهید برنده ادعای خود باشید، وکیل نگیرید، یک لابی‌گر استخدام کنید.

از سوی دیگر، "تئودور اولسن،" مقام بلندپایه پیشین در وزارت دادگستری دوره جرج بوش، خواستار آن شده است که قضات دادگاه عالی سرانجام به سفر دور و دراز حقوقی خانواده‌های قربانیان برای گرفتن غرامت از ایران پایان دهند.
به گفته وی، قانون‌گذاران آمریکایی وقتی که در سال 2012 این قانون را تصویب کردند کار درستی انجام دادند.

بیش از 1300نفر از خانواده‌های تفنگداران دریایی آمریکا در جریان بمبگذاری‌های انتحاری در بیروت، مجتمع الخبر در عربستان سعودی و سایر حملاتی که از ادعا شده است با مشارکت ایران بوقوع پیوستند، خواستار دریافت غرامت از جمهوری اسلامی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۴
ایران هم برای ما بمبارانیها ادعای خسارت کنه به علت کمک آمریکا به عراق ما هشت نفر از خانوادمون از بین رفتن فقط موندیم ۲نفر آمریکا باید خسارت بده ایران بیفته جلو شکایت کنه ماه هم پشتشومیگیریم تا پدر شونو دربیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
این بازی غرامت گرفتن لانه جاسوسی سی ساله کشش میدن پس کی از رو میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۴
اگردولت آمریکا غرامت میخواهد بایدغرامت هواپیمای مسافربری وسرنشینان که شامل بچه های بی گناه بودند،توسط ناو آمریکایی سرنگون گردید را نیز پرداخت نمایند ما مددم ایران از دولتمردانمان میخواهیم درمقابل ادعاهای واهی سیاستمداران آمریکایی ساکت ننشسته وبا ارايه اینگونه مدارک از جنایات آمریکا نگذارند این جنایات از اذهان جهانی کمرنگ گردد.
البته این جنایت اندکی از کارهای غیر انسانی آمریکا برعلیه ملت ایران میباشدمانند حمایت هشت ساله جنگ تحمیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۴
اگر اینجوریه آمریکا هم برای منهدم کردن هواپیمای مسافربری ایران در زمان جنگ تحمیلی و برای چندین سال تحریم ایران به بهانه ساخت بمب اتم که خودشون اعتراف کردن ایران هیچوقت به دنبال بمب اتم نبوده باید غرامت بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۴ دی ۱۳۹۴
اصلا عراقم بگیم هیچی اون تحمتی که بما زدند چندین سال مارو تحریم کردن به تحمت بمب هسته ای غرامت اینکه این مردم کشورمون تو فقرو گرسنگی دستو پا زدند غرامتشو کی میخواد بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۴
گیرم درست .ایران دست داشته باشد .آیا آمریکا در جنگ ایران و عراق به صدام که از طرف سازمان ملل متجاوز شناخته شد این همه کمک تسلیحاتی نکرد و آیا هزران نفر شهید و چن صد هزار مجروح نشده اند که هنوز همبر پیکر بسیاری از آنان یادگار های جنگ هست آیا این همه شهر ویران نشد آِا اروپایی ها به صدام سلاح شیمیایی نفروختند اگر که مست گیرند هر آنجه هست گیرند اگر ایران در دادگاه های بین المللی شکایتی کند و در این موارد رای به نفع او صادر گردد اروپا و آمریکا و کشورهای مرتجع عرب چقدر باید به ما غرامت بپردازند .
آخرین اخبار