سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از آتش بس بهروز افخمی تا راهیابی 4 فیلم ایرانی به برلین

مجری «هفت» تا پایان جشنواره فیلم فجر به مسئولان سینمایی اعلام آتش بس کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌های منتهی به رویداد بزرگ فرهنگی هنری کشور، تمام اتفاقات این حوزه تحت‌الشعاع این اتفاق قرار می‌گیرد.


اخبار فجر 34

* اعلام آتش‌بس بهروز افخمی
 
بهروز افخمی کارگردان سینما، سردبیر و مجری برنامه سینمایی «هفت» اعلام کرد تا پایان برگزاری جشنواره‌ فیلم فجر با مدیران و دست‌اندرکاران سینمای ایران اعلام آتش بس می‌کند.

وی در سرمقاله خود نوشت: از این هفته به مناسبت نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر تا پایان جشنواره، با مدیران و دست‌اندرکاران سینمای ایران اعلام آتش بس می‌کنیم، به خاطر آنکه اکنون در حال آماده شدن برای جشنواره فیلم فجر که یادگار انقلاب و جشنواره بزرگ سینمای ایران است، هستند. ما نیز سعی می‌کنیم در فرصت باقیمانده به تبلیغ و معرفی فیلم‌ها بپردازیم تا همه را به سمت سینماها بکشانیم.

لازم به ذکر است؛ «هفت» در ایام جشنواره هر شب برنامه زنده خواهد داشت و به نقد و بررسی فیلم‌ها می‌پردازد.


* سه فیلم اولی در سودای سیمرغ 

هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، سه فیلم اولی را برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب کردند:

«ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «من» به کارگردانی سهیل بیرقی


* جدیدترین نظرات درباره‌ پوستر فیلم فجر

مجید برزگر با ابراز تاسف از حواشی و سوءتفاهمات در خصوص طراحی پوستر سی و چهارمین دوره سینمایی فیلم فجر، دلیل این سوء تفاهمات را اختلاف طبیعی دیدگاه هنری بین هنرمندان و فضای‌های رسانه‌ای عنوان کرده و تصریح کرد: طی گفت و گوهایی که با بزرگمهر حسین پور داشتیم و با توجه به تقسیم‌بندی کارهای انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که طراح پوستر بزرگمهر حسین‌پور و ایده و لِی اوت پوستر توسط اینجانب و الهام گرفته از عکس پرتره امیر عابدی باشد؛ از نقدها و نظرات درباره پوستر و موارد دیگر استقبال می‌کنیم و امیدواریم حاشیه‌های بی‌نتیجه، جای خود را به همراهی در مهمترین رویداد سینمایی کشور دهد.


* استعفای رسمی شهاب حسینی 

در پی اعلام اخیر دبیر جشنواره‌ فیلم فجر، مبنی بر اینکه استعفای شهاب حسینی از طریق رسانه‌ها اعلام شده و متن نامه‌ای به دفتر جشنواره نیامده است بنابراین پذیرفته نیست، این بازیگر متن استعفایش را 20 دی ماه به دبیرخانه‌ فجر ارائه کرد.

در متن این استعفا خطاب به محمد حیدری آمده است:

اعلام عمومی متن استعفای اینجانب از سمت مشاور دبیر محترم جشنواره‌ سی وچهارم فیلم فجر، استوار بر این دلیل بود که آن دبیرخانه نیز به اعلام عمومی متن حکم انتصاب در رسانه‌ها بسنده نموده بود. به منظور رسمیت بخشی به اعلام موضع پیشین، بدین‌وسیله، با اعلام مجدد استعفای خود از سمت مشاور دبیر محترم جشنواره‌ سی و چهارم، توفیق فعالان عرصه‌ فرهنگ و هنر را از خداوند خواستار هستم که در پناه عنایت آن متعال، قدم‌هایمان به سوی تعالی باشد.


فیلم جدید فرهادی در میان 10 فیلم سال 2016

در فهرستی در نشریه معتبر سینمایی «ایندی‌وایر» از 100 فیلم مهم سال 2016 میلادی، نام فیلم «فروشنده» ساخته جدید اصغر فرهادی در جایگاه پنجم قرار دارد.

وب‌سایت سینمایی «ایندی‌وایر»، با انتشار لیستی از صد فیلم که در سال 2016 اکران می‌شوند، هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی را در ردیف پنجم فهرست خود تحت عنوان «100 فیلم که بیشترین انتظار را برای دیدن آنها در 2016 می‌کشیم» جای داد.

این وب‌سایت سینمایی درباره فیلم «فروشنده» نوشت: شاید برای اغلب ما، اصغر فرهادی، هیجان‌انگیزترین فیلمسازی‌ است که در این دهه پدیدار شده است. ملودرام برنده اسکار «جدایی ...» تا به امروزدر راس فهرست «ایندی‌وایر» به عنوان بهترین فیلم دهه اخیر قرار دارد و فیلم فرانسوی او، «گذشته» نیز فیلم فوق‌العاده‌ایست.


نمایش فیلم سینمایی «پی 22» برای جانبازان نخاعی 

فیلم سینمایی «پی 22» روز شنبه 19 دی در سالن مرکز فرهنگی سیدالشهدا(ع) به طور ویژه برای جانبازان نخاعی استان تهران و خانواده های معزز آن‌ها نمایش داده شد.

هدف این کار نمایش دلاورمردی‌های تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای جانبازان، یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اجرای سیاست‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مرکز فرهنگی سید الشهدا (ع) در حال حاضر تنها مرکز مناسب‌سازی شده در تهران برای استفاده جانبازان است و با مناسب‌سازی‌های انجام شده در این مرکز، صندلی‌های متحرک در بخش میهمانان ویژه سالن تعبیه شده است که هنگام حضور جانبازان ویلچری این صندلی‌ها به راحتی قابل جابجایی هستند.


حمایت جشنواره روح‌الله از 114 فیلم‌ساز کوتاه

نخستین جشنواره فیلم روح‌الله از 114 فیلم‌ساز برای ساخت فیلم با موضوع «اندیشه‌های امام خمینی (ره) حمایت می‌کند.

این جشنواره مصمم است با هدف رونق بخشیدن به فضای تولید، از 114 فیلم‌ساز که در چهارچوب موضوعی جشنواره طرح فیلم دارند، حمایت نماید. انتخاب این عدد نیز به این دلیل صورت گرفته که سال 1395 به‌ عنوان زمان برگزاری جشنواره، صد و چهاردهمین سال تولد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است.

جشنواره روح‌الله در دو بخش «اصلی» و «ویژه» به دبیری «محمد آفریده» برگزار می‌شود. بخش اصلی به مسابقه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» اختصاص دارد. در بخش ویژه نیز فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این آثار نیز خریداری می‌گردد تا این آثار در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و اجتماعی به نمایش درآید.

فیلم‌سازان و کلیه علاقه‌مندان برای اطلاع از شرایط تولید و نحوه ارائه فیلم‌نامه‌های خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی www.masf.ir مراجعه کنند.


نام چهار فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره برلین

مسئولان جشنواره فیلم برلین 2015 فهرستی جدید از 9 فیلم را به جمع نامزدهای خرس طلای بهترین فیلم آن رویداد سینمایی اضافه کردند.

بر این اساس «نامه‌هایی از جنگ» ساخته «ایوو فریرا» (پرتغال)، «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی (ایران)، مستند «آتش در دریا» به کارگردانی «جیانفرانکو روسی» (ایتالیا و فرانسه)، «لالایی برای یک راز غم انگیز»، «کمیون» ساخته جدید «توماس وینتربرگ» (دانمارک، سوئد و هلند)، «چیزهایی که می‌آید» به کارگردانی «میا هنسن لاو» (فرانسه، آلمان)، «17 سالگی» ساخته «آندره تشین» (فرانسه)،‌ «مرگ در سارایوو» ساخته «دنیس تانویچ» (فرانسه و بوسنی هرزگوین) و «ایالات متحده عشق» از «توماس واسیلفسکی» 9 فیلم اضافه شده به بخش رقابتی شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین هستند.

همچنین فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در بخش پانوراما و دو فیلم «رویای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی  حضور خواهند داشت.   Generation و «والدراما» به کارگردانی عباس امینی در این جشنواره هستند.

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین از تاریخ 11 فوریه (22 بهمن) با حضور «مریل استریب» بازیگر برنده سه جایزه اسکار هالیوودی در راس هیات داوران و با نمایش فیلم «درود بر سزار» ساخته جدید «برادران کوئن» آغاز به کار می‌کند و تا 21 فوریه (دوم اسفند) ادامه خواهد داشت.


اکران سه فیلم جدید از هفته پایانی دی

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در خصوص جلسه این هفته شورای صنفی نمایش از اکران فیلم‌های  «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی در گروه آزاد، «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد با سرگروهی زندگی و «خبر خاصی نیست» ساخته مصطفی شایسته از چهارشنبه به جای فیلم «پی 22» خبر داد.

ضمن اینکه یکی از سالن‌های پردیس کوروش همچنان فیلم «پی 22» را اکران می‌کند. 

دراین جلسه علاوه بر تصمیم گیری در خصوص اکران فیلم‌ها، مساله پخش آگهی و تیزر فیلم‌ها در شبکه‌های خارج از کشور و تاثیر آن در کف فروش فیلم‌ها و واگذاری رایت فیلم‌ها در خارج از کشور و پخش آگهی و تبلیغات گسترده در شبکه‌های خارجی مطرح شد.


دعوت 10 تهیه کننده به دادگاه رسانه!

با دعوت جمعی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران در جلسه‌ای به دادسرای فرهنگ و رسانه در این هفته، ایل بیگی از پیگیری حجت‌الله ایوبی در خصوص مسئله دعوت تهیه‌کنندگان به دادگاه فرهنگ و رسانه خبر داد و گفت: رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با مسئولان قضایی کشور به عنوان نهاد صیانت کننده از عرصه فرهنگ و هنر از کم و کیف این موضوع مطلع شد و در این راستا تعامل بسیار موثری با مسئولان محترم قضایی کشور انجام شده است. ضمن اینکه تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان از این ماجرا اعلام برائت کرده و خواستار برخورد با این شبکه‌های ماهواره‌ای که اقدام به پخش تبلیغات آثارشان می‌کنند، هستند. پخش آگهی از شبکه‌های ماهواره‌ای و نیت‌هایی که بعضا بدخواهان کشور برای هدف قرار دادن سینما دارند مشخص است.

حبیب ایل بیگی نیز در این جلسه که در آن 10 تن از تهیه‌کنندگان به دادگاه فرهنگ و رسانه فراخوانده شدند حضور خواهد داشت.


نهنگ عنبر در ساحل نمایش خانگی

پرفروش‌ترین فیلم سال 94 از چهارشنبه 23 دی در شبکه نمایش خانگی سراسر کشور توزیع می‌شود.

«نهنگ عنبر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم که عنوان پرفروش‌ترین فیلم کمدی سال را دارد، بعد از دریافت پروانه نمایش در شبکه نمایش خانگی، همراه با فیلم پشت صحنه از روز چهارشنبه در شبکه نمایش خانگی با تیراژ 700 هزار نسخه توزیع ‌شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «ارژنگ صنوبر مردی پنچاه ساله است که همراهش می‌شویم تا تجربه‌های متفاوت و پیچیده‌اش از عشق و مصائبی از زندگی که دچارش می‌شود را برایمان بازگو کند ...»

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، نادر سلیمانی، امیرحسین رستمی ، حسین سلیمانی و امید روحانی 


نتایج انتخابات شورای کانون طراحان سینمای ایران 

شورای مرکزی کانون «طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران» انتخاب شدند.

در مجمع عمومی این کانون که با حضور 45 نفر از اعضاء در تالار برگزار شد، مسعود نجفی، سیروس سلیمی، فرامرز روشنایی، میثم میرزایی و مهدی سعدی به عنوان شورای مرکزی کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران و میثم معراجی به عنوان بازرس انتخاب شدند.

منصوره بسمل و بهزاد خورشیدی هم به عنوان اعضای علی البدل شورای مرکزی و نگین موسوی بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

در ابتدای این مجمع میثم مولایی -نایب رئیس دوره اول شورای مرکزی- به همراه امیرحسین رسائل -خزانه‌دار- و آرش صادقی -دبیر کانون- به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پرداختند و سپس رای‌گیری زیر نظر ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی و آرش معیریان انجام شد.

نجفی با 37 رای، سلیمی با 28 و روشنایی با 19 رای بیشترین آراء را کسب کردند و بسمل، خورشیدی و میرزایی هرکدام با 18 رای به دلیل آراء مساوی به همراه مهدی سعدی با 17 رای به دور دوم راه یافتند که در انتخابات مجدد میرزایی 30، سعدی 26، بسمل 15 و خورشیدی 12 رای کسب کردند.

در انتخاب بازرس هم معراجی با 18 رای انتخاب شد و موسوی و علی زادمهر هرکدام 10 رای به دست آوردند که در نهایت با انصراف زادمهر، موسوی علی البدل بازرس شد.

کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران به عنوان سی‌امین صنف خانه سینما از مدیران روابط عمومی فیلم های سینمایی، طراحان گرافیک و سازندگان تیزر، آنونس و عنوان بندی تشکیل شده است.


موافقت با ساخت یک فیلم در شبکه نمایش خانگی

شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت یک فیلمنامه موافقت کرد.

بر اساس جلسه این هفته شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت فیلم نامه«کله خوری» به کارگردانی حبیب نریمانی و تهیه کنندگی علی مردانی و ساخت دو عنوان فیلم کوتاه و یک عنوان مجموعه آموزشی نیز موافقت به عمل آمد.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار