نهاوندیان در برنامه نگاه یک؛

بحث روی واژه ها و کلمات دلیل تاخیر قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح موضوعات مربوط به آغاز اجرای برجام پرداخت.

نهاوندیان: بحث روی واژه ها و کلمات دلیل تاخیر قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدرضا نهاوندیان" سرپرست نهاد ریاست جمهوری با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح موضوعات مربوط به آغاز اجرای برجام پرداخت.  

بحث روی واژه ها و کلمات دلیل تاخیر قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام است 

وی در ابتدای برنامه در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون اجرای برجام به صورت رسمی اعلام نشده است گفت: مقدمات کار کاملا فراهم است یعنی آخرین قسمت های تعهدات طرف مقابل که مربوط به تهیه راهنمای تجاری یا راهنمای رفع تحریم ها بود خوشبختانه در مذاکرات کارشناسی هفته گذشته به سرانجام رسید و از این سو هم تعهدات ایران شکل اجرایی به خود گرفت لذا این آمادگی وجود داشت که پس از اجرای گزارش آژانس اجرای برجام به صورت اتوماتیک آغاز شود و به همین جهت نیز آقای ظریف و عراقچی عازم وین شدند. 

نهاوندیان اضافه کرد: ما عادت داریم به اینکه مسائل مذاکراتی در ساعات و لحظات آخر بحث روی کلمات و  واژه ها گاهی ساعت ها طول می کشد تا کار انجام شود، در رابطه با بخش نهایی کار نیز تا ساعاتی قبل جلساتی بین ایران و طرف مقابل برگزار شد ضمن این که طرف مقابل ایران نیز جلساتی را بین خود برگزار کردند که این موضوع قدری طولانی شد و منتظر هستیم هر ساعت خبر نهایی شدن کار اعلام شود و بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم موگرینی نهایی گردد. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه ما مراحل دشواری را پشت سر گذاشتیم یادآور شد: فاصله بین آنچه طرف مقابل داشت که کل برنامه هسته ای ایران برچیده شود تا رسیدن به این نقطه که مجموعه صنعت هسته ای ایران هم به رسمیت شناخته شود و هم با بسته شدن PMD صلح آمیز بودن آن اعلام شود راه طولانی بود که آن را پیمودیم و توانستیم صنعت هسته ای را حفظ کنیم. 

وی اظهار داشت: البته طرف مقابل نیز از آن نقطه ای که بی اعتمادی مطلق ابراز می کرد به نقطه ای رسیده که با منطقی که توسط ایران ارائه شده حرف های گذشته را کنار بگذارد و در تعامل دو سویه راه جدیدی را بپیمایم که این امر با صبر محقق شد. 

حفظ صنعت هسته ای صلح آمیز در کشور و رفع تحریم های ظالمانه ای اقتصادی دو دستاورد ایران در توافق صورت گرفته است 

نهاوندیان با بیان اینکه امیدواریم این ساعات آخر به پایان برسد و فضای جدیدی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم گفت: حفظ صنعت هسته ای صلح آمیز در کشور و رفع تحریم های ظالمانه که یک بار اضافی را بر مردم و یک کندی را در رشد و توسعه اقتصادی کشور تحمیل می کرد دو دستاورد جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم با برداشته شدن این موارد با سرعت مضاعفی برخی از کاستی ها و کندی های گذشته را جبران کنیم. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در تشریح راهنمای رفع تحریم ها و این که راهنمای رفع تحریم ها حامل چه موضوعاتی می شود گفت: مستحضرید همچنان که ایران تعهداتی را در رابطه با برنامه هسته ای برعهده گرفت طرف مقابل نیز تعهداتی را برعهده داشت که یکی از این تعهدات رفع تحریم ها بود که طرف ایرانی از آغاز مذاکرات پس از ژنو بر آن تاکید داشت که اول ما می باید در رابطه با رفع تحریم ها صحبت کنیم و سپس در رابطه با مباحث فنی که این مهم در مذاکراتی که ما را به سند برجام رساند محقق شد. 

وی یادآور شد: در برجام یک فصلی در رابطه با رفع تحریم ها با جزییات و هم یک پیوست ویژه ای در رابطه با رفع تحریم ها آمده اما ایران به این موضوع اکتفا نکرد و عنوان کرد که شاید این متن حقوقی برای بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی که فضای تحریم شرایطی ایجاد کرده بود که نتوانند در ایران فعالیت کنند کفایت نکند و به همین جهت از طرف مقابل خواست که یک راهنمای رفع تحریم برای رفع هر گونه ابهام و ایجاد شفافیت در این حوزه تدوین شود. 

نهاوندیان اظهار داشت: این راهنما مواردی که در برجام آمده است را توضیح می دهد اما با این تفاوت که چون در برجام با اجماعی که در حد یک متن حقوقی صورت گرفته بود باید یک تفسیری صورت می گرفت که برای یک مدیر اقتصادی و تجاری قابل استفاده باشد سبب شد این راهنما تهیه گردد. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: دوستان ما در تیم اقتصادی در جلسات کارشناسی بند بند موارد را با طرف مقابل وارد مذاکره شدند که قبل از اینکه آنها پیش نویس متن هایشان را ارائه کنند تیم اقتصادی ما همه مواردی که لازم بود شفاف شود مشخص کرده بود. 

وی تاکید کرد: ارزیابی اقتصادی ما این است که ما به شفافیت مورد نیاز دست پیدا کردیم و حتی برخی از مواردی که تکلیف آن ها در برجام به روشنی مشخص نشده بود در این راهنما به صورت روشن مشخص گردید. 

اگر دولتی نقض عهد کند مسئول همه خسارات ناشی از نقض عهد خواهد بود 

نهاوندیان درباره این که اگر طرف مقابل نقض عهد کند ایران چه اقدامی می تواند انجام دهد گفت: هر دولتی موظف به اجرای همه تعهدات خود است طبعا اگر هر دولتی نقص عهد کند او مسئول همه خسارات ناشی از نقص عهد خواهد بود. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: علاوه بر این موضوع در روابط بین الملل نیز مکانیزم هایی برای نقض عهد و تخلفات نسبت به قراردادهای بین المللی وجود دارد.  

وی یادآور شد: توافقی که حاصل شده علاوه بر اینکه به امضای هفت کشور رسیده به امضای شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده و این به این معناست که برجام یک توافق بین آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران نیست بلکه تبدیل به قطع نامه شورای امنیت شده که الزام آور است و به همین جهت تخلف از چنین قراردادی آسان نیست ولی اگر فرض بر این بگیریم که چنین تخلفی صورت گیرد ایران از اختیارات و ظرفیت های خود استفاده خواهد کرد تا نهایتا طرف مقابل این نتیجه برسد که هزینه های نقض عهد و تخلف برای او بیشتر از فواید احتمالی خواهد بود. 

نهاوندیان با بیان اینکه تحریم در حوزه بانکی و در حوزه نفت بیشترین اثر و ضرر را بر اقتصاد ایران داشت گفت: آنچه که در حال حاضر آمریکا تقبل کرده قطع تحریم های ثانویه است که کلیه تحریم های اقتصادی را شامل می شود و در مورد اروپایی ها نیز آن ها مشخصا کلیه تحریم های اقتصادی را از شرکتهایشان برداشته اند. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در راهنمای تجاری آمریکا به طور صریح عنوان شده که هر موسسه مالی خارجی می تواند با ایران همه گونه فعالیت بانکی داشته باشد به شرط این که اولا با اشخاصی که در لیست تحریم هستند کار نکند، دوما شعبه آمریکایی بانک اروپایی یا ژاپنی درگیر معامله و قرارداد نباشد و سوم این که چرخش مالی از خاک آمریکا نگذرد. 

توافق حاصل شده تمام تلاش های 12 ساله صهیونیست ها و دشمنان ایران را ناکام کرد 

وی خاطر نشان ساخت: در توافقی که حاصل شده در بعد اقتصادی می توان گفت این توافق تمام تلاش های 12 ساله صهیونیست ها و دشمنان را که می خواستند کار با ایران را پرهزینه جلوه دهند کنار می گذارند و کار با ایران را به شرایط عادی ، ایمن و اطمینان بخش برمی گرداند. 

نهاوندیان در خصوص رفت و آمد هیئت ها و شرکت های خارجی به کشورمان در زمینه اقتصادی اظهار داشت: دوستان ما در چند ماه اخیر در دولت و بخش خصوصی روزهای پرکاری را پشت سر گذاشتند و میزان رفت و آمد این هیئت ها شوق و اشتیاق آن ها برای آشنایی و تماس با ایران را نشان می دهد.  

سرپرست نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: حداقل 4 موسسه تحلیل اقتصادی بزرگ جهان در طول این چند ماه گزارش های ویژه ای در رابطه با ایران تهیه کردند که یکی از معروف ترین آن ها موسسه مک کنزی است که تحلیل های اقتصادی آن مبنای تصمیمات سرمایه گذاری کمپانی های بزرگ جهان است که گزارش این موسسه در اجلاس جهانی داووس رونمایی خواهد شد. 

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رشد بالای 5 درصد را برای سال 95 پیش بینی کردند 

وی تصریح کرد: این موسسه و موسسات مشابه در بررسی هایشان ایران را به عنوان یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه گذاری به سبب موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و سرمایه انسانی معرفی کردند و علاوه بر این موسسات سازمان های رسمی بین المللی همچون صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز برای سال 95 رشد اقتصادی بالای 5 درصد را برای ایران پیش بینی کردند که همه ارزیابی ها نشان می دهد بنیه اقتصادی ایران برای یک جهش مثبت آماده است لذا در این شرایط هیئت ها نمی خواهند از یکدیگر عقب بمانند. 

سفر رئیس جمهور چین به ایران طی روزهای آتی 

نهاوندیان هم چنین اعلام کرد: طی روزهای آتی رئیس جمهور چین به ایران سفر خواهد کرد و رئیس جمهور ما نیز سفری به ایتالیا و فرانسه خواهد داشت. 

 نهاوندیان در ادامه برنامه با اشاره به این که در برجام نرم‌افزار مبادلات مالی ذکر شده است  سوئیفت شرکتی است که بنگاه‌هایی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند در موسسه صاحب سهام هستند.

وی با اشاره به این که از فردای اجرای برجام همه بانک‌ها از تحریم خارج می‌شوند و می‌توانند به سیستم سوئیفت وصل شوند و هیچ‌گونه مشکلی نخواهند داشت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره  به صدور  گزارش آژانس انرژی اتمی گفت: 6 قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت لغو می‌شود به گونه‌ای که این امر در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد.

نهاوندیان با اشاره به این که این پیروزی با مذاکره لغو شد ادامه داد: علاوه بر این  12 قطعنامه آژانس انرژی اتمی نیز با این پیروزی لغو می‌شود به طوری که این مسئله هم نیز با مذاکره حل شد.

 بعد از 12 سال ملت ایران با مقاومت توانست به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به قدرت منطق و مهار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای گفت: بعد از 12 سال ملت ایران با مقاومت توانست به اهداف خود برسد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که این پیروزی برای همه ملت ایران است افزود: دولت نوکر ملت است و این افتخار برای همه ملت رشید ایران است و باید از مردم بابت حمایت‌های بی‌دریغشان قدردانی کرد

نهاوندیان با اشاره به هدایت شجاعانه و هوشیارانه رهبر معظم انقلاب در این مسیر عنوان کرد: رئیس‌جمهور از آغاز ریاست خود یکی از محورهای سه‌گانه برنامه دولت را تعامل سازنده با جهان اعلام کرد.

وی ضمن قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ قوه مقننه افزود: نمایندگان مردم روند بررسی برجام را تسهیل دادند به طوری که کار پخته‌ای صورت گرفت.

 این پیروزی سرمایه‌ای برای پیروزی‌های دیگر است

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر این که این پیروزی باید سرمایه‌ای برای پیروزی‌های بعدی باشد گفت: مانع از سر راه برداشته شده است به طوری که مقاومت مردم نتیجه داد.

نهاوندیان با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله افزود: ده سال از تدوین این سند می‌گذرد اما به رشد 8 درصدی نرسیده‌ایم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم پس باید فضای کسب‌وکار در اقتصاد بهبود یابد.

وی با اشاره به این که باید هم افزایی سازمان‌دهی داده شود گفت: مؤسسات غیرانتفاعی، احزاب و گروه‌های انتخابی نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور بر عهده دارند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که باید میان دستگاه‌های مختلف هماهنگی به گونه‌ای باشد که کارآفرین و سرمایه‌گذاری احساس آرامش پیدا کنند بیان کرد: باید به گونه‌ای اقدام کرد که دانشمند و فارغ‌التحصیل فکری برای خروج از کشور نداشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به این که باید از رفع تحریم شادمان باشیم عنوان کرد: اما باید به امید خود تلاش داشته باشیم زیرا ما خودمان هستیم و سرمایه‌گذار باید ابتکار عمل را به دست بگیرد.

وی با اشاره به این که این آزادی را باید به مردم ایران تبریک گفت بیان کرد: معاون صدراعظم آلمان چند ماه قبل به ایران سفر داشت به طوری که سفیر فعالمان در آلمان گزارش گفتگوهای وسیع و متنوعی را پیرامون علاقه‌مندی های دو طرف حکایت می‌کند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گزارش راستی آزمایی و تأیید آژانس را به معنای اجرای برجام دانست و عنوان کرد: یکی از ارائه‌کنندگان سرویس سوئیفت به بانک‌های ایران رجوع کرد تا بتواند این سرویس را در اختیار بانک‌های ایرانی قرار دهد.

نهاوندیان با اشاره به این که بانک‌ها میتوانند از سرویس‌های مختلف مبادلاتی استفاده کنند ادامه داد: وصل شدن بانک‌ها به سیستم سوئیفت نیازمند آموزش و انطباق رویه است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا دسترسی به دلار با برداشتن تحریم میسر خواهد شد گفت: اسکناس دلار توسط اروپایی‌ها می‌تواند با ایران مورد مبادله قرار بگیرد لذا برخی از قراردادهایی که قبلاً وضع شده بود و برخی از ذخایری که در سایر کشورها وجود داشت با برداشته شدن تحریم محدودیت‌ها نیز برداشته خواهد شد. لذا با برداشته شدن تحریم دیگر محدودیتی نداریم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که طرف‌ها باید با شرایط جدیدی وارد مذاکره شوند ادامه داد: اکنون دسترسی‌های ما گسترده شده است و هر پیشنهادی که به نفع مصالح کشور باشد را قبول می‌کنیم.

نهاوندیان با بیان این که اروپایی‌ها می‌توانند دلار را مورد مبادله قرار دهند ادامه داد:  آمریکایی‌ها می‌دانستند که با رفع تحریم یکی از بازارهای مهمی که گشوده می‌شود صنعت هواپیما است لذا خودشان پیشنهاد کردند که شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی محدودیت و تحریم را بردارند.

وی با اشاره به این که صادرات مواد غذایی از ایران به آمریکا محدودیتش برداشته شده است عنوان کرد: با اجرایی شدن برجام تعدادی از افراد ایرانی و غیرایرانی که تحت تعقیب تخلفات تحریمی بودند  مسئله تعقیبشان متوقف می‌شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به مبادله و آزاد شدن افراد ایرانی و آمریکایی اظهار داشت: این مسئله ربطی به برجام ندارد بلکه ملاحظه انسانی است زیرا ایران نسبت به همه ایرانیان احساس مسئولیت می‌کند.

نهاوندیان با اشاره به رویه معمول بین‌المللی که منجر به مبادله می‌شود ادامه داد: ایران از این فرصت استفاده کرد.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به تهران گفت: رئیس‌جمهور چین اصلی‌ترین مسائل سیاسی، استراتژیک و اقتصادی را در سفر به تهران دنبال کرد لذا چین همیشه اعتقاد دارد که روابطش با ایران استراتژیک است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: برنامه‌ریزی از سال گذشته صورت گرفته بود اما یک بار زمان تغییر پیدا کرد .

نهاوندیان با اشاره به این که چین علاقه‌مند است که در زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری کند افزود: چین علاقه‌مند است که در صنعت ریلی کشور و نفت و گاز همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به بازطراحی و ساخت نیروگاه اراک از سوی چینی‌ها به عنوان پیشگام افزود: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا هیئتی از سوی بخش خصوصی نیز اعزام خواهند شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که ایران مرکزی برای مهندسی ، تحقیقات و توسعه است گفت: سند رسمی با 6 کشور و اتحادیه اروپا امضا شده است تا در توسعه و نوسازی رآکتور اراک همکاری‌های لازم صورت گیرد.

نهاوندیان با اشاره به بهره‌گیری از حداکثری ظرفیت‌های کشور اضافه کرد: نباید از فناوری‌های دیگران خود را محروم کرد لذا باید استفاده حداکثری از توان داخلی صورت گیرد.

وی با اشاره به این که شریک خارجی باید سرعت کارمان را افزایش دهد عنوان کرد: طراحی و دیزان اصلی بومی و ملی است اما از همکاری سایر کشورها نیز استفاده خواهیم کرد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: همکاری بین‌المللی نباید به این معنا تفهیم شود که ما کار را به خارجی‌ها می‌سپاریم.

نهاوندیان با اشاره به مذاکرات جامعی که بین ایران و ایرباس که بزرگ‌ترین تولیدکننده هواپیمای اروپایی است اظهار داشت: ایران به طور انحصاری با یک شرکت کار نمی‌کند.

وی با اشاره به این که یکی از موارد برجام این است که حتی هواپیماهای آمریکایی مورد تحریم قرار نخواهد گرفت ادامه داد: با نوسازی ناوگان هواپیمایی و افزایش درجه امنیت پرواز سفر خوبی را برای مسافران به وجود خواهیم آورد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار