آیا مباحث و دوره‌های آموزشی متناسب با بازار کار ماست؟

آموزش منابع انسانی و نیروی کار برای پذیرش مهارت‌ها و مسئولیت‌های مهم در جامعه از جمله نیازهای اساسی هر کشوری است.

آیا مباحث و دوره‌های آموزشی متناسب با بازار کار ماست؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از عوامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش همه‌جانبه آموزش و تربیت نیروی انسانی تخصص  کارآمد است.

منابع انسانی پایه اصلی ثروت هر ملتی را تشکیل می‌دهد که یکی از بهترین راه‌های ایجاد رفاه اقتصادی و پیشرفت و توسعه تأکید بر سرمایه انسانی و ارتقای کیفیت منابع انسانی است که تنها راه برای توسعه آن با آموزش میسر خواهد شد.

**آموزش عامل حفظ سرمایه انسانی

با توجه با اینکه سرمایه انسانی مهمترین عامل اصلی و پیشرفت یک کشور است. آموزش می‌تواند موجب تقویت ارزش‌های بنیادین جامعه از جمله بزرگواری عدالت عدم تبعیض مسئولیت اجتماعی و مشارکت در تمام عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی شود همین آموزش باید به درستی و اصولی انجام پذیرد آموزش تنها بدون توجه به نیاز بازار کار نمی‌تواند با اشتغال کامل و توسعه پایدار انجام گیرد به همین منظور دانشجویان و دانش‌آموزان باید از آموزش‌های عملی لازم برخوردار شد تا پس از تحصیل بتوانند جذب بازار کار شوند. بالاتر بودن نرخ بیکاری جوانان تحصیل‌کرده نسبت به دیگر قشرها حاکی از این واقعیت است که جوانان در مسیر یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود با مشکلاتی مواجه هستند.

دانشگاه‌ها و مدارس علاوه بر انتقال دانش نظری باید مسئولیت آموزش مهارت‌های عملیاتی را بر عهده بگیرند تا با آموزش و مهارت‌ها اساسی ارتباطی کارآمد و مؤثر میان محیط کسب و کار و دانشگاه‌ها و مدارس ایجاد کنند.

شهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در این باره می‌گوید: مباحث و دوره‌های آموزشی کشور متناسب با نیاز بازار نیست به نحوی که برای ایجاد فرصتی شغلی مناسب برای افراد جویای کار، ضعف‌های زیادی در بخش مهارت‌آموزی وجود دارد.

برخی از کشورها به دلیل اهمیت آموزش نیروی انسانی و جذب آن به عنوان سرمایه ملی کشور کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند و بودجه‌های قابل توجهی نیز به این کار اختصاص می‌دهند. اگر در کشور به جوانان اهمیت داده شود و در سه سطح آموزش مقدماتی، و دوره‌های کارآموزی و دوره‌های پیشرفته آموزشی با هدف افزایش قابلیت استخدام جوانان در هنگام ورود به بازار کار، ایجاد مقدمات فعالیت آنها در بازار کار، آموزش مهارت‌های پایه‌ای برای کار و افزایش مهارت شغلی آموزش ببیند.

بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه کسب مهارت لازم را به شکل عملی آموخته‌اند و برای جذب در بازار کار دچار مشکل نخواهد شد.

**نیاز به آموزش حتی در رده‌های بالای مدیریتی

آَموزش همواره به عنوان وسیله‌ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریتی مدنظر قرار می‌گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل می‌دهد به همین منظور تجهیز نیروی انسانی و آموزش آن یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین تدابیر و عوامل برای بهبود امور سازمان‌ها به شمار می‌رود. آموزش یک وظیفه اساسی در سازمان‌ها و یک فرایند مداوم و همیشگی است و کارکنان اعم از مدیران و کارمندان و حتی مدیران عالی رتبه محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارت‌های جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود همواره روش‌ها و اطلاعات جدیدی کسب کنند زیرا در پرتو آموزش صحیح، اصولی هر فردی می‌تواند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

حسین هاشمی استاندار تهران در این باره می‌گوید: در دنیا معمول است که مدیران ممتاز سالی یک بار جمع می‌شوند و تجربیات خود را برای یکدیگر بیان می‌کنند و این کار در آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر شناسایی تجربیات موفق ابتکارها را در سطح ملی اجرا کند.

در سالهای اخیر با بیکاری گسترده قشر عظیمی از دانش‌آموختگان در مراکز آموزش عالی که به دلیل متناسب نبودن برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار کار و عدم گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای برای دانشجویان در مقاطع دانشگاهی و ناآشنایی دانشجویان با نیازهای روز بازار کار، همه دست به دست هم دادند تا قشر تحصیل کرده امروزی در مشاغلی مشغول به کار باشند که هیچ گونه ارتباطی با رشته تحصیلی آنها نداشته باشد.

نظام آموزشی ما در سطوح مختلف آموزش و پرورش و آموزش عالی بیمار است و باید مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی فکری اساسی برای نظام آموزشی کشور کنند تا دانشجویان ما در هنگام تحصیل از دوره‌های فنی و حرفه‌ای هم بهره‌مند شوند تا پس از پایان تحصیل حداقل در رشته‌ای خاص مهارت لازم را کسب کنند و بعد وارد بازار کار شوند و دیگر شاهد افرادی نباشیم که در مشاغلی اشتغال دارند که هیچ گونه سنخیتی با رشته تحصیلی آنها ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار