فواید شگفت‌انگیز اشک ریختن

اشک ریختن و گریه کردن می‌تواند تاثیرات مثبتی برای سلامتی از خارج کردن سم گرفته تا کاهش اضظراب و فشار روحی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از ما به دلایل مختلف همچون ناکامی، شکست عاطفی، مشکلات در محیط کار و یا حتی به دلیل مشاهده برخی فیلم‌ها و یا موزیک‌ها اشک می‌ریزیم.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که گریه کردن تنها باعث تورم و قرمزی چشم و تار شدن دید هنگام ریختن اشک می‌شود، در صورتی که گریه کردن به نوبه خود مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

اشک‌ها دسته‌های مختلفی دارند که در میان آن‌ها احساسی و عاطفی منتقل‌کننده سطح بالاتری از فشار روحی هستند و این قابلیت آرام‌بخشی بیشتری دارند. با وجود اینکه اشک ریختن می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد، اما نباید فراموش کنیم که اشک زیاد موجب خشکی و آسیب به چشم و ضررهای فراوان دیگری می‌شود، بنابراین در اشک ریختن هم مثل بقیه فعالیت‌ها نباید افراط شود.

در این جا به 6 خاصیت شگفت‌انگیز اشک ریختن اشاره می‌کنیم:
1-خارج کردن سموم:  گریه کردن علاوه بر اینکه احساس و ذهن ما را پاکسازی می‌کند، بدن ما را نیز پاک‌سازی می‌کند. اشک ریختن به بدن کمک می‌کند تا از مواد شیمیایی موجود در بدن که سبب افزایش کورتیزول و هورمون استرس رها شود.
2-از بین بردن باکتری‌ها: اشک حاوی لیزوزیم مایع است که می‌تواند 90 تا 95 درصد از باکتری‌های بدن را تنها در 5 تا 10 دقیقه از بین ببرد.
3-بهبود دید چشم: اشک‌هایی که توسط غده اشکی ساخته می‌شود، در واقع می‌تواند به روشن‌تر کردن دید و مرطوب کردن چشم و پلک کمک کند.
4-بهبود خلق و خو: شاید بتوان گفت اشک می‌تواند بهتر از هر داروی ضد افسردگی خلق و خو و حالت روحی را بهبود بخشد.
5-کاهش فشار روحی و اضظراب: گریه‌ مناسب می‌تواند سبب ایجاد تسکین و آرامش در بدن شود و تنش را از این طریق کاهش می‌دهد.
6-افزایش ارتباط و تعامل: اشک ریختن و گریه کردن می‌تواند احساس و کلماتی را ابراز کند که قابل بیان کردن نیست. این موضوع در رابطه‌های احساسی می‌تواند به بهترین شکل احساس طرفین را نشان دهد.


انتهای پیام/
برچسب ها: اشک ، استرس ، موادشیمیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار