به مناسبت درگذشت سر طلایی

ترکیب تیم ملی ستاره های فقید فوتبال مشخص شد

با درگذشت همایون بهزادی ، سر طلایی فوتبال کشورمان ترکیب تیم ملی فقید فوتبال تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،فرشته مرگ چند روزی است که در حوالی فوتبال ایران پر می زند.این هفته 2 پیشکسوت سرخابی نیز به سوی ابدیت پر کشیدند تا ترکیب تیم آسمانی فوتبال ایران در بهشت تکمیل شود.
در سال های اخیر خیلی از فوتبالیست های کشورمان چه پیر و چه جوان دار فانی را وداع گفتند و از بین ما رفتند.
در این گزارش نگاهی به زندگی حرفه ای آن ها می اندازیم.

ناصر حجازی:
دومین دروازه بان قرن بیستم قاره کهن، متولد 23 آذر 1328 در تهران است.
وی فوتبال حرفه ای خود را در سال 1345 با باشگاه نادر آغاز کرد و پس از آن به استقلال رفت.
حجازی که با آبی پوشان پایتخت سابقه قهرمانی در جام باشگاه های آسیا را دارد در تیم ملی نیز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت. وی در المپیک 1976 مونترال و جام جهانی 1978 آرژانتین نیز از مهره های تاثیر گذار کشورمان محسوب می شد.
ناصر خان در دوران مربیگری نیز کارنامه درخشانی از خود ثبت و در تیم های محمدان بنگلادش، بانک تجارت ، استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان مربیگری کرد ، سرانجام در روز 2 خرداد 1390 و پس از تحمل سختی های فراوان ناشی از سرطان ریه
دارفانی را وداع گفت.

بیوک جدیکار:
نخستین لژیونر فوتبال ایران متولد 1308 در تبریز است و فوتبال خود را از سال 1323 در تیم تهران جوان آغاز کرد.
جدیکار پنج سال بعد وارد باشگاه دوچرخه سواران شد و از سال 1330 نیز به عضویت تیم ملی درآمد.
جدیکار از نخستین لژیونرهای فوتبال کشورمان محسوب می شود و در سال 1336 با عقد قرار دادی 2 ساله به تیم ویکتوریای برلین پیوست و یکی از مدافعان تاثیر گذار این تیم محسوب می شد.
همچنین وی از 17 سالگی به عضویت تیم ملی کشورمان درآمد و نخستین بازی ملی خود را نیز مقابل افغانستان انجام داد.
بیوک جدیکار سرانجام 26 آذر 1392 و در 84 سالگی از دنیا رفت.

کامبیز جمالی :
هافبک قدرتمند استقلال و تیم ملی کشورمان متولد 18 تیر 1317 در خرم آباد است.وی فوتبال خود را از 21 سالگی و در باشگاه استقلال آغاز کرد.
جمالی در المپیک 1964 توکیو سه بازی برای تیم ملی انجام داد.
سرانجام کامبیز جمالی در سال 1389 درگذشت و جامعه فوتبال را داغدار کرد.

محراب شاهرخی :
مروارید سیاه فوتبال ایران 13 بهمن 1322 در بندر امام خمینی(شاهپور) سابق به دنیا آمد.
عمو محراب فوتبال خود را در سال 1341 در تیم شنای اهواز شروع کرد و پس از آمدن به تهران برای تیم های شاهین،دارایی،پیکان و پرسپولیس تهران به میدان رفت و پس از شش سال حضور در جمع سرخ پوشان پایتخت در سال 1355 با پیراهن شاهین از میادین فوتبال خداحافظی کرد.
شاهرخی در 11 سال بازی برای تیم ملی آمار 15 بازی و 1 گل را ثبت کرد.
شاهرخی در پی اختلاف با مسئولان حضور در المپیک 1964 توکیو را از دست داد.
وی 4 فصل هدایت پرسپسولیس را به عهده داشت و سرانجام یک روز قبل از سالروز تولد 49 سالگی خود در سال 1371 چشم از جهان فرو بست.

سیروس قایقران:
سیروس قایقران اول بهمن ماه ۱۳۴۰ در محله کلویر بندر انزلی به دنیا آمد.
وی در 16 سالگی موفق شد به عنوان یکی از مهرهای اصلی در تیمهای نوجوانان و جوانان ملوان استعدادهای خود را به نمایش بگذارد و با مهارتهای منحصربه‌فردش ملوان را به رتبه قهرمانی باشگاه‌های گیلان رساند. در بین سالهای ۵۷ تا ۶۳ افتخارات زیادی را برای ملوان و گیلان به ارمغان آورد. مانند دو گلی که وارد دروازه پرسپولیس کرد و یا گل زیبایی که وارد دروازه تیم منتخب مازندران نمود.
سیروس در سال ۱۳۶۳ به تیم ملی دعوت شد و در سال ۶۶ به عنوان نخستین کاپیتان شهرستانی تاریخ تیم ملی از سوی پرویز دهداری انتخاب شد. 
در سال ۶۷ در جام ملتهای آسیا در قطر، تیم ملی ایران با کاپیتانی سیروس آبای به مقام سومی دست یافت و در سال ۶۹ تیم ایران را با گلهای زیبایش پس از ۲۰ سال به قهرمانی در بازیهای آسیایی پکن رساند.
سیروس به الاتحاد قطر (الغرافه قطر فعلی) پیوست و بعد از مدتی بازی در قطر، مجدداً به تیم اول خود ملوان پیوست و این تیم را قهرمان جام حذفی و راهی مسابقات آسیایی کرد.
سیروس در سال ۷۲ به عنوان بازیکن و سپس مربی به تیم کشاورز تهران پیوست و نتایج قابل توجهی بدست آورد. وی سپس به تیم دسته دومی مسعود هرمزگان پیوست و مدتی در آنجا مشغول به مربیگری شد.
در سال‌های ۷۶ و ۷۷ سیروس بارها تمایل خود را برای بازگشت به ملوان به عنوان بازیکن یا مربی اعلام کرد.
اما در 18 فروردین 1377 در حالیکه همراه فرزند، همسر و برادر همسرش در اتومبیل رنوی خود عازم تهران بود در حوالی امامزاده هاشم با یک کامیون حاوی الوار تصادف نمود که منجر به فوت وی و فرزندش «راستین» گردید.

مجید سبزی:
مرد با اخلاق فوتبال ایران در 18 بهمن 1337در تهران به دنیا آمد.
وی فوتبال خود را از سال 55 در هما تهران آغاز کرد و پس از سه فصل بازی برای این تیم در سال 1358 به پرسپولیس پیوست .
سبزی با شش سال حضور در پرسپولیس سرانجام در سال 1364 کفش های خود را آویخت.
وی نه سال در تیم نوجوانان پرسپولیس مربی گری کرد و سرانجام در سالروز تولد 47 سالگی خود در 18 بهمن 1384 به دیار حق شتافت.

رضا احدی:
رودی فولر فوتبال ایران 9 آذر 1341 در تهران به دنیا آمد.
احدی فوتبال خود را در سال 1359 در استقلال تهران شروع کرد و پس از شش سال برای آبی پوشان پایتخت به عنوان یکی یکی از نخستین لژیونرهای پس از انقلاب به روت وایس اسن آلمان ملحق شد.
وی پس از یک فصل بازی برای این تیم آلمانی به استقلال بازگشت اما در سال 1369 برای همیشه از این تیم خداحافظی کرد.
احدی در 12 بازی ملی ،2 گل به ثمر رساند .
وی در دوران مربی گری در تیم های پایه باشگاه استقلال،ابومسلم مشهد،شهرداری زنجان،پیام مشهد ،کوثر لرستان و پیکان تهران فعالیت کرد و سرانجام به دلیل عفونت داخلی و سرطان کبد در 28 دی 1394 به دیار حق لبیک گفت.

همایون بهزادی:
سرطلایی فوتبال ایران 14 دی 1320 در خرم آباد به دنیا آمد.
بهزادی در سال ۱۹۶۷ به تیم پیکان پیوست و پس از آن در بهار سال ۱۹۶۸ به پرسپولیس منتقل شد. در همان سال به خاطر مصدومیت شدیدی که از جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ به جا مانده بود به صورت قرضی از پرسپولیس به پیکان بازگشت. در نهایت و قبل از این که دوباره به پرسپولیس برگردد، همراه با پیکان قهرمان جام تهران شد. پس از آن در پرسپولیس ماند و همراه این تیم قهرمان لیگ ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ شد.
از جمله افتخارات همایون بهزادی هتریک در بازی معروف پرسپولیس و تاج (استقلال) است که در ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ برگزار شد که با برتری شش بر صفر به سود پرسپولیس پایان یافت.
بهزادی در سال ۱۹۶۶ به همراه تیم ملی ایران به مقام دومی بازی‌های آسیایی تایلند رسید. هم چنین در سال ۱۹۶۸ قهرمان جام ملت‌های آسیا شد، زمانی که در چهار بازی چهار گل به ثمر رساند و نامش به عنوان یکی از بازیکنان گلزن جام سر زبان ها افتاد. بهزادی در بازی فینال گل تساوی ایران در مقابل اسراییل را زد که در نهایت ایران با برتری ۲ بر ۱ قهرمانی این رقابت ها را بالای سر برد. پس از آن و چهار سال بعد بهزادی همراه با تیم ملی ایران توانست قهرمان جام ملت های آسیا 1972 شود.
وی در دوران مربی گری خود نیز هدایت تیم های پرسپولیس و شهباز تهران را به عهده داشته است.
کارشناس ادبیات فارسی فوتبال ایران شامگاه دوم بهمن 1394 پس از تحمل چندین ساله بیماری ریوی و قلبی از دنیا رفت.


هادی نوروزی:
آپاچی فوتبال ایران متولد 28 تیر ماه 1364 در بابل است.
وی در سال 1385-86 به پرسپولیس پیوست و س از آن به تیم داماش ایرانیان رفت و بعد از درخشش در لیگ آزادگان بار دیگر به پرسپولیس بازگشت.
اما طولی نکشید تا بازهم نوروزی از سرخ پوشان جدا شود و این بار به زرد پوشان پایتخت پیوست اما در سال 1393 بار دیگر آپاچی به پرسپولیس آمد و با آمدن درخشان روی نیمکت سرخ پوشان ، هادی موفق شد حایگاه ثابتی را در پرسپولیس داشته باشد.
همچنین وی سابقه 9 بازی ملی را نیز در کارنامه دارد و در مدت حضور افشین قطبی روی نیمکت تیم ملی وی موفق شد در تیم ملی کشورش نیز توپ بزند.
اما سرانجام هادی نوروزی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس ، پنج شنبه 9 مهرماه 1394 بر اثر ایست قلبی درگذشت و پیراهن 24 آپاچی برای همیشه بایگانی شد. 

غلامحسین مظلومی :
غلامحسین مظلومی تنگستانی متولد 23 دی 1328 در آبادان است. وی فوتبال خود را از صنعت نفت این شهر آغاز کرد.
سر طلایی آبی ها که با زدن پنج گل از اصلی ترین ارکان قهرمانی آبی ها در جام باشگاه ها آسیا محسوب می شد در تیم ملی نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داد و با زدن 19 گل در 41 بازی آمار خوبی را در خط حمله تیم ملی از خود به جای گذاشت.
اما بدشانسی مظلومی در سن 29 سالگی رخ داد و در دیدار تیمش مقابل ذوب آهن، مینیسک پای او دچار آسیب دیدگی شدیدی شد و پس از جراحی بار دیگر دچار مصدومیت شد تا در سن 30 سالگی از فوتبال خداحافظی کند.
همچتین پس از خداحافظی سر طلایی آبی پوشان از فوتبال ، وی به مربیگری روی آورد و در نخستین تجربه مربیگری اش هدایت استقلال را برعهده گرفت.
وی پس از هدایت استقلال به مقاومت تهران و پیام مشهد رفت و در آخرین تجریه مربیگری اش روی نیمکت تیم ملی نوجوانان نشست.
اما بیماری سرطان دیگر اجازه زندگی کردن به غلامحسین مظلومی ، سر طلایی فوتبال ایران را نداد تا در 28 آبان 1393 و در سن 65 سالگی از دنیا برود.

صفر ایرانپاک:
آقای گل شهرآوردهای پایتخت ، متولد 2 دی 1325 در مسجد سلیمان است.
بازیکن سابقه تیم های شاهین ، پرسپولیس و تیم ملی کشورمان که با به ثمر رساندن 7 گل در 12 بازی به عنوان آقای گل دیدارهای استقلال و پرسپولیس نام برده می شود.
وی در 11 بهمن 1387 چشم از جهان فروبست تا جامعه فوتبالی را در غم نبودنش داغدار کند.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار