با موافقت نمایندگان؛

مصادیق "جرم سیاسی" تعیین شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس مصادیق جرم سیاسی را تعیین کردند.

مصادیق به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 4 بهمن در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح جرم سیاسی، ماده 1 و 2 این طرح را پس از بحث و بررسی تصویب کردند.

به موجب ماده 1 این طرح هر یک از جرایم مصرح در ماده 2 این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا ریاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشند جرم سیاسی محسوب می‌شود.

همچنين ماده 2 طرح مذکور كه به تصويب نمايندگان مجلس رسيد تصریح می‌کند: جرایم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده 1 این قانون جرم سیاسی محسوب می‌شود.

الف- توهین و افترا به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان .


ب- توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی که در قلمرو ایران وارد شده است با رعایت مفاد ماده 157 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات.


پ-جرایم مندرج در بندهای (د) و (ه) ماده 16 قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب حسب 7/6/1360


ت- جرایم مقرر در قوانین انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به استثنای مجریان و ناظران انتخابات.


ث- نشر اکاذیب 


همچنین نمایندگان با 113 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع با ماده1  و با 119 راي موافق 9 راي مخالف و 6 را ممتنع با ماده 2 طرح مذكور موافقت كردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار