سواد، اخلاق و تعهد مهمترین ویژگی‌ مجری خوب/ هیچ وقت در اجرا اضطراب نداشتم

رویا سادات حسینی مجری تلویزیون از نحوه ورود خود به عرصه اجرا و خاطرات کودکیش گفت.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویا سادات حسینی در سال 1350 متولد شد. وی تاکنون در برنامه‌های بسیاری چون «عصر خانواده»، «خانه مهر»، و.... به عنوان مجری حضور داشته است. در ادامه گفتگوی ما را با این مجری تلویزیون می‌خوانید:

یک بیوگرافی از خودتان بگویید.

من رویا حسینی متولد اول آذر ماه سال 1350 و در حال حاضر دانشجوی دکتری تخصصی جامعه‌شناسی هستم.


چند خواهر و بردار هستید؟ آیا آن‌ها هم در عرصه هنر فعالیت می‌کنند؟

هیچکدام از افراد خانواده من در کارهای هنری نیستند، اما مهمترین نقش را از این جهت که من علاقه‌مند به این شغل باشم را آن‌ها داشتند. من قبل از رفتن به دوران دبستان خواندن را یادگرفتم، به این دلیل که کتاب خریدن و کتاب خواندن در خانواده ما خیلی پررنگ بود. تمام عشق من در کودکی در کتاب خواندن خلاصه  می‌شد. هنوز هم وقتی به یاد کتاب‌های خوب برای بچه‌های خوب، می‌افتم غرق لذت می‌شوم. واقعا کتاب‌های دوران کودکی بهترین محرکی بود که رنگ دنیای کودکی  مرا زیبا کرد.

در کودکی دوست داشتید، چه کاره شوید؟

در همان بچگی روی پله‌های حیاط می‌ایستادم و با جدیت قصه تعریف می‌کردم و با صدای بلند شعر می‌خواندم. شعرهای حافظ و سهراب سپهری شاید این علاقه قشنگ من بود؛ اما ذهن بچگی من اصلا نمی‌دانست این می‌تواند یک شغل در آینده من باشد.

کارتون مورد علاقه شما در کودکی؟

بابالنگ‌دراز، که هنوز هم دوستش دارم.

اهل آشپزی هستید؟

بله، اگر فرصت داشته باشم خیلی خوب و بسیار حرفه‌ای آشپزی می‌کنم. البته بیشتر شیرینی و دسر درست می‌کنم. عاشق پختن شیرینی‌های ایرانی هستم.

دنیای شما چه رنگی است؟

آبی و سبز

چه چیزی شما را ناراحت می‌کند؟

این روزها خیلی چیزها ناراحتم می‌کند. از همه بیشتر قضاوت‌های نادرست و وقتی چیزی را نمی‌دانیم، در مورد کسی حرف بزنیم و قضاوت غلط داشته باشیم.

اهل فوتبال هستید؟

فوتبال را بلد نیستم؛ اما اخبارش را دنبال می‌کنم؛ به ویژه بازی‌های ملی با یک دنیا آرزوی برنده شدن. همه تیم‌ها را دوست دارم و خیلی دوست دارم تیم‌های شهرستان‌ها پیشرفت کنند. همیشه تحسینشان می‌کنم، اما در کل فوتبال، بازیه جالبی است.

چه سبک موسیقی را می‌پسندید؟

پاپ و سنتی؛ موسیقی تلفیقی.


دغدغه‌ این روزهای شما چیست؟

اینکه چگونه انسان خوبی باشم و باقی بمانم.


اوقات فراغتتان را چطور می‌گذرانید؟

کتاب خواندن و مطالعه در فضای مجازی و وقت گذراندن با خانواده‌ای که دوستشان دارم.


از چه سالی و چگونه وارد عرصه اجرا شدید؟

کم سن و سال بودم که مجله کیهان بچه‌ها اطلاعیه‌ای را منتشر کرده بود و بعد من رفتم شبکه دو و یک همکاری کوچک با آن شبکه داشتم. آن موقع هر کسی برای برنامه کودک نقاشی می‌کشید و می‌فرستاد، آدرس شبکه دو را بلد بود. بعد از گرفتن دیپلم در سال 1369 معلم دبستان شدم. یک روز یک گروه فیلمبرداری از شبکه دو برای ضبط برنامه‌ای به مدرسه ما آمدند. مجری آن برنامه نیامده بود و از من که معلم هم بودم برای اجرا استفاده کردند.

فکر کردید روزی مجری شوید؟

خیلی به اینکه قرار هست چه شغلی داشته باشم، متمرکز نبودم اما مطمئن بودم سراغ شغلی خواهم رفت که در آن کتاب خواندن و حرف زدن وجود دارد. خیلی دوست داشتم یک شغل امداد و نجات داشته باشم. برای همین وقتی خیلی کم  سن بودم عضو جوانان هلال احمر شدم و کارت هلال احمر اولین کارتی بود که از دیدنش احساس غرور  می‌کردم. در زمان مدرسه پای صحبت و اجرای برنامه‌ها و جشن‌ها بودم و دوستانم این را می‌دانند.

به نظر شما ویژگی یک مجری موفق چیست؟

مجری باید سواد مطالعاتی داشته باشد و به آنچه که در برنامه‌ها بیان می‌کند دقت داشته باشد. چون فرصت گرانبهایی را در اختیار دارد و نباید در این فرصت هجو گفت. مجری باید اخلاق فرهنگی خوبی داشته باشد و هرگز به شغل و موقعیتش مغرور نشود. سواد،‌ اخلاق و تعهد مهمترین ویژگی یک مجری خوب است.

اجرای کدام مجری را بیشتر می‌پسندید؟

کار اجرا بسیار دشوار است و این موضوع را کسانی که با این شغل درگیر هستند، خوب متوجه می‌شوند. به نظر من تمام همکاران گوینده و مجری من در تمام بخش‌ها بسیار عزیز و در بخش کاری خود موفق‌اند. من واقعا همه را دوست دارم و به آنها احترام می‌گذارم. نمی‌توانم فرد خاصی را نام ببرم، اما وقتی در جایگاه مخاطب قرار می‌گیرم چند تن از همکارانم را بیشتر تحسین می‌کنم.  آن هم به دلیل تسلط و سواد در موضوعی که کار می‌کنند.

اولین باری که جلوی دوربین رفتید، اضطراب داشتید؟

نه، هیچ وقت اضطراب نداشتم اما بیشتر دچار هیجان بودم یک هیجان شیرین.

دوست دارید، چه برنامه‌ای را اجرا کنید؟

من تقریبا اجرای همه نوع برنامه‌ای را تجربه کردم ولی احساس می‌کنم موضوعات اجتماعی علاقه خاص من است که در قالب یک برنامه‌ پرداخته شود.

اهل فضای مجازی هستید؟

من یکی از مبتلایان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستم و آنها را دوست دارم؛ چون ارتباطات را در دنیای امروز به شکل جدیدی تعریف کرده است اما نکته مهم در این فضاها رعایت احترام و اخلاق است.

به نظر شما پوشش چقدر در اجرای خوب موثر است؟

پوشش خیلی مهم است و مهم ترین مولفه‌ آن عفیف و زیبا بودن پوشش است که مردم با دیدنش احساس رضایت و آرامش کنند.

بهترین کتابی که خواندید چه بود؟

کتاب‌های زیادی خواندم که انتخاب در میان آن‌ها کار سختی است. کتاب حاصل یک عمر تفکر یک انسان است و وقتی یک تفکر زیباست، به زیبایی هم انتقال پیدا می‌کند.

علاوه بر اجرا در زمینه‌هایی دیگر هم فعالیت می‌کنید؟

من در زمینه تدریس در انجمن‌های حمایتی و اجتماعی هم فعالیت می‌کنم؛ اما مهم ترین فعالیتم در این روزها درس خواندن است.

توصیه شما به علاقمندان اجرا؟

اگر توانایی و استعداد لازم برای این کار را دارند با دیدن دوره و پیگیری حتما به شغل و حرفه‌ مجری‌گری خواهند رسید.

چند بیت شعر؟

نان پاره ز من بستان جان پاره نخواهد شد/ آواره عشق ما آواره نخواهد شد

آن را که منم خرقه عریان نشود هرگز/ وان را که منم چاره بیچاره نخواهد شد

آن را که منم منصب معزول کجا گردد/ آن خاره که شد گوهر او خاره نخواهد شد


کلام پایانی شما؟

همه هموطنانم را دوست دارم.




گفتگو از: ساناز احسانی سرشت


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار