ابوالحسن نجفی به تنهایی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود

ابوالحسن نجفی بنا بر قول یکی از دوستان شاعر به تنهایی یک فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر دیروز شب شعر حوزه هنری با حضور سعید بیابانکی شاعر، علی داوودی‌، مدیر دفتر شعر حوزه هنری، محمود حبیبی کسبی، شاعر برگزار شد.

در این مراسم سعید بیابانکی شاعر در خصوص ابوالحسن نجفی گفت: ابوالحسن نجفی بنا بر گفته یکی از دوستان به تنهایی یک فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. مانند وی در کشور ما بسیار اندک است. در صورتی که یک خواننده پاپ از دنیا برود، یکی از ضایعه‌های بزرگ فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود اما در خصوص افرادی چون ابوالحسن نجفی این گونه نیست.

وی افزود: سینما، تئاتر و موسیقی جزو هنرهای صرف محسوب نمی‌شوند و به نوعی هنر تجارتی هستند و در آن پولسازی وجود دارد؛ اما این مسئله برای شعر صدق نمی‌کند. به همین دلیل برخورد با آن غلط است. جشنواره شعر فجر نیز هر سال به گونه‌ای برگزاری می‌شد. یک سال تجلیل از پیشکسوتان در آن وجود داشت اما سال‌های بعد جزو برنامه‌ قرار نگرفت.

علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز در این مراسم با اشاره به آنکه شعر زبان رسمی محسوب می‌شود، گفت: شعر زبان ماست و ترجیح می‌دهم، حتی ناهنجاری‌های اجتماعی را در قالب شعر بیان کنیم و ما شاعران نباید خیلی راحت از این مسائل بگذریم. هم اکنون شاهد سرودن اشعاری با موضوع برجام هستیم.

وی در خصوص یکی از عصر شعرهای جشنواره شعر فجر بیان کرد: یکی از عصر شعرهای جشنواره شعر فجر با حضور شاعرانی از کشور افغانستان و در محله خودشان برگزار شد و از این بابت بسیار خوشحال بودند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری ادامه داد: ایام دهه فجر یک دوره خاصی محسوب می‌شود که پرداختن به برنامه‌های فرهنگی در آن اعتبار خاصی دارد.

در پایان مراسم محمود حبیبی کسبی شاعر، پیرامون شعر روزگار ما بیان کرد: شعر این روزهایمان رسانگی خود را از دست داده است. در قرن 5 و 6 هجری شمسی و تا پیش از دوران مشروطه، شعر قابلیت رسانگی داشت.

وی افزود: امروز سینما کارآمدترین رسانه در جهان محسوب می‌شود. این هنرها توانستند با جهان صنعتی هماهنگی کنند. در یک فیلم سینمایی ده‌ها و صدها نفر مشغول کار هستند. این اشتغال‌زایی می‌تواند به دامنه هر فیلم اضافه کند.

این شاعر تصریح کرد: جشنواره‌های شعر را باید با هنرهای تجسمی مقایسه کرد. دلیل آن این است که این هنر مانند نقاشی به یک هنر لوکس تبدیل شد و رسانگی آن نیز از بین رفت. شعر هم مخاطب خاص خود را دارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.