بیم‌ها و امیدهای سیاسیون در فاصله یک ماهه تا انتخابات مجلس

یک ماه دیگر انتخاباتی برگزار می‌شود که خط و مشی قانونگذاری در چهار سال دیگر در کشور را روشن می‌کند. گروه‌های مختلف سیاسی برای بالا بردن سهم خود از کرسی‌های پارلمان در تلاش هستند.

به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، نتیجه تایید و ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس از سوی هیات‌های نظارت منتشر شده و اگر چه غلامعلی حداد عادل می‌گوید که اصولگراها هم ردی داشته‌اند اما بیشترین کسانی که مهر تایید بر پرونده‌شان خورده از جناح اصولگراست. در آن طرف گود اصلاح‌طلب‌ها وضعیت چندان خوشی ندارند چرا که به گفته حسین مرعشی صلاحیت 99 درصد داوطلبین آنها تایید نشده‌ است، اعم از اینکه رد یا عدم احراز روی پرونده شان نوشته شده باشد. در برخی حوزه‌ها حتی یک کاندیدای اصلاح‌طلب هم باقی نمانده است. اما این پایان ماجرا نیست و فرصت برای شکایت از نتیجه نظر شورای نگهبان همچنان باقی است و در اظهارنظرهای فعالان هر دو جناح موثر در کشور، همچنان تلاش برای لیست‌های رای آور شنیده می‌شود.

اصلاح‌طلبانی که در هر شرایطی باقی می‌مانند

اگرچه از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تنها می‌توان به محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان و سهیلا جلودارزاده اشاره کرد که صلاحیتشان تایید شده، اما حال و هوای این طیف سیاسی حالا که چند روز از اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ها گذشته، بهتر است و امیدوارانه‌تر سخن می‌گویند. شاید به رایزنی‌های رئیس جمهور در این زمینه دل خوش کرده‎اند اما هنوز خبری از انجام یا سرانجام این رایزنی‌ها منتشر نشده است.

اصلاح‌طلبان حالا می‌گویند که رویکرد برنامه محور را برای حضور در انتخابات برگزیدند و مقصودشان از برنامه‌محور بودن را در اطلاعیه‌ای با این عبارات روشن کرده‌اند: «رویکرد برنامه‌محور که در این دوره از سوی اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت در پیش گرفته شده، به آحاد مردم و رای‌دهندگان کمک می‌کند، مطالبات خود را در برنامه‌ها جستجو کنند و به لیست‌ها و نه لزوما شهرت افراد رای دهند.» کارگروه تدوین راهبردها و سیاست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان به ریاست حسین کمالی، بنا دارد جلسات فشرده‌ای در این زمینه داشته باشد. یعنی قرار است کسانی را در لیست خود قرار دهد که به برنامه‌های اصلاح‌طلبان پایبند هستند و پس از آغاز به کار مجلس دهم می‌توان وعده‌ها و انجام برنامه‌ها از سوی ایشان را پیگیری کرد.

اما این تنها برنامه‌ای نیست که اصلاح‌طلبان برای انتخابات دارند. کارگروه حقوقی و رایزنی این جریان نیز با ریاست محسن رهامی جلساتی با افراد موثر در مورد انتخابات برگزار می‌کند تا وضعیت ردصلاحیت شده‌ها را پیگیری کند. رهامی اگرچه به ردصلاحیت‌ها اعتراض دارد و می‌گوید «ابا این اقدام شورای نگهبان، لیستی جز لیست اصولگرایان باقی نمانده است و طبیعتاً هیچ تنوعی نیز در آن مشاهده نمی‌شود» اما به آینده امیدوار است و می‌گوید: «امیدوارم با تجدید نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، ما بتوانیم لیست خود را ارائه دهیم».

محمدرضا عارف نیز در اظهارنظری از زاویه ای متفاوت به ردصلاحیت‌ها نگرسته و آن را فرصت دانسته است. رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته که شاید رد صلاحیت‌ها فرصتی برای گردش نخبگان شود، بزرگان اصلاح‌طلب باید این لیست‌ها تهیه و تکمیل کنند تا در شرایط کنونی از همه توان اصلاح‌طلبان استفاده شود. او همچنین در جای دیگری به افرادی که از تحریم صحبت می‌کنند، هشدار داده که انتخابات سال ۹۶ در پیش است و نباید مردم را مایوس کنیم.

بنابراین اصلاح‌طلبان خیال قهر کردن با صندوق‌های رای را ندارند، قربانعلی قائمی، عضو شورای مرکزی اعتماد ملی این گزاره را تایید کرده و می‌گوید: «صندوق‌های بهترین جایگاه برای بیان دیدگاه‌های جناح‌های سیاسی است و اصلاح‌طلب واقعی به هیچ وجه از صندوق رای و انتخابات قهر نمی‌کند». سخنان علی صوفی رئیس ستاد انتخابات تهران شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز موید سخنان قائمی است. صوفی می‌گوید: «ما حق نداریم صحنه‌ انتخابات را ترک کنیم مردم انتظار دارند که ما بمانیم و از حقوق قانونی‌شان حفاظت کنیم، تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنیم.»

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزارن سازندگی نیز تاکید کرده که از ابتدا اصلاح‌طلب‌ها تلاش کردند زمینه تقابل با نهادهای نظارتی پیش نیاید و از همین رو: «بسیاری از چهره‌های ارزشمند اصلاح‌طلب به این دلیل که نخواستند فضای انتخابات به افراط کشیده شود یا احیانا روی آنها حساسیتی وجود داشت خودشان کاندیدا نشدند ولی تشویق کردند که انتخابات گرم و آبرومند باشد».

در این بین سوال اینجاست که اگر کسی به لیست 30 نفره تاییدصلاحیت شدگان اصلاح‌طلب اضافه نشود، این جریان چگونه عمل خواهد کرد. محمد عطریانفر در این زمینه به شرق گفته است: «در هرشهری که کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشود، به اصولگرای معتدل رای می‌دهیم تا تندروها به مجلس نروند».

محمدجواد حق شناس از اعضای حزب اعتماد ملی اما توضیحات دقیق‌تری به مثلث آنلاین داده، مبنی بر اینکه «یک ائتلاف چهارضلعی میان اصلاح‌طلبان، حامیان روحانی، اصولگرایان نزدیک به لاریجانی و مستقل‌ها به وجود خواهد آمد .پیشنهاد اولیه برای عنوان این ائتلاف "جبهه نجات ایران " است». همزمان کرباسچی هم خبر ائتلاف را تایید کرده است.

اعتدالی‌ها، هم‌پیمان با اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان معتدل


حزب اعتدال و توسعه که رئیس جمهور، نامزد مورد حمایت آنها بود هم وضعیت چندان مطلوبی در انتخابات ندارد. این حزب در سراسر كشور از حدود ٣٤٠ نفر براي نامزدي مجلس دعوت كرده اما صلاحيت حدود ٣٠٠ نفرشان احراز نشده است. شاید این شرایط برای اعتدال و توسعه‌ای‌ها پیش‌بینی‌پذیر بوده، چرا که پیش‌تر غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به خبرآنلاین گفته بود که احتمالا برای انتخابات لیست مشترکی با اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراهای معتدل خواهند داشت. حالا پس از اعلام ردصلاحیت‌ها همچنان همین وضعیت برای آنها متصور است. چراکه دهقان تشکیل ائتلافی که شاید نامش جبهه نجات ایران باشد را تایید کرده است. او در مورد احتمال ائتلاف اعتدالیون با اصلاحات و ارائه لیست مشترک انتخاباتی توسط این دو جریان، می‌گوید: «آنطور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، تمام اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و حتی معتدلین اصولگرا و مستقلین اعتدال‌گرا در انتخابات پیش رو چاره‌ای جز وحدت کلمه و ارائه لیست مشترک ندارند».

صدای ملت را هم می‌توان در جرگه میانه‌روها دسته‌بندی کرد. فاصله گرفتن علی مطهری -که صدای ملت با نام او شناخته می‌شود- از اصولگراها مشهود است، خودش هم با این ادبیات «نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد.» بر این تصور مهر تایید می‌زند. حالا صدای ملت هم نگران ردصلاحیت‌هایی است که مطهری هم یکی از آنهاست. این تشکل انتخاباتی به تازگی بیانیه ای منتشر کرده و در آن از شورای نگهبان خواسته «آن بخش از حق‌الناس را که توسط هیات‌های نظارت استان‌ها مغفول واقع شده، بازگرداند تا فرصت برابر برای گرایش‌های مختلف سیاسی در رقابت واقعی ایجاد شود». اما در کنار آن اعلام کرده که در هر حال، به صورت فعال در انتخابات پیش رو حضور خواهد داشت و درباره کاندیداهای اصلح در حوزه انتخابیه تهران و مراکز استان‌ها و حتی‌المقدور سایر حوزه‌های انتخابیه اعلام نظر خواهد کرد.

اصولگراها و همچنان تلاش برای ارائه لیست واحد

اصولگراها در این انتخابات بیش از دو دوره پیشین انتخابات مجلس نگران هستند، چراکه آخرین انتخاباتی که در کشور برگزار شد را به رقیب باختند و همین شد که اصلاح‌طلبان جانی تازه گرفتند. حضور رقیب قدر باعث شد دغدغه وحدت و لیست واحد میان اصولگرایان پررنگ‌تر شود.

البته ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان تاحدی خاطر اصولگراها را جمع کرد اما شواهد می‌گوید که آنها حاضر نیستند پا پس بکشند و همین امر، رسیدن به وحدت را برای اصولگراها جدی‌تر می‌کند. اصولگرایان ائتلافی دارند که قرار است تصمیم نهایی را بگیرد و لیست را منتشر کند. این ائتلاف در حالی کار می‌کند که برخی بزرگان اصولگرا همچون علی لاریجانی حاضر نشدند نماینده‌ای به آن بفرستند. سازوکار انتخاباتی این ائتلاف مانند دوره‌های قبل نیست که سهم گروه‌های مختلف مشخص شده باشد. اصولگرایان تصمیم دارند، فهرستی از اصلح‌ها تهیه کنند. در این بین برخی از کاندیداهای اصولگرایان همچون غلامعلی حداد عادل، محمدنبی حبیبی و حسن غفوری‌فرد تاکید کرده‌اند که اگر در لیست نهایی نباشند، انصراف می‌دهند که اگر این اتفاق عملی شود و از اصولگرایان تنها یک لیست باقی بماند و بقیه انصراف دهند، اتفاق بی‌سابقه‌ای در عرصه اصولگرایی رخ خواهد داد.

در فضاهای مجازی لیست‌های مختلفی منتشر و گفته می‌شود که این لیست قرار است در لیست نهایی قرار بگیرند. اما سخنگوی ائتلاف اصولگرایان می‌گوید که این لیست‌ها در حد گمانه‌زنی است و البته درخواستش این است که این گمانه‌زنی‌ها پایان داده شوند. شاید حدادعادل به نوعی به محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اشاره دارد که گفته بود:‌ احتمالا 17 تا 18 نفر از نمایندگان فعلی تهران در لیست اصولگرایان قرار می‌گیرند.

 غلامعلی حداد عادل همچنین به برگزاری هفتمین جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان نیز اشاره کرده و در شرح ماوقع این جلسه گفته است: نتایج سه نظرسنجی شامل نظرسنجی از تشکل‌ها اصولگرا، نامزدهای اصولگرا و مردم مطرح شد و همچنین سیاست‌های کلی حاکم بر رسیدن به فهرست نهایی مورد تصویب قرارگرفت. ظاهرا برخی از کسانی که در نظرسنجی ها مطرح شده اند، سابقه نمایندگی نداشته اند، چراکه حدادعادل به تسنیم گفته است: «در فرایند رسیدن به فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس دهم پس از چندین مرحله نظرسنجی، ائتلاف تصمیم گرفت تا با تعدادی از کاندیداهای جدید اصولگرا که تاکنون نماینده مجلس نبودند و حدنصاب‌های لازم را در مراحل قبلی نظر سنجی کسب کرده بودند جهت آشنایی بیشتر با مواضع و برنامه‌هایشان دعوت به عمل آورد».

قرار است روز 12بهمن لیست نهایی کاندیداهای مورد حمایت اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شود.


منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.