ره‌پیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انتشار هیچ لیستی از داوطلبان تایید صلاحیت‌شده از نظر شورای نگهبان معتبر نیست/ صلاحیت علمی گروهی از داوطلبان، قبل از آزمون محرز بوده است

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از نظر شورای نگهبان انتشار هیچ لیستی از داوطلبان تایید صلاحیت‌شده معتبر نیست.

سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در واکنش به طرح برخی انتقادات مبنی بر اینکه علت عدم تایید صلاحیت برخی داوطبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری عدم شرکت در آزمون کتبی بوده است، اظهار داشت: تشخیص شرایط، صلاحیت علمی و سایر ویژگی‌هایی که در قانون برای داوطلبان مجلس خبرگان آمده‌، بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

وی افزود: صلاحیت علمی گروهی از داوطلبان، بدون آزمون و پیش از آن برای فقهای شورای نگهبان محرز بوده است، اما در مجموع، یک روش متداول و اصلی به صورت آزمون برای احراز شرط علمی داوطلبان تعیین شده و اعلام شد که کسانی که صلاحیت آنها به طرق دیگری احراز نشده بود می توانند از این طریق وارد شوند.

ره‌پیک در ادامه تصریح کرد: این مسئله بعنوان یک راه اصلی و یک قاعده برای احراز صلاحیت علمی مطرح شد اما در هر حال احراز شرایط نمایندگی خبرگان از جمله شرایط علمی بر عهده فقهای شورای نگهبان است و آنها باید تشخیص دهند که چه کسی دارای صلاحیت بوده و چه فردی صلاحیت ندارد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان همچنین درباره زمان بررسی تقاضاهای تجدید نظر داوطلبان مجلس خبرگان اظهار داشت: امروز( 10 بهمن) آخرین روزی بود که داوطلبانی که درخواست بررسی مجدد داشتند می‌توانستند درخواستشان را اعلام کنند، شورای نگهبان نیز بلافاصله بعد از آنکه فرآیند اعلام اعتراضات به اتمام رسید بررسی مجدد را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: بررسی شکایات داوطلبان از فردا شروع و نتیجه آن تا 10 آینده اعلام خواهد شد.

ره‌پیک در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تبلیغات انتخاباتی برخی داوطلبان پیش از موعد مقرر و همچنین تبلیغات طرفداران برخی از آنان در فضاهای مجازی اظهار داشت: اگر اقداماتی که صورت گرفته حاکی از تخلف از قانون باشد و گزارش‌های معتبر در پرونده این افراد ثبت شود می تواند در بررسی صلاحیت ها تاثیر گذار باشد.

وی افزود: البته مراجع ذیربط مانند ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی هم این مسئله را رصد می‌کنند و اگر چنین اقدامی در وضعیت پرونده داوطلبی موثر باشد به آن رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین در مورد تعیین تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار داشت: بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد، باتوجه به محدودیتی که از نظر زمانی وجود دارد و نتیجه بررسی‌ها و اقداماتی که صورت گرفته و همچنین گزارش‌های واصله، مجموعا نتیجه این شد که برای این دوره از انتخابات آمادگی کافی وجود ندارد و  نمی‌شود با توجه به خطرات و ریسکهای موجود، اقدام برگزاری انتخابات الکترونیکی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که اقداماتی که انجام شده در آینده بتواند ثمربخش باشد.

ره پیک همچنین در تشریح آخرین نتایج بررسی احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان اظهار داشت: بعد از اخذ شکایات اکنون در شورای نگهبان پرونده‌ کسانی که نسبت به رد یا عدم احراز صلاحیتشان شکایت کرده‌اند در  حال بررسی است.

وی با بیان اینکه در بررسی دوباره صلاحیت داوطلبان، مدارکی که خودشان ارسال کرده‌اند و همچنین مدارکی که در پرونده آنها موجود بوده است مجددا بازبینی می‌شود، افزود: هم اعضای شورای نگهبان و  هم بخش‌های کارشناسی بصورت شبانه‌روزی مشغول رسیدگی به شکایات هستند که این فرآیند بسیار سنگین بوده و به دقت بالایی نیاز دارد.

ره‌پیک در ادامه اظهار داشت: ما همه  تلاش خود را خواهیم کرد که در فرصت باقی مانده و طبق ضوابط این مرحله هم به اتمام برسد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره انتشار لیست افراد رد یا تایید صلاحیت شده در برخی رسانه‌ها اظهار داشت: از نظر شورای نگهبان هیچ لیستی غیر از آنچه که به صورت رسمی و در زمان مقرر به مراجع رسمی اعلام می‌شود اعتبار ندارد.

وی افزود: ممکن است در حین رسیدگی رأیی که قبلا صادر شده است در بررسی مجدد تغییر کند؛ مثلا کسی که رد صلاحیت شده یا عدم احراز برای وی صادر شده بوده تایید شود اما تا زمانی که شورای نگهبان فهرست نهایی را اعلام رسمی نکرده و موعد مقرر رسیدگی به پایان نرسیده است هیچ‌کدام از این اعلام و انتشار لیست‌ها اعتبار ندارد بنابراین باید منتظر ماند تا کار تمام شود و لیست نهایی به مراجع رسمی اعلام شود.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.