گاردین گزارش داد:

استثمار آوارگان سوری در صنعت پوشاک ترکیه

هزاران آواره سوری به طور غیرقانونی در صنعت پوشاک ترکیه کار می‌کنند و کودکان کار، دستمزد کم و شرایط بد به امری عادی میان آنها تبدیل شده است.

استثمار آوارگان سوری در صنعت پوشاک ترکیه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، هیچ آماری در مورد نیروی کار سوری غیر رسمی در ترکیه وجود ندارد اما بنابر آمار سازمان ملل متحد نام حدود دو میلیون و سیصد هزار آواره سوری ثبت شده است که در ترکیه زندگی می کنند و حدود 9 درصد از آنها در اردوگاه های آوارگان ساکن هستند و مابقی آنها از هیچگونه حمایت مالی دولت برخوردار نیستند و مجبور به تامین هزینه های خودشان هستند.

یک کارشناس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه گفته است حدود دویست و پنجاه هزار آواره سوری به طور غیر قانونی در ترکیه کار می کنند و سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد کار کودکان در ترکیه به امری شایع تبدیل شده است.

بسیاری از گزارش ها درباره کار غیر قانونی در ترکیه مربوط به بخش پوشاک است که دومین صنعت بزرگ این کشور را به خود اختصاص داده است.

آوارگان سوری بخش آسیب پذیر نیروی کار در ترکیه به شمار می روند. کودکانی که در کارخانجات پوشاک در ترکیه کار می کنند اغلب با شرایط بد و دستمزد کم روبرو هستند.

سیاست ترکیه تا این ماه اینگونه بوده است که با سوری ها به عنوان میهمانان موقت رفتار شود و آنها حق کار کردن ندارند. این بدین معنی است که آوارگان سوری تنها می توانند به طور غیر قانونی در ترکیه کار کنند. اما این سیاست ترکیه به عنوان بخشی از توافق با اتحادیه اروپا تغییر کرده است به طوری که دولت ترکیه هفته گذشته قوانین جدیدی ارائه کرد که براساس آنها هر تبعه سوریه که شش ماه در ترکیه اقامت داشته باشد می تواند مجوز کار دریافت کند.

این اقدام ترکیه با استقبال تلویحی سازمان های غیر دولتی روبرو شد. "دانیل مک مولان" Danielle McMullan از محققان برجسته مرکز بازرگانی و حقوق بشر غیردولتی در انگلیس گفت چنین مجوزی از سوی دولت ترکیه می تواند به گونه ای از آوارگان سوری که در این کشور کار می کنند محافظت کند. 

هدف اصلی از صدور مجوز کار برای آوارگان سوری در ترکیه این است که آنها بتوانند حداقل دستمزد را دریافت کنند که در حال حاضر ماهانه 1647 لیره ترکیه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار