اصفهان؛

آینده در انتظار جنگل های سیاه

انرژی بزرگترین دغدغه انسان امروز است.انسانهایی که بانیم نگاهی به منابع موجود همیشه به دنبال کشف سوختهای جدید با کیفیت و کمیت متفاوت هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از اصفهان یکی از قدیمی ترین سوختهای مورد نیاز بشر چوب و مهمترین فرآورده سوختی آن یعنی ذغال از دیربازبرای راحتی و در دسترس بودن آن مورد توجه بوده است.

تهیه ذغال چوب به روش سنتی در فرآیندی ساده و با سوختن چوب در فضایی بسته با اکسیژنی محدود انجام میشود که این راحتی تولید ذغال چوب وگازهای سمی متصاعد ازآن،بلای جان انسان،محیط زیست ومنابع طبیعی ازگذشته تا به امروز شده است.

استفاده ازمحصولات سوختی ذغال چوب وذغال سنگ سالانه بیش از 360 میلیارد یوروآسیب به سلامت انسانها و محیط زیست واردمیکند.

فرزادنریمانی کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در خصوص نحوه تولید ذغال چوب دراین استان گفت: بهره برداری از چوب های درختان خشک وآفت زده دردستورکار قرار داده شده اما همچنان شاهد تخلفاتی در این زمینه هستیم که از درختان زنده بلوط برای تولید ذغال استفاده می شود.

نریمانی با اشاره به وجود2 منطقه جنگل طبیعی بلوط در سمیرم به وسعت 3 هزار هکتار با تراکم کم و فریدونشهر به مساحت 10 هزار هکتار با تراکم متوسط افزود: با محافظت ازاینگونه جنگلهاتاکنون برداشت و قطع درخت از جنگل های طبیعی به صورت غیر مجاز در اصفهان نداشته ایم و بیشترین سهم انتقال چوب غیر مجاز به استان اصفهان مربوط به دو استان چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد است.

وی ازفغالیت حدود800 چاهک تولید ذغال چوب در اصفهان خبر داد و گفت: خمینی شهر و نجف آباد از بزرگترین کانون های تولید ذغال چوب در استان اصفهان هستندکه حاصل قاچاق چوب قاچاقچیان در این منطقه تبدیل به ذغال می شود.

کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان به احتمال انتقال چوبهای آلوده اشاره کرد و افزود: در 7 ماه امسال هیچگونه مجوز انتقال چوب از کرمانشاه به اصفهان صادر نشده و آلوده بودن چوب های این منطقه و احتمال انتقال آلودگی آنها، دلیل صادر نشدن مجوزبرای انتقال چوب است.

با وجودپیشگیری و حفاظت های انجام شده برای جلوگیری از قطع درختان جنگل ها اماهمه ساله شاهد قطع و انتقال این سرمایه ملی در مناطق مختلف کشور هستیم.

شعبانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان قاچاق چوب را عامل تخریب جنگل های دست کاشت برشمرد و افزود: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه ذغال اقدام به قطع درختان و جنگلهاراتخریب میکنند.

وی افزود: حفظ و نگهداری جنگل های دست کاشت بیابانی به علت کویری بودن و هجوم شن های روان در منطقه آران و بیدگل ، کاشان ، نطنز،اردستان،نائین،خور و بیابانک و اصفهان اهمیت ویژه ایی دارد.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در 9 ماهه امسال41 موردکشف قاچاق دراستان داشته ایم که شامل 960 اصله چوب و 300مترمکعب انواع چوب آلات به وزن 270 تن بوده است.

شعبانی در خصوص آمار 9 ماهه سال گذشته در استان اصفهان همچنین گفت: در بازه زمانی مشابه 54 مورد کشف قاچاق چوب وذغال داشته ایم که حاوی 114 مترمکعب انواع چوب 2782 اصله چوب به وزن 129 تن بوده است.

با وجود بیکاریهای گسترده در بین جوانان وایجاد مشاغلی که نیاز به سرمایه کمتری داردتولید زغال چوب جاذبه بیشتری برای این قشر از جامعه دارد.

شغلی که با کمترین سرمایه و فقط با حفر چاهکی به عمق 5تا 6 متر می توانند درآمدی متوسط ایجادمی شودو در مقابل، طبیعت را آلوده تر از همیشه می سازد.

ابراهیم دولت آبادی پیرمردی که 58 سال از عمر خود را در چاه های تولید ذغال سپری کرده و از قدیمی های این حرفه است در حالی که سرفه های کهنه و پی درپی امانش را بریده بودگفت: عمرمان را به ذغال تبدیل کردیم و حالا چیزی جز دارو و بیماری برایمان نمانده.

اکرم یاری که همسرش کارگر یکی از کارگاههای تولید ذغال چوب است می گوید: زندگی برای ما بسیار سخت شده، از نظر درآمد و سلامت این کارگران با مشکل روبرو هستندوسود و درآمد این کارگاهها فقط برای صاحبان کارگاهها است.

آقای منوچهری یکی از ساکنان شهر کوشک هم نگران از آلوده بودن همیشگی هوا در این منطقه افزود: حتی روزهایی که سازمان هواشناسی هوارا سالم اعلام می کند ما آسمان را تیره می بینیم.

خادمی رئیس اداره محیط زیست خمینی شهر اصفهان تبدیل شدن باغ ها به کارگاههای تولید ذغال در سالهای اخیر را زمینه ایی برای ورود مردم منطقه خمینی شهربه شغل تولیدذغال دانست و ادامه داد:اولین چاهک های تولید ذغال در این منطقه به100سال پیش بازمیگردد.

خادمی از تبدیل ماهانه 1500 تن چوب به ذغال در اصفهان خبر داد و گفت: شناسنامه دار نبودن واحدهای تولید ذغال از دلایل سیر طولانی شناسایی چاهک های تولید ذغال است.

وی لزوم تخریب چاه های تولید ذغال به روش سنتی را در آلایندگی بالای آنها اعلام کرد و افزود: بر اساس اخطارهای دادگستری از دو سال گذشته تا کنون و با همکاری باغ داران حجم بالایی از چاهک های تولیدذغال سنتی امحا شده اند.

خادمی گقت: با خرید دستگاههای تولید ذغال و جایگزینی آنها به جای چاهک های آلاینده و تحویل آن به برخی از تولیدکنندگان توانسته ایم معضل بیکاری را هم کنترل کنیم.

بیشترین مصرف کنندگان زغال درجهان کشورهای آفریقایی با میانگین 7-9 درصد و کمترین مصرف کننده ها ایران و امارات با میانگین 1 درصد هستند. 


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.