بجنورد؛

آیین سمنوپزان شهر درق خراسان شمالی

سمنو یکی از دسرهای سنتی ایرانی و ویژه سفره هفت‌سین نوروز است که مردم شهر درق خراسان شمالی از دیرباز به پخت آن مشهور هستند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، پخت سمنو در بین اکثر خانواده‌های شهر درق موروثی به طوریکه سالهاست آن را در حجم زیاد تولید و روانه بازار می‌کنند .

سمنو یکی از هفت قلم خوراکی سفره هفت‌سین بوده که نماد زایش و باروری گیاهان است .

در مناطق مختلف خراسان شمالی ، سمنو را به صورت دسته جمعی و گاهی در طول شب می پزند و در موقع پختن سمنو سرودهای مخصوصی می خوانند، دعاهای مختلفی همراه با نماز قرائت می کنند و نذوراتی هم با نام و یاد حضرت فاطمه زهرا(س) دارند.

پس از پختن سمنو و آماده شدن آن، دیگ سمنو را می برند، در اتاقی می گذارند و رویش را با پارچه ای می پوشانند و تا صبح نباید کسی به آن دست بزند .

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی می گوید : پخت سمنو در استان و با تمرکز در شهرهای گرمه و درق و با اجرای یک سری آداب و رسوم برگزار می‌شود که این امر موجب شده تا مسئولان به دنبال ثبت این مراسم به عنوان یکی از آیین‌های معنوی خراسان‌شمالی باشند و این آیین به ثبت ملی رسیده است .

علی اکبر وحدتی می افزاید : سمنو یکی از سین‌های سفره هفت سین است که نشانه حلاوت، سرزندگی و شیرنی است و مراسم پخت آن به عنوان یکی از آیین‌های مربوط به جشن نوروز می باشد.

وحدتی خاطرنشان می کند : پخت سمنو در این شهر به صورت مشارکتی انجام می‌شود و مردم این شهر به عنوان یاور و برای گفتن خدا قوت به کمک افرادی که آن را طبخ می‌کنند، می‌روند.

در هنگام پخت سمنو نیز اشعاری خوانده می‌شود که این اشعار شادی را به آن مراسم می‌برد. پوشیدن لباس‌های سنتی از دیگر مراسمی است که در هنگام پخت سمنو انجام می‌شود .

سمنو مقوی و انرژی زا بوده و داروی اعصاب و طول عمر شناخته شده است .

سمنو را از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند و ماده شیرین‌کننده سمنو شیره‌ای است که از خرد کردن جوانه گندم گرفته می‌شود .

تهیه سمنو از مراحل ابتدایی کار،حدود 6 روز طول می‌کشد و شاید سخت‌ترین مرحله آن مرحله پخت باشد ، چون پخت این دسر ایرانی ، حدود 15 ساعت طول می‌کشد و در این 15 ساعت افرادی باید به‌طور مرتب دیگ حاوی مواد اولیه سمنوی روی اجاق را هم بزنند تا ته نگیرد .

همچنین از هر دیگ بار گذاشته‌ شده در شهر درق بین 85 تا 100 کیلوگرم سمنو به دست می‌آید که در بازارهای استان خراسان شمالی و استان‌های هم‌جوار به قیمت هر کیلو 5 هزار تومان بفروش می‌رسد.

برگزاری جشنواره سمنو

به دليل مرغوبيت خاص سمنوي شهر درق درخراسان شمالي ، جشنواره سمنو هر ساله اواخر اسفندماه دراين شهر برگزار مي شود.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه می گوید : سومین جشنواره سمنوی شهر درق امسال هم با هدف افزایش تولید و اشتغال در دو مرحله استانی و شهرستانی برگزار می‌شود .

ملاصالحی می افزاید : مرحله استانی این جشنواره روز پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه در محل آیینه‌خانه مفخم شهر بجنورد و با حضور مهمانانی از سراسر کشور برگزار خواهد شد

وی خاطرنشان می کند : مرحله شهرستانی سومین جشنواره سمنوی شهر درق نیز سیزدهم اسفندماه در محل محوطه تاریخی مسجد جامع این شهر برگزار می‌شود .

پخت سمنو با همکاری مردم شهر درق، اجرای برنامه‌های بومی و محلی، حضور فعالان صنایع‌دستی شهرستان گرمه و ایجاد غرفه‌های فروش سمنو ازجمله برنامه‌های سومین جشنواره سمنوی شهر درق خواهد بود .

انتهای پیام/س

برچسب ها: بجنورد ، آیین ، سمنو ، درق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.