باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سرنوشت ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت چه خواهد شد؟/ ناکجا آباد و یا ...؟

اصلاح‌طلبان سرنوشت ائتلاف با حامیان دولت، اصولگرایان معتدل و مستقلین و اعتدالگرایان را به کجا می‌کشاند؟

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روند تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعتراض گسترده اصلاح‌طلبان همراه شد، اصلاح‌طلبان معتقدند تایید صلاحیت‌ها ناعادلانه بوده است.

در جریان اعتراض‌هایی که صورت گرفت، شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلب و دیگر حامیان دولت را غیرقابل قبول خواند و از رئیس‌جمهور ایران خواست که وظایفش را در پاسداری از قانون اساسی را ایفا کند.

در این راستا برخی از اصلاح‌طلبان عدم تهیه لیست انتخاباتی 30 نفره را مطرح کرده‌اند و مدعی شده‌اند امکان تعیین لیست وجود ندارد اما برخی دیگر از اصلاح‌طلبان معتقدند اصلاح‌طلبان چهره‌های ناشناخته‌ای دارد که می‌توان در تهیه لیست از آنها استفاده کرد.

**طرح ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل، حامیان دولت در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان 

این در حالی است که برخی از اصلاح‌طلبان ائتلاف با اصولگرایان معتدل، حامیان دولت، مستقلین و اعتدالگرایان را مطرح کرده‌اند، این ائتلاف در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده است اما باید منتظر ماند تا تصمیم نهایی آنها را مشاهده کرد زیرا برخی از آنها این ائتلاف را موکول به اعلام نهایی شورای نگهبان کرده‌اند.

سرنوشت Coalition اصلاح‌طلبان با حامیان دولت چه خواهد شد؟/ ناکجا آباد و یا ...؟

در این میان برخی دیگر معتقدند اصلاح‌طلبان از حضور داوطلبانی که بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند، خبر دارد، اما این جریان برای تغییر فضای عمومی کشور به نفع خود، در صدد این اقدام برآمد تا بتواند جریان قالب در جامعه باشد.

در این روزها تحقق ائتلاف‌های زیادی به گوش می‌رسد که هر کدام از جریان‌ها مهم‌ترین دلیل برای ائتلاف را رد صلاحیت‌‌های گسترده می‌دانند، اما در مقابل شورای نگهبان معتقد است رد صلاحیت‌ها قانونی بوده و به دلایل قانونی روند صلاحیت‌ها انجام شده است.

**رایزنی لاریجانی و روحانی در روند تایید صلاحیت‌ها

در جریان روند تایید صلاحیت‌ها برخی از داوطلبان رایزنی افرادی مانند لاریجانی و روحانی را خواستار شدند، که البته در این مورد سخنگوی شورای نگهبان رایزنی افراد و شخصیت‌ها را بی تاثیر خواند. 

رایزنی برای تایید صلاحیت‌ها امری معقول نیست زیرا هیچ یک از داوطلبان نباید به خاطر رایزنی و مذاکرات شخصیت‌های شناخته شده، تایید صلاحیت شوند. هر داوطلب باید براساس شایستگی خود به عرصه رقابت انتخاباتی وارد شود.

حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفته است که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «تنها یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.در همین حال رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در اکثر حوزه‌های انتخابیه همه کاندیداهای این گروه رد صلاحیت شده‌اند.

**اصلاح‌طلبان عناصر ناشناخته‌ای دارند

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ از جریان اصلاح‌طلبان در اعتراض با روند تایید صلاحیت‌ها اعلام کرده‌اند، از 3 هزار داوطلب این جریان تنها 30 نفر تایید صلاحیت شده است، حتما این فرد از داوطلبان ناشناخته جریان‌ش خبر ندارد.

سرنوشت Coalition اصلاح‌طلبان با حامیان دولت چه خواهد شد؟/ ناکجا آباد و یا ...؟

محمدجواد حق شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل، حامیان دولت، مستقلین و اعتدالگرایان اظهار داشت: پیشنهاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل، حامیان دولت و مستقلین و اعتدالگرایان از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده است.

وی در ادامه افزود: این جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حضور عارف، موسوی‌لاری و مرعشی برگزار شد البته 250 تن از اعضای میزهای استانی  نیز حضور داشتند.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه این پیشنهاد به دلیل گزارش‌هایی که نسبت به ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان و حامیان دولت صورت گرفته بود، مطرح شد، ادامه داد: ما ردصلاحیت‌های گسترده را با منطق امام خمینی (ره)، اسلام و قوانین جمهوری اسلامی همگام نمی‌دانیم.



**عموم احزاب اصلاح‌طلب، مستقل و میانه رو درصدد تشکیل جبهه فراگیر هستند

حق‌شناس با بیان اینکه فضای پیش رو را مهم می‌دانیم زیرا انتخابات تاثیرگذار و حساس است، اظهار داشت:امیدواریم شورای نگهبان تجدید نظری نسبت به عملکرد هیأت‌های نظارت داشته باشد.

وی تاکید بر اینکه تحریم انتخابات نه تنها امروز مورد توجه جامعه نیست بلکه آحاد جامعه، احزاب اصلاح‌طلب و حامیان دولت از همه عموم برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم شورای نگهبان با بازگرداندن چهره‌های خدوم زمینه انتخابات رقابتی را فراهم کند.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه اکثریت احزاب از این طرح استقبال کردند، افزود: حزب اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و جبهه مستقلین و اعتدالگرایان از جمله احزابی هستند که با این پیشنهاد موافقت دارند.          

حق‌شناس در پایان خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم عموم احزاب اصلاح‌طلب، مستقل و میانه رو این باور را دارند تا یک جبهه فراگیر را تشکیل دهند.

**پیگیری افرادی مانند لاریجانی و روحانی در تایید صلاحیت‌ها تاثیر دارد

محسن کوهکن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: پیگیری افرادی مانند لاریجانی و روحانی در تایید صلاحیت‌ها تاثیر دارد، زیرا پیگیری‌ها و وساطت این افراد منجر به بررسی دقیق‌تر خواهد شد، البته قطعا بی تاثیر نخواهد بود.


 رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ممکن است افرادی که صلاحیت دارند به اشتباه رد صلاحیت شده باشند، بررسی دقیق‌تری انجام شود، خاطر نشان کرد: از پیگیری این آقایان بی‌اطلاع نیستم، درخواست‌شان مبتنی بر دقت و توجه لاز بر گزارش‌هایی است که از شهرستان‌ها در مورد افراد فرستاده می‌شود.

سرنوشت Coalition اصلاح‌طلبان با حامیان دولت چه خواهد شد؟/ ناکجا آباد و یا ...؟

**تایید صلاحیت‌ها هیچ ارتباطی به مذاکرات و مفاهمه افراد و جریانات با شورای نگهبان ندارد

نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات برخی افراد و جریانات که مطرح کردند با رایزنی‌های انجام شده، داوطلبان جریان متبوعشان تأیید صلاحیت خواهند شد، اظهار داشت: عده‌ای از اشخاص نه بخاطر رایزنی بلکه بخاطر اینکه پرونده آنها اقتضاء می‌کند صلاحیت آنها تأیید شود، با نقض تصمیم هیئت نظارت به چرخه انتخابات بازمی‌گردند.   

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: این مسئله هیچ ارتباطی به مذاکره و مفاهمه افراد و جریانات با شورای نگهبان ندارد چرا که صلاحیت هر داوطلبی که دلیلی برای رد صلاحیتش وجود نداشته باشد، تایید می شود لذا این گروه بند‌ی‌ها در شورای نگهبان مطرح نیست.   

ابراهیمیان در ادامه با اشاره به نظارت دقیق شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: داوطلبی که صلاحیت نمایندگی مردم را نداشته باشد چه با رایزنی و چه بدون رایزنی صلاحیتش رد می‌شود، در مقابل اگر فردی صلاحیت داشته باشد حتی اگر اشتباهی در تصمیم هیئت نظارت پیش آمده باشد به انتخابات بازخواهد گشت.  

وی افزود: احتمال اینکه صلاحیت عده‌ای از داوطلبان رد صلاحیت شده تایید شود، زیاد است همانگونه که تاکنون و پس از بررسی‌های مجدد مشخص شده که بعضاً اشتباهاتی بوجود آمده است و لذا این دسته از افراد صلاحیتشان تأیید شد.  

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان با بیان اینکه هم پرونده افراد رد صلاحیت شده و هم پرونده افرادی که رای عدم احراز صلاحیت‌شان صادر شده، بررسی خواهد شد اظهار داشت: هر دو گروه پس از اعلام اعتراض، صلاحیتشان بررسی و بصورت دقیق به اعتراضشان رسیدگی خواهد شد. 

ائتلاف یا Coalition اصلاح‌طلبان با حامیان دولت و اصولگرایان معتدل در حال بررسی است اما برای نتیجه نهایی این ائتلاف باید چند روزی صبر کرد، زیرا با احتمالات و اما و اگرهای زیادی همراه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار