اندیشه شاعر، محتوای شعر را می‌سازد

در شعر انقلاب اسلامی اندیشه و قلم شاعرانی رشد و نمود داشته که خود تربیت شده کلاس انقلاب بوده‌اند.

سودابه امینی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص شعر انقلابی گفت: شعر در هیچ یک از گرایش‌های شکلی و محتوایی خود ذیل سیاست قرار نمی‌گیرد.

امینی در ادامه افزود: اما این که شاعری بنا به اقتضای جهان بینی برساخته خود و یا اثرپذیری از وقایع سیاسی و فرهنگ تا چه اندازه تمایل داشته باشد که محتوای سیاسی را وارد شعرش کند، بحث دیگری است. شعر انقلاب اسلامی ایران از این دیدگاه در اندیشه و قلم شاعرانی رشد و نمو داشته که خود تربیت شده کلاس انقلاب بوده‌اند.
 
این شاعر با اشاره به مشعل دار شعر انقلاب گفت: یکی از مشعل‌داران شعر انقلابی طاهره صفارزاده است. کسی که نگاه و اندیشه و قلمش چه قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از آن به خواست و اعتقاد خودش در مسیر اعتراض قرار داشت.
 
میزان برای صفارزاده قرآن بود و بسیاری از شاعران حتی آنها که در شکل شعر پیرو صفارزاده نبودند، در محتوای شعر و اندیشه خود پیرو او بودند و در همان مسیر قلم زدند. از آن پس نیز می‌توان گفت: در هر دهه شاعرانی در این باره سرودند، اما برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که شعر شاعران نسل‌های پس از انقلاب اسلامی تا چه اندازه از جوهر هنری برخوردار بوده و تا چه اندازه ریشه‌های اندیشه‌شان برآمده از کلاس قرآن استوار بوده است نیاز به پژوهش علمی دارد. 

این شاعر در پایان اظهار داشت: از نظر من محتوای شعری را اندیشه شاعری می‌سازد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار