توسعه سطوح تحصیلات تکمیلی، دروازه را برای ورود فناوری‌های نوظهور گشود

تربیت نیروهای متخصص و در مقاطع تحصیلات تکمیلی و به تبع آن پیشرفت در حوزه‌ی تحقیقاتی، زمینه را برای ظهور فناوری‌های نو فراهم کرد.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان نیاز فناوری‌های جدید به نیروهای متخصص و توانمند را لازمه‌ی پیشرفت دانست و گفت: با توجه به این که فعالیت در عرصه فناوری‌های نوظهور نیازمند نیروهای توانمند است، قبل از انقلاب به علت ضعف در تربیت دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی، پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشد.

وی افزود: بعد از انقلاب نگرش اتکا به خود، باور "ما می‌توانیم" را در جامعه به خصوص جامعه‌ی دانشگاهی رسوخ داد و مراکز دانشگاهی اقدام به توسعه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در سطح کشور را لازم دیدند. این اقدام از خروج دانشجویانی که برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می‌رفتند، جلوگیری کرد.

دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری نانو تحقیقات را لازمه‌ی کاربردی بودن دوره‌ی تحصیلات تکمیلی دانست و بیان کرد: بعد از انقلاب، پیشرفت در حوزه‌ی تحقیقاتی و فراهم آوردن زمینه‌های لازم، از دیگر جنبه‌هایی بود که جهشی در کشور به راه انداخت. بنابراین زمانی که فناوری نانو در کشور مطرح شد، هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تحقیقات، در جایگاه خوبی قرار داشتیم و همین امر باعث شد بتوانیم در عرصه‌ی فناوری‌های نوظهور ورود کنیم.

وی شرایط را این گونه مقایسه کرد: در ابتدا با شروع بحث فناوری نانو در سال 2001 کمتر از 10 تن از اساتید توانایی اظهار نظر و تحقیقات در این زمینه را داشتند اما اکنون گرایش‌های مرتبط با نانو فناوری، در 24 دانشگاه در مقطع دکتری و 46 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

دکتر سرکار خاطرنشان کرد: این گام‌های مؤثر موجب شد در عرصه‌ی تحقیقات، تولید، توسعه علم و توسعه‌ی فناوری موفق عمل کنیم و بسیاری از فناوری‌ها را به تولید و تجاری‌سازی برسانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار