گزارش وِنچربیت: آینده بازار 140 میلیون دلاری بازی‌های رایانه‌ای در ایران روشن است

وِنچربیت در گزارشی نوشت: سود حاصل از بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران، توجه به این بخش را حائز اهمیت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری وِنچربیت در گزارشی به بررسی روند رو به رشد بازار بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های بازی در ایران پرداخت و نوشت: سود  به دست آمده از فروش بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های بازی در ایران، در سال 2015 از 140 میلیون دلار نیز فراتر رفت. کمپانی "نیوزو،" بزرگترین مرکز تحقیقات جهان در زمینه بازی‌های رایانه‌ای پس از اعلام این خبر پیش بینی کرد، سود بازار ایران در این حوزه به 167 میلیون دلار در سال 2016 افزایش می‌یابد.

وِنچربیت در ادامه این گزارش نوشت: به دلیل اعمال چندین دهه تحریم اقتصادی علیه ایران، راه‌های ورودی بازی‌های رایانه‌ای به این کشور، اغلب کانال‌های غیرقانونی بوده‌اند و ممکن است سود به دست آمده از این حوزه بسیار بیشتر از آن باشد که شرکت تحقیقاتی "نیوزو" اعلام کرد. محبوب‌ترین کنسول بازی در ایران "ایکس باکس 360" است ( با 42 درصد مالکیت کاربران) و  پس از آن "پی اس 4" (با 31 درصد مالکیت کاربران) در رتبه دوم قرار دارد. "ایکس باکس وان" نیز هنوز در میان کاربران ایرانی طرفدارانی دارد (14 درصد مالکیت کاربران). در این میان شرکت‌های ایرانی پا به عرصه تولید کنسول‌های بازی گذاشته‌اند و انتظار می‌رود به دلیل قیمت پایین آنها، در آینده نزدیک در میان کاربران سطح متوسط جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

تلاش تولیدکنندگان داخلی در ایران به ساخت کنسول‌های بازی محدود نمی‌شود؛ بلکه در سال‌های اخیر چندین بازی رایانه‌ای را مطابق با فرهنگ و تاریخ این کشور طراحی و تولید کرده‌اند. با توجه به نظارت دقیق نهادهای رتبه‌بندی در ایران، بسیاری از بازی‌های خارجی به دلیل وجود برخی تصاویر و یا مفاهیم مغایر با ارزش‌های ایران، مجوز ورود به بازار این کشور را دریافت نمی‌کنند و در این شرایط بازی‌های تولید داخل شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.

بازی‌های رایانه‌ای که مجوز ورود به ایران را به دست می‌آورند از سوی شرکت‌های ایرانی خریداری می‌شوند و سپس نسخه کپی آن تکثیر و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این شرایط نیز شرکت‌های ایرانی سود اصلی را نصیب خود خواهند کرد. نسل هشتم کنسول‌های بازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دی وی دی‌های در اصطلاح "کِرَک" شده را نمی‌خوانند و کاربران آنها ناگزیر خواهند بود با صرف پول بیشتر، نسخه اصلی بازی رایانه‌ای را خریداری کنند.

با توجه به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، انتظار می‌رود مقامات دولتی این کشور مانع از قاچاق و انتشار بازی‌های رایانه‌ای در سطح بازار شوند. به این ترتیب ایران دارای بازاری سودآور برای شرکت‌های خارجی تولیدکننده کنسول بازی و بازی‌های رایانه‌ای خواهد شد. بازی‌های آنلاین نیز درصورت لغو برخی محدودیت‌های اینترنتی، فرصت بهتری برای عرضه پیدا می‌کنند. در مجموع می‌توان آینده روشنی را برای آینده بازی‌های رایانه‌ای در ایران متصور شد. سرمایه‌گذاری در ایران فقط به بخش‌های انرژی و صنعت محدود نمی‌شود؛ بلکه بازار این کشور از قابلیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار