امکان تقسیط جریمه‌های رانندگی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقیف و ضبط 6000 جلد گواهینامه با بیش از 30 نمره منفی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقیف و ضبط 6000 جلد گواهینامه با بیش از 30 نمره منفی خبر داد.

سردار تقی مهری امروز در یک نشست خبری که در شهرک آزمایش برگزار شد، درباره نمرات منفی رانندگان از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، گفت: طی این مدت 6000 جلد گواهینامه به دلیل اینکه نمرات منفی بیش از 30 داشتند، ضبط شدند. 24 هزار جلد گواهینامه نیز در آستانه توقیف و ضبط قرار دارد.

وی درباره چگونگی بخشش نمرات منفی نیز گفت: اگر رانندگان به مدت شش ماه تخلفی نداشته باشند، نمرات منفی آنان پاک خواهد شد.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: از ابتدای تصویب قانون نمرات منفی تا کنون، کمتر از 1000 جلد گواهینامه نیز توقیف شده است که این افراد مجددا باید برای اخذ گواهینامه اقدام کنند.

ادامه طرح زمستانه پلیس تا 23 اسفند

مهری در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه طرح زمستانه پلیس تا 23 اسفندماه ادامه خواهد داشت، گفت: خوشبختانه امسال در راه مانده به آن معنا نداشتیم و با وجود اینکه نزولات آسمانی افزایش داشت خوشبختانه همکاران ما پوشش خوبی در جاده‌ها داشتند و توصیه ما این است که تا پایان زمستان رانندگان خودروهای خود را با تجهیزات زمستانی مجهز کرده و قبل از حرکت حتما از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌های ویژه ترافیکی این ایام مربوط به راهپیمایی روز 22 بهمن‌ است که طرحی ویژه در سراسر کشور اجرا خواهد شد و پلیس از تمام توان خود برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم استفاده خواهد کرد.

مهری از شهروندان خواست که از وسایل نقلیه خود به مسیرهای راهپیمایی خودداری کرده و با ماموران پلیس نیز همکاری داشته باشند.

کاهش آمار کشته شدگان حوادث رانندگی

وی در ادامه به تشریح آمار 9 ماهه حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: برابر آمار پزشکی قانونی در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 365 نفر کمتر کشته شده‌اند و این نشان‌دهنده رعایت مقررات از سوی شهروندان و رانندگان و همکاری رسانه‌های گروهی با پلیس است.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: طی این مدت 13 هزار و 106 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که 22 درصد آن مربوط به عابران پیاده و بیش از 23 درصد آن نیز مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

مهری از ورود یک میلیون و 300 هزار وسیله نقلیه چرخه ترافیکی کشور خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از یک میلیون نفر هم گواهینامه جدید گرفتند و آماری که از تعداد کشته‌شدگان به دست آمده نشان از کاهش دارد برغم این افزایش‌ها که صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 18 میلیون وسیله نقلیه و 10 میلیون موتورسیکلت دارای پلاک در کشور تردد می‌کند و بیش از 25 میلیون گواهینامه فعال نیز داریم.

توضیح درباره مبلغ افزایش جرایم رانندگی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه نشست خبری خود به موضوع افزایش جرایم رانندگی اشاره کرد و این بخش از سخنان او بیشترین زمان از نشست خبری را به خود اختصاص داد.

مهری با بیان اینکه قانون افزایش جرایم رانندگی براساس تصمیم هیات وزیران و متناسب با نرخ تورم انجام می‌شود، گفت: در ماه گذشته هیات وزیران در بین حدود 40 کد تخلفات رانندگی افزایش اعمال کرده که از این تعداد حدود 12 کد تخلف افزایش صددرصدی داشته و حدود 28 کد تخلف نیز تا 50 درصد افزایش داشته است که آگهی آن در روزنامه رسمی درج شده و از نیمه دوم اسفند به بعد اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین افزایش را در تخلفات حادثه‌ساز داشتیم، خاطرنشان کرد: از میان 20 تخلف حادثه‌ساز که در قانون سال 89 به تصویب مجلس رسید، 10 تخلف به شکل صددرصدی و 10 تخلف نیز 50 درصد افزایش جریمه را داشته است که بیشترین‌آن مربوط به رانندگی در شرایط مستی و استفاده از مواد الکلی و روانگردان بود که از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش یافته که با توجه به جرم و خطرآفرینی که این افراد انجام می‌دهند، باز هم مبلغ بالا نیست.

مهری کمترین مبلغ افزایش را نیز جریمه عدم پرداخت عوارض اعلام کرد و گفت: مبلغ این تخلف از 20 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، جریمه عبور از چراغ قرمز نیز از 100 هزار تومان نیز به 200 هزار تومان افزایش یافته است.

3000 راننده عامل حوادث مرگبار رانندگی

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جریمه‌ها و افزایش آن برای متخلفان است و نه کلیه رانندگان، خاطرنشان کرد: در سال جاری 13 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند در این تصادفات حدود 6000 راننده داشتیم که 50 درصد آنان غیرمقصر هستند. این یعنی 3000 نفر باعث مرگ 13 هزار نفر شده‌اند که تعداد 3000 نفر در برابر 25 میلیون نفری که گواهینامه دارند، عدد کمی است.

مهری در پاسخ به سوالی درباره اینکه دیوان عدالت اداری اعلام کرده که احتمال تاخیر در اجرای قانون جرایم جدید رانندگی وجود دارد، گفت: تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی دیوان عدالت اداری و دیگر نهادها برای جلوگیری از اجرای قانون جدید جرایم رانندگی به پلیس ارسال نشده است البته ما به عنوان پلیس همانطور که بارها گفته‌ایم مجری قانون و مقررات هستیم.

وی در واکنش به اعتراض خبرنگاری که افزایش نرخ جرایم را بیشتر از میزان تورم دانسته بود نیز گفت: در رابطه با نرخ جرایم و افزایش و کاهش آن کارشناسان دولت این موضوع را بررسی کرده‌اند اما توجه کنید که قانون مبلغ جرایم رانندگی از سال 90 افزایش نیافته و طی این مدت ببینید که به عنوان مثال قیمت یک دستگاه وسیله نقلیه چقدر بوده و به چقدر رسیده است.

رییس پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح آماده است و پلیس می‌تواند در موعد مقرر این قانون را اجرا کند یا خیر، گفت: زیرساخت‌ها آماده است و ما نیز تا آن زمان نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌هایمان اقدام خواهیم کرد.

افزایش 9 درصدی مبلغ ریالی جرایم صادر شده

مهری درباره اینکه تعداد جرایم انجام شده توسط ماموران پلیس چقدر بوده است،گفت: این آمار را در اختیار ندارم اما مبلغ جرایم ریالی صادر شده 9 درصد افزایش داشته است.

وی درباره بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به انتقاد خبرنگاران درباره اینکه برخی از زیرساخت‌های پلیس برای ثبت تخلفات آماده نیست،گفت: شهروندانی که به جرایم اعتراض دارند می‌توانند به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و مانیز موظفیم طی 24 ساعت به این اعتراض پاسخ دهیم. در مرکز اجراییات نیز همکاران من آماده پاسخگویی به شکایات هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه شرایطی فراهم شده که شهروندان بتوانند جرایم را قسطی پرداخت کنند، گفت: پلیس پیشنهادی برای بخشش جرایم نداده و اگر بنا باشد جرایم رانندگی بخشیده شوند، این موضوع باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

مهری درباره اینکه با توجه به افزایش نرخ جرایم آیا پلیس نظارت بیشتری در عملکرد پرسنل و ماموران خود خواهد داشت، گفت: پلیس برای کنترل و صحت عملکرد کارکنان خود، بازرسان محسوس و نامحسوس دارد.

وی درباره اخبار متفاوتی که پیرامون نقل و انتقال خودرو و تعویض پلاک از سوی پلیس و دفاتر اسناد رسمی منتشر می‌شود نیز گفت: هر فرد قبل از شماره‌گذاری باید نسبت به بررسی اصالت خودرو اقدام کند. در غیراینصورت موارد متعددی بوده که مردم متضرر شده‌اند. همچنین شهروندان نباید وکالتی چنین کاری را انجام دهند چراکه در مواردی بوده که فرد وکالتی را گرفته اما برای تعویض پلاک اقدام نکرده‌اند.توصیه ما این است که شهروندان حتما در مراکز شماره‌گذاری حضور پیدا کرده و کسانی که می‌خواهند نقل و انتقال داشته باشند به این مراکز بروند. مراجعه به دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: برای اسقاط خودرو نیز شناسه مالکیت خودرو کافی است.

تردد هر وسیله نقلیه بدون پلاک تخلف است

مهری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تردد اتوبوس‌های فاقد پلاک بی‌آرتی در شهر تهران قانونی است یا خیر، اظهار کرد: هر وسیله نقلیه متحرک باید دارای پلاک ملی باشد و استثنایی نیز درباره خودروهای نیروهای مسلح و وزارت دفاع وجود داشت که با ابلاغ رییس ستاد کل نیروهای مسلح این مشکل نیز برطرف شد. در حال حاضر هیچ وسیله نقلیه‌ای حق تردد بدون پلاک را ندارد و این اقدام تخلف است.

وی درباره ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی نیز گفت: با توجه به تغییرات هندسی شهرها و معابر، تصمیمی برای بازنگری تابلوها اتخاذ شد و تعداد زیادی از علائم کم شدند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار