فیول فیکس: آسیا بیشترین سود را از سقوط بهای نفت برد

فیول فیکس در گزارشی نوشت، کشورهای آسیایی بیشترین سود را از کاهش بهای نفت کسب کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیول فیکس در گزارشی به قلم "مت اسمیت" نوشت: بهای جهانی نفت به پایین‌ترین سطح در چند سال اخیر رسید و بازار همچنان متلاطم است. با توجه به اضافه شدن حجم صادرات نفتی ایران و استمرار فروش نفت آمریکا به خارج از این کشور، چشم‌انداز روشنی برای بهبود بهای طلای سیاه وجود ندارد. انتشار آمارهای ناامیدکننده از میزان اشتغالزایی در آمریکا هم به این موضوع دامن زده است.

در حالیکه پیش‌بینی‌های اولیه در آمریکا از ایجاد 190 هزار فرصت شغلی در ماه گذشته میلادی حکایت داشت، این رقم از 151 هزار فرصت شغلی فراتر نرفت. موسسه اطلاعاتی و تحقیقاتی "وود مکنزی،" فعالی در حوزه انرژی، فلزات و معادن، اعلام کرد به دلیل کاهش بهای جهانی نفت فقط 1 درصد از تولیدات نفت جهان –معادل روزانه 100 هزار بشکه – محدود شده است. این حجم از نفت محدود شده نیز اغلب به نفت ماسه کانادا، تولیدات روزانه آمریکا و دریای شمال انگلیس مربوط می‌شود.

وود مکنزی اعلام کرد روزانه حدود 2.2 میلیون بشکه از نفت تولیدی کانادا دارای نرخ منفی است. این موضوع در مورد 230 هزار بشکه از نفت سنگین ونزوئلا و 220 هزار بشکه از تولیدات نفتی دریاس شمال نیز صدق می‌کند. پایین آمدن بهای جهانی نفت اوضاع رکود اقتصادی را در آمریکا پیچیده‌تر از قبل کرد. نرخ بیکاری در این کشور هنوز بالا و نگران‌کننده است. تردیدهایی درمورد ورشکستی بانکها وجود دارد و فعالان اقتصادی را از ریسک پذیری در سرمایه‌گذاری‌های کلان بازمی‌دارد.

نکته مثبت برای آمریکا ذخیره سازی 140 میلیارد دلاری این کشور در سال گذشته بود که به دلیل پایین آمدن بهای بنزین به دست آمد؛ اما همین موضوع هم تبعاتی را با خود به همراه آورد؛ ارزش دلار افزایش یافت و بهای کالاهایی که قیمت آنها با دلار سنجیده می‌شود نیز بالاتر رفت. در این شرایط نگرانی درمورد افزایش تورم شدت بیشتری گرفت. در شرایطی که دست‌کم آمریکا نتوانست بهره‌ای از پایین بودن بهای طلا ببرد، این کشورهای آسیایی بودند که نهایت استفاده را از این موضوع بردند. 

کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا 64 درصد از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه تامین می‌کنند. پایین آمدن بهای طلای سیاه به آنان این فرصت را داد تا ذخایر ارزی بیشتری پس‌انداز کنند. کشوری مانند چین بخش عمده‌ای از بودجه را بر توسعه منابع انرژی پاک هزینه می‌کند. چین هم‌اکنون در استفاده از انرژی خورشیدی از آلمان هم پیشی گرفته و به بزرگترین مصرف‌کننده انرژی خورشیدی در جهان تبدیل شده است. چین تا پایان سال 2015 ظرفیت تولید انرژی خورشیدی خود را به 43 گیگابایت افزایش داد. 

روند بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در آسیای شرقی بسیار سریعتر از اروپا و آمریکا پیش رفته است. پایین بودن بهای نفت نیز به این کشورها کمک کرد تا اعتبار بیشتری را در بخش انرژی‌های پاک به گردش درآورند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار