باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پایگاه نظامی "اینجرلیک" در تیررس موشک "اسکندر- ام" + تصاویر

پایگاه‌های نظامی آمریکا و ناتو در ترکیه در تیررس موشک "اسکندر- ام" خواهد بود.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیرا lمطالبی درباره امکان اعزام نیروی زمینی ازسوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه به سوریه مطرح شده است.


ترکیه در سال جاری چند بار مبادرت به تحرکات نظامی در مرزهای شمالی سوریه کرده و این اقدامات در راستای حمایت از تروریست‌های تکفیری صورت می‌گیرد؛ چرا که حزب متبوع  "اردوغان" پشتیبانی لازم را در سال‌های اخیر از تروریست‌ها داشته است.


البته فدراسیون روسیه به این تحرکات یکی دو سال اخیر نظامی آگاه بوده و در این پروسه مبادرت به تجهیز سوریه به موشک "اسکندر- ام" کرده و این موشک توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعلی دارد.




**مشخصات موشک "اسکندر"

"اسکندر (Iskandar Surface to Surface Missile) " یک موشک بالستیک برد کوتاه فدراسیون روسیه است. "اسکندر" جایگزین موشک "اسکاد (Scud)" شده و توانمندی گسترده ای در انهدام اهداف دارد. موشک "اسکندر" دارای چند نوع سرجنگی شدید الانفجار و خوشه ای بوده و توانایی حمل کلاهک هسته ای (Nuclear Warhead) را دارد.

 
پایگاه نظامی



پایگاه نظامی




موشک "اسکندر-ام" با قدرت تخریب بالا و برد تا 600 کیلومتر می‌تواند بخش وسیعی از خاک ترکیه را در صورت شلیک از آخرین مرز استان "حلب" و "لاذقیه" یا "ادلب" ، هدف قرار دهد.


کلاس‌های موشک   "اسکندر"  وزنی نزدیک به 4 تن، طول بیش از 7 متر و قطر قریب به یک متر، وزن سرجنگی 480 تا 700 کیلوگرم بردی معادل 270 تا 500 کیلومتر و دقتی معادل 7 تا 70 متر دارد. موشک  "اسکندر- ام" با هدایت اینرسی دقت 5 تا 7 متر از دقیق‌ترین موشک‌های جهان به حساب می‌آید و سوخت آن جامد است.


اجزای سامانه اسکندر شامل موشک، لانچر و حامل، منتقل کننده و بارگذار سیستم، پست فرماندهی ایستگاه تهیه اطلاعات، بخش نگهداری و تعمیر، واحد پشتیبانی و بخش‌های وابسته است. این سامانه می‌تواند مراکز هوایی و موشکی، فرودگاه‌ها، تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های حساس را مورد اصابت قرار دهد.


**کلاس های مختلف موشک  "اسکندر"

**موشک "اسکندر- ام"

"اسکندر ام (Iskandar -M)" یک موشک ویژه نیروهای مسلح ارتش فدراسیون روسیه بوده و به عنوان یک اسلحه پنهانکار و مانور پذیر توانمندی بسیاری داشته و بردی معادل 500 کیلومتر دارد. موشک "اسکندر –کا (Iskandar-K)" همراه با اسکندر ام (Iskandar -M)" یک موشک طراحی شده و صادراتی است و سرعت پرواز آن 2 هزار و 100 متر بر ثانیه، ارتفاع پرواز تا 6 کیلومتر و بردی تا 280 کیلومتر را داراست. موشک "اسکندر ای" نیز خصوصیاتی به موشک های مذکور را دارد.


سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) با اشاره به ویژگی‌های سامانه موشکی "اسکندر" عنوان داشت: یک گردان از سامانه موشکی  "اسکندر- ام" شامل 4 لانچر و 16 موشک است. این سایت با اشاره به اینکه روسیه برنامه دارد تا پایان سال 2016 حداقل 5 تیپ موشکی تشکیل دهد گزارش داد: این سامانه موشکی دارای انواع سرجنگی  "خوشه‌ای"، "شدید‌الانفجار" و "تلفیقی " است. 


پایگاه نظامی


پایگاه نظامی




سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) ادامه داد: سامانه  "اسکندر" از سال 1999 برای خدمت در ارتش روسیه پیشنهاد شده و این موشک توسعه یافته بردی معادل 500 تا 600 کیلومتر دارد.



 سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) یادآور شد: مقامات "کرملین" در سال 2007 و پس از آن تصمیم به مدنیزه کردن و افزایش برد موشک "اسکندر- ام" گرفتند و موشک مذکور آزمایش‌های موفقیت آمیزی را پشت سرگذاشته است.



**پایگاه "اینجرلیک" و "پرینچلیک" در تیررس موشک  "اسکندر ام"

دو پایگاه نظامی ائتلاف در ترکیه پایگاه هوایی "اینجرلیک" و "پرینچلیک" بوده که به راحتی می‌توان با موشک "اسکندر-ام" آنها را به صورت جدی هدف قرار داد. موشک "اسکندر-ام" در رزمایش اخیر ارتش فدراسیون روسیه در "جمهوری بوریاتیای" در جنوب سیبری مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت آزمایش آن گزارش شده و فیلمی از آن انتشار یافته است.



**توپولوژی پایگاه هوایی "اینجرلیک"

پایگاه هوایی "اینجرلیک" یک پایگاه هوایی، واقع در شهر  "آدانا" است. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و  ترکیه از کاربران اصلی این پایگاه هوایی هستند؛ و پایگاه هوایی "اینجرلیک" انبار بزرگی از تسلیحات کشتار جمعی آمریکا نیز به حساب می‌آید. چون بمب های اتم این کشور در پایگاه مذکور نگهداری می‌شود.


 کار احداث پایگاه هوایی "اینجرلیک"  پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شد. ارتش  ایالات متحده آمریکا مهندسان ساخت و ساز پایگاه هوایی  "اینجرلیک" را در بهار 1951 به محل آن اعزام کرد.  نیروی هوایی ایالات متحده در ابتدا برای استفاده به عنوان یک پایگاه اضطراری و سایت بازیابی برای بمب افکن های متوسط و سنگین از  "اینجرلیک" استفاده می‌کرد. در دسامبر سال 1954 ترکیه و ستاد نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یک توافقنامه مشترک برای استفاده از این پایگاه را به امضا رساندند.



**توپولوژی پایگاه هوایی  "پرینچلیک"

"پرینچلیک" یکی از پایگاه های هوایی ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور بوده که در استان "دیاربکر" و در نزدیکی مرکز این استان قرار دارد. البته در شرق این پایگاه ابزار جاسوسی جهت استفاده در منطقه و قفقاز به کار گرفته می‌شود و ناتو برای گسترش این پایگاه کارهای زیربنایی بسیاری انجام داده است.





البته در گذشته نیز موشک "اسکندر-ام" در سال 2008 میلادی یک آزمون جدی را در جنگ گرجستان داشته و فدراسیون روسیه با شلیک این موشک به بخشی از توان زرهی ارتش گرجستان خسارت جدی وارد کرده است.



اگر به نقشه ترکیه نگاه کنیم در صورت استقرار لانچرهای موشک "اسکندر-ام" در شمال سوریه استان‌های مهمی در شرق، جنوب و جنوب شرق این کشور همچون "حکاری"،"وان"، "آگری"، "کارس"، "آرداحان"، "بیلیتس"، "باتمان"، "شانلی اورفه"، "کیلیس"، "آدانا" و... در تیررس موشک "اسکندر-ام" خواهد بود که البته پایگاه هوایی "اینجرلیک" در استان آدانا قرار دارد.



پایگاه نظامی



همچنین در مرکز ترکیه هم استان‌هایی همچون "آنکارا"، "کایری کاله"، "کوروم"، "آفیون"، "ادراک" و ... می‌توانند توسط موشک راهبردی "اسکندر-ام" مورد اصابت قرار بگیرند. البته ارتش ترکیه سه پایگاه مهم در جنوب شرق و شرق دارد که موقعیت جغرافیایی  آن‌ها در شهرهای "سیلوپی"، "شیرناک"، "جیزره" قرار دارند و این پایگاه‌ها هم در تیررس موشک "اسکندر-ام" خواهند بود.


البته پایگاه‌های نظامی پایتخت ترکیه هم در گسترش نیروهای زرهی نقش مهمی دارند و در صورت بروز درگیری نظامی موشک "اسکندر-ام" همانطور که در جنگ گرجستان به توان زرهی ارتش این کشور خسارتی جدی وارد کرد در انهدام تانک‌های ارتش ترکیه هم می‌تواند مؤثر باشد.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
مرگ بر آمريكا و متحدانش
Kazakhstan
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
پاینده باد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
مرگ بر امریکا ومتحدانش درمنطقه
آخرین اخبار