تکرار ادعاهای غرض‌ورزانه غرب: ساخت و ساز در پایگاه نظامی پارچین ادامه دارد+ تصاویر

اندیشکده استراتفور با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد ساخت و ساز در مرکز نظامی پارچین همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی بیست؛ با گذشت 7 ماه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و درحالیکه پرونده موسوم به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مختومه اعلام شده است. اندیشکده استراتفور در ادامه تکرار ادعاهای غرض‌ورزانه و با هدف جنجال‌آفرینی‌ در مورد تعهد ایران به مفاد توافق هسته‌ای، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد و مدعی شد  ساخت و ساز در سایت نظامی پارچین همچنان ادامه دارد.

اندیشکده استراتفور همچنین اذعان کرد ساخت و ساز در پایگاه نظامی پارچین که اساسا مرکزی هسته‌ای هم به شمار نمی‌آید، به معنی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران نیست. "سیم تک،" تحلیلگر استراتفور، در این باره گفت: منظور ما این نیست که مقامات ایران در حال فریبکاری در توافق هسته‌ای، هستند. تصاویر نشان می‌دهد که ایران در حال انجام تحرکاتی برای مخفی کردن آن چیزی بوده است که قبلا انجام داده و هنوز هم در حال توسعه تأسیساتی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است به آن دسترسی داشته یا نداشته باشد.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در بازه زمانی 2012 تا 2015 (1390 تا 1393) ثبت شده‌اند. "سیم تک" مدعی شد: در این تصاویر بخشی از پایگاه نظامی پارچین سنگ فرش شده است که کحل آزمایش مواد منفجره با انرژی بالا – مانند بمب اتم – بوده است. مقایسه تصاویر چند سال اخیر نشان می‌دهد درخت‌های محوطه منتهی به این بخش نیز کاملا ناپدید شده‌اند. تصاویر نشان می‌دهد گروهی ایرانی‌ها در حال کار کردن در ورودی تونلی هستند که در پایگاه پارچین قرار دارد. آنها حتی در دوران تکمیل مذاکرات هسته‌ای هم بر روی این تونل کار می‌کردند و احتمالا از تونل مذکور برای پنهان کردن تسلیحات هسته‌ای استفاده کرده‌اند. 

تکرار ادعاهای غرض‌ورزانه غرب: ساخت و ساز در پایگاه نظامی پارچین ادامه دارد+ تصاویر

دیلی بیست همچنین مدعی شد: در سال 2014 انفجار مهیبی در سایت پارچین بوقوع پیوست که مقامات دولتی هرگز خبر آن را منتشر نکردند، به همین دلیل منابع غربی معتقدند این انفجار در نتیجه آزمایشات هسته‌ای رخ داد.

کشورهای غربی، بر اساس اسنادی که گفته می‌شود منشا اصلی آن به رژیم صهیونیستی می‌رسد و نشانه‌های متعددی از ساختگی بودن آن‌ها وجود دارد، مدعی انجام فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در این مرکز نظامی بودند. ادعاهایی که قرار بود با مختومه اعلام شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی، دیگر مطرح نشود.

تکرار ادعاهای غرض‌ورزانه غرب: ساخت و ساز در پایگاه نظامی پارچین ادامه دارد+ تصاویر

از سال‌ها قبل که ادعای ارتباط پارچین با برنامه هسته‌ای مطرح شد، رسانه‌های غربی هرگونه ساخت و ساز در این مرکز را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند. حالا هم تصاویر ادعایی که این اندیشکده منتشر کرده، تنها نشان می‌دهد که کف این مجتمع که زمانی خاکی بوده، حالا هموار شده و یک ورودی و مسیر دسترسی جدید به مرکز افزوده شده است.

سایت پارچین تاکنون دست‌کم دو بار مورد بازدید بازرسان آژانس قرار گرفته و سال گذشته نیز "یوکیا آمانو،" مدیر کل آژانس، به همراه معاون خود از این مرکز بازدید کرد و نهایتا گفت ردی از فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در این مرکز نیافته است. یکی از شروط بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نیز نمونه برداری از خاک این مرکز بود. آژانس پس از نمونه‌گیری از خاک اطراف مرکز، اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از مواد رادیو اکتیو نیافته است.

گزارش دیلی بیست و ارائه نظرات کارشناسی  تحلیلگر استراتفور فقط بر پایه حدس و گمان استوار است و در تصاویر نمی‌توان به سند روشنی مبنی بر تخلف ایران از مفاد توافق هسته‌ای رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
با سلام من ساکن در پاکدشت هستم که منطقه نظامی پارچین حدودا 5کیلومتر فاصله داریم بعضی وقتها صدا های مهیب انفجار به گوش می رسد مانند سال 1391که انفجاری در پارچین رخ داد و دونفر هم کشته شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
غربیها کلاً گیج می زنند . !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
تامیتونید بسازید به هیچ کسی ربطی نداره.دلمون میخواد به اونها چه ربطی داره
United Arab Emirates
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
دود سیاهی از درون این کافران بلند شده است که نشانه سوزش بسیار شدیدیست در دون آنها...بسوزید ای شیاطین انسانی...اللحمدلله رب العالمین...اللحمدلله رب العالمین...اللحمدلله رب العالمین...اللحمدلله رب العالمین
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
اندىشکده ىعنى اول بىاندىش بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
يك ضرب المثل قديمي مي گه : جواب ابلهان خاموشي است. هرچه بيشتر به حرفهاي غربي اهميت بديم اونا بيشتر به خودشون اجازه دخالت مي دن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
این از پرچین اونم از سه تا آمریکایی که می خوان بیان نظارت بر ملت ایران غلط کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
اینا چقدر مترسن از اینجا یا مثلا میخوان بگن که ما هواسمون به همه چیز هست مسئله زیاد مهمی نمیاد بالاخره این امریکا باید با این چیزا سر خودشونو گرم کنن دیگه مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
من میخواستم خانه مان را نوسازی کنم ولی دست نگه داشتم تا بعدا عکسهای خانه مان توسط ماهواره عکسبرداری نشود تا بعدا فکر دیگری بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
ما نباید برای اونا توضیح بدیم وباید بااقتدارپیش بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
من نمیدونم چراحرف اونابرای مابایدمهم باشه مگه اون غربیا هرکاری میکنن برای ماتوضیح میدن که حالا توکارمادخالت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۲۰:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
آخ گفتیا
هرسم از این حرفاشون در میاد.
عین بچه ای که لج کرده باشه.
لعنتی ها.
مرگ بر دشمنان اسلام.
آخرین اخبار