زمانی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

"عارف" برای ریاست مجلس همتراز "لاریجانی" نیست/ شکل‌گیری اقلیت قوی اصلاح‌طلب در مجلس آینده

مشاور رئیس مجلس طی نشستی به ادعاهای ضد و نقیض پیرامون مسایل انتخاباتی لاریجانی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حسن زمانی" با بیست سال حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده و مشاور علی لاریجانی ریاست مجلس توانسته طی این همراهی و همفکری به خوبی با روحیات و تفکر این نماینده قم آشنا شود. اکنون با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و در شرایطی که هنوز ادعاها و خبرهای متفاوتی در مورد رفتار سیاسی علی لارجانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، زمانی در گفتگویی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح مشی انتخاباتی لاریجانی، نحوه عملکرد مجلس نهم، ریاست احتمالی دور دهم مجلس، فساد در فوتبال و ... پرداخت که شرح این گفتگو  را می‌توانید در زیر بخوانید.


عملکرد مثبت مجلس نهم علی‌الرغم تندروی‌ها

*باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد مجلس نهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


زمانی: بنده به مدت 20 سال در مجلس حضور داشته‌ام و طی این مدت دو دوره بعنوان نماینده مجلس و مابقی آن را هم در سمت مشاور اجرایی رئیس مجلس مشغول فعالیت بوده‌ام. دور نهم مجلس در مجموع کارنامه مثبتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مصوبات و پیگیری‌ها داشته است البته در کنار آن نقاط ضعفی هم وجود داشت، یکسری تندروی‌ها و برخوردهایی که با برخی از مسائل مجلس همگونی نداشت. البته دور نهم مجلس در مجموع توانست طی 4 سال فعالیت خود نمره قابل قبولی را کسب کند و امیدوارم مجلس دهم نقاط ضعف دور نهم را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کند.

خالقی

شکل‌گیری اقلیت قوی اصلاح‌طلب در مجلس آینده


*باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به حضور سلایق مختلف در انتخابات نحوه چینش مجلس آینده را چگونه می‌بینید؟

زمانی:
مجلس آینده را یک اکثریت شکننده از اصولگراها و اقلیتی قوی از اصلاح‌طلبان تشکیل خواهند داد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: بحث شکنندگی یک طیف سیاسی را مطرح کردید، می‌توانید بیشتر در مورد آن توضیح دهید؟

زمانی: ما در مجلس پنجم اکثریتی با اختلاف حدود 15 رأی بودیم و منظور از شکنندگی هم همین موضوع است، در برخی رأی‌گیری‌ها که طرف مقابل ما بر روی این 15 رأی کار می‌کرد، می‌توانست جهت آرا را به نفع خود تغییر دهد. لذا در مجلس دهم مسلما شاهد یک جریان سومی به نام اعتدال خواهیم بود که مورد نیاز مجلس و جامعه است تا بتواند از تندروی‌های گذشته عبور کرده و اعتدال را سرمشق تمام مسائل قرار دهد، معتقدم تعداد نمایندگان معتدل نیز در مجلس دهم کم نباشد.


عارف همتراز لاریجانی برای ریاست مجلس آینده نیست

*باشگاه خبرنگاران جوان: برخی گمانه‌زنی‌ها از ریاست عارف بر مجلس دهم خبر داده‌اند، به نظر شما آیا بار دیگر لاریجانی می‌تواند کرسی ریاست مجلس را در اختیار بگیرد؟


زمانی: بنده عارف را به مدت 20 سال یعنی از دور پنجم مجلس و از زمانی که وی وزیر بود، می‌شناسم و با وی در ارتباط هستم. عارف انسان بسیار شریفی است که می‌توان در زمینه‌های مختلف بر روی وی حساب کرد اما تصدی جایگاه ریاست مجلس توسط عارف را بعید می‌دانم. با قرار دادن لاریجانی و عارف در ترازوی وزن‌کشی شاهد تفاوت بسیار زیادی خواهیم بود زیرا از میان طیف معتدلان و اصلاح‌طلبان نیز بسیاری گرایش وافری به لاریجانی دارند. عملکرد وی در این 8 سال نشان داد که یکی از مقتدرترین رؤسای مجلس در دوران بعد از انقلاب اسلامی بوده است. تنها می‌توان حجت‌الاسلام ناطق نوری را در ارتباط با ریاست مجلس همتراز با لاریجانی دانست زیرا ناطق نوری هم طی 8 سال عهده‌دار بودن ریاست مجلس در این سطح حرکت کرد.

خالقی

*باشگاه خبرنگاران جوان: بعد از روز بررسی جزئیات طرح برجام و تصویب 20 دقیقه‌ای آن برخی اصولگرایان لاریجانی را خارج از طیف خود دانسته و مورد انتقاد شدید قرار دادند، آیا می‌توان گفت که لاریجانی از طیف اصولگرایان به ویژه تندروها خارج شده است.؟

زمانی: لاریجانی به اصولگرایی معتقد است که طیف افراطی در آن حضور نداشته باشد. زیرا وی یک اصولگرای واقعی بوده و نیازی هم ندارد که طیف و یا شخصی وی را مورد تأیید خود قرار بدهد یا خیر، لاریجانی یکی از بزرگان طیف اصولگراست و افرادی که در مورد اصولگرا بودن و یا نبودن لاریجانی اظهارنظر می‌کنند در جایگاهی همتراز با وی نیستند.


پیشنهاد لاریجانی برای پیوستن به ائتلاف پذیرفته نشد


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا از دیدگاه شما به دلیل همین اختلافات لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان نپیوسته است؟

زمانی: لاریجانی نظر خود را در مورد پیوستن به ائتلاف اصولگرایان صراحتا اعلام کرده است. اگر پیشنهاد وی در رابطه با ائتلاف جامعتین در بحث اصولگرایی پذیرفته شده بود مسلما خروجی آن برای طیف اصولگرایی بسیار بهتر از این که شاهدش هستیم، می‌شد. قرار بود جامعتین وارد بحث ائتلاف شده و براساس معیارهای مشخصی نامزدهای انتخاباتی را برای مجلس دهم معرفی کند. اما متاسفانه به دلیل عملیاتی نشدن این امر اکنون شاهد قبضه شدن اکثریت طیف اصولگرایی توسط برخی طیف‌های تندرو هستیم و نامزدهایی که احتمالا از این طیف بیرون خواهد آمد در میان افکار عمومی جایگاه بسیار بالایی نخواهند داشت.


*باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به این اظهارات آیا رئیس مجلس تا پایان هم به ائتلاف اصولگرایی نخواهد پیوست و یا نماینده‌ای معرفی نمی‌کند؟


زمانی: لاریجانی از ابتداهم اعلام کرد که به صورت مستقل وارد انتخابات مجلس دهم شده و اکنون هم احتمال پیوستن و یا معرفی نماینده‌ای تا زمان انتخابات توسط وی وجود ندارد البته رهروان هم لیستی در این رابطه ارائه نمی‌کند.


اختلاف رای لاریجانی برای مجلس سه برابر رقبا خواهد بود


*باشگاه خبرنگاران جوان: هفته گذشته یکی از سایت‌ها نظرسنجی را در مورد میزان محبوبیت نمایندگان شهر قم انجام داده بود که نشان می‌داد لاریجانی رتبه دوم را در میان نمایندگان شهر قم در اختیار دارد، به نظر شما آیا لاریجانی در انتخابات دور دهم می‌تواند رای اول را بدست بیاورد؟


زمانی: بنده با صراحت بیان می‌کنم که اختلاف رأی لاریجانی در انتخابات دور دهم مجلس با نفر دوم حداقل دو یا سه برابر خواهد بود و این ارزیابی‌ از سفرهای لاریجانی به قم و واکنش مردم بدست آمده است.

خالقی

ادعای کذب لابی‌گری برای ریاست لاریجانی در مجلس

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی ادعا کردند که ریاست لاریجانی بر مجلس نهم به دلیل لابی‌هایی بود که باهنر انجام داد و در دور دهم مجلس به دلیل عدم حضور باهنر در خانه ملت، احتمالا لاریجانی برای در اختیار گرفتن ریاست مجلس کمی با مشکل مواجه شود.


زمانی: هرگز چنین بحثی در مجلس مطرح نبوده است و لاریجانی برای تصدی کرسی ریاست مجلس هیچگاه به این‌گونه لابی بازی‌ها نیاز نداشته و نخواهد داشت. بیان این‌ گونه سخنان تنها به صورت غیراخلاقی از سوی برخی اعلام می‌شود و مسلما این اظهارات به صلاح امور مجلس و اصولگرایی نخواهد بود.


*باشگاه خبرنگاران جوان: تعدادی از نمایندگان عملکرد رئیس مجلس را نسبت به دولت یازدهم بیشتر حمایتی می‌دانند و اعلام می‌کنند که به همین دلیل بسیاری از استیضاح‌ها و سوالات از وزرا اعلام وصول نمی‌شود؟

زمانی: این امر صحت ندارد زیرا لاریجانی در بحث استیضاح‌ها معتقد است، نمایندگانی که حقیقتا به دنبال استیضاح بوده و بر آن مصر هستند درخواستشان اعلام وصول شود و در برابر آن‌ها هیچ‌گونه مقاومتی نداشت.

در مقابل برخی از نمایندگان به هیئت رئیسه برای طرح استیضاح خود مراجعه کرده اما در وسط راه عقب‌نشینی می‌کردند و این امر بازی با حیثیت مجلس بود لذا لاریجانی معتقد است، استیضاح تنها زمانی باید مطرح شود که تمام ابزارهای قانونی مانند سوال، اخطار و جلسات بحث و بررسی مورد استفاده قرار گرفته اما موفقیتی حاصل نشده باشد.


مصوبه‌ای برای تبدیل سرخ آبی‌ها به موسسه فرهنگی


*باشگاه خبرنگاران جوان: نمایندگان رد صلاحیت شده ملاقات‌هایی را با لاریجانی برای رایزنی وی با شورای نگهبان انجام دادند، به نظر شما تا چه میزان این رایزنی منجر به تأیید صلاحیت برخی از نمایندگان شد؟

زمانی: رئیس مجلس در طول این 4 سال شناخت کافی از نمایندگان بدست آورده و وکلای ملت هم برای بسیاری از امور در مواقع لزوم با وی رایزنی می‌کنند لذا لاریجانی از این شناخت برای تعامل با شورای نگهبان استفاده کرد اما به طور صددرصد تأیید صلاحیت برخی از این نمایندگان ارتباطی به این تعامل نداشته و توافقی در این زمینه انجام نشد زیرا شورای نگهبان خود نظر نهایی را اعلام می‌کند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: شما در مردادماه اعلام کردید که اگر در لیست 30 نفره تهران باشید در انتخابات شرکت می‌کنید، آیا اکنون در این لیست حضور دارید؟ و از کدام طیف خواهان حضور در مجلس دهم هستید؟

زمانی: از لحاظ دیدگاه با برخی از نامزدهای انتخاباتی لیست ائتلاف اصولگرایان هم‌خوانی نزدیکی ندارم، برخی از این افراد مسلما عامل ضرر بقیه افراد در لیست خواهند شد. خط فکری بنده بیشتر براساس اعتدال بوده و بعنوان یک اصولگرای معتدل شناخته می‌شوم و اکنون حداقل در سه لیست 30 نفره از تهران قرار دارم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: شما رئیس کارگروه نظارت بر واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی هم هستید، سرانجام این بحث اکنون به کجا رسیده است؟

زمانی: طبق مصوبه دولت قرار شد به جای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تنها ماهیت شرکتی آن‌ها تغییر کند یعنی این دو باشگاه مستقیما زیر نظر دولت به مؤسسه‌ای فرهنگی تبدیل شوند. بنده معتقد اجرای صحیح و اصولی این مصوبه به نفع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهد بود و دیگر نیازی به بحث خصوصی‌سازی نخواهد بود.


کاهش فساد با تغیر مدیران کلان فوتبالی


*باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به وجود فساد در فوتبال و قرائت گزارش آن در مجلس به نظر شما تا چه میزان می‌توان این معضل را در فوتبال اصلاح کرد؟


زمانی: ما در امور ورزشی متأسفانه شاهد موارد مشابه گزارش کمیسیون اصل نود در ارتباط با فساد در فوتبال هستیم و برای عبور از این گردنه نیاز جدی به بازسازی به صورت اساسی و زیرساختی در امر ورزش و به ویژه فوتبال داریم. باید این بازسازی اساسی را از مدیریت کلان ورزش تا مدیریت فدراسیون‌ها و مجموعه باشگاه‌ها انجام داد و تنها در این صورت می‌توان امیدوار بود که فساد کنونی در بسیاری از قسمت‌های ورزشی اصلاح شود. معتقدم در بحث فدراسیون فوتبال، می‌توان مدیریت قوی‌تری نسبت به مدیریت کنونی داشت زیرا اشراف کامل یک مدیر به زیر مجموعه‌اش مسلما درصد خطا و فساد را کاهش داده و مجموعه کمتر به بیراهه می‌رود، ما امیدواریم بعد از پایان مهلت ریاست فدراسیون فوتبال شاهد یک مدیریت بسیار قوی و توانمند دراین سازمان باشیم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: از دیدگاه شما برای بالا بردن میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی چه اقداماتی می‌توان انجام داد و مشارکت بالای مردم چه تاثیری می‌تواند بر امور داخلی و خارجی داشته باشد؟

زمانی: در انتخابات آتی تا جایی که می‌توان باید مشارکت مردم را بالا برد زیرا یک مشارکت 60 تا 70 درصدی ضمن ایجاد یک اعتبار برای مجلس و جمهوری اسلامی ایران تاثیر مثبتی بر مسائل بین‌المللی و داخلی خواهد داشت. نمایندگانی با رأیی بالا وارد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می‌شوند، می‌توانند براساس این پشتوانه محکم در اتخاذ تصمیم‌گیری‌هایشان موفق‌تر عمل کنند.

انتهای پیام/

گفتگو از سارا خالقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
انشاالله مردم قم و مردم متدین تودهنی خوبی به کسانی که ظلم کردند و با کردار خود باعث ازبین رفتن زحمت دانشمندان ما شدند.خواهند زد.
آخرین اخبار