نیویورک تایمز: موج خشم و نگرانی میان جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر

نیوهمپشایر، به فضایی امن برای جولان نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: در مناظره شنبه شب میان جمهوری‌خواهان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، موجی از ترس، نگرانی و نفرت حاکم بود، و این حسی بود که در بحث و گفتگو در مورد همه موضوعات مورد سؤال، به‌ویژه تهدیدی که از سوی مهاجران متوجهِ آمریکاست، احساس می‌شد.
دونالد ترامپ اولین کسی بود که با طرح چالش مهاجران سعی داشت اعتباری را برای خود دست‌وپا کند. او مدعی شد: «این روزها، همه به من مراجعه می‌کنند تا ببینند راه حل من برای این مشکل چیست!»

سناتور تِد کروز با لحنی خودستایانه و اغراق‌آمیز مدعی شد که طرح او برای ساماندهی مهاجران، جامع‌ترین راه حل ارائه شده است. دستورالعملی 11 صفحه‌ای و فشرده که به‌شدت بر روی تعبیر مهاجرت غیرقانونی به عنوان جرمی کیفری تأکید دارد چنان که گویی دولت موظف است بر اساس این دستورالعمل، میلیون‌ها نفر را به جرم مهاجرت غیرقانونی به آمریکا به زندان بیاندازد، به‌جای اینکه آنها را مجبور به خروج از آمریکا کند! 

در این میان تنها «جان کِی‌سیک» و سناتور «مارکو روبیو» سعی داشتند بدون تندروی و کینه‌ورزی، روی دیدگاه خود پافشاری کنند. کِی‌سیک بار دیگر بر غیرواقع‌گرایانه بودن بیرون راندن 11 میلیون مهاجر از آمریکا تأکید کرد؛ اظهاراتی که از واقعیتی ساده حکایت داشتند؛ اما شجاعانه به شمار می‌آمدند.

البته سناتور روبیو به دلیل حمایتی که از کنگره برای ایجاد اصلاحات در سازماندهی مهاجران کرده و بعد از مدتی آن را رد کرده بود مورد تمسخر قرار گرفت، که البته با تکرار قسمت‌های قاطعانه این لایحه، سعی کرد از آن دفاع کند؛ که چندان موفق نبود. به‌علاوه اینکه حمایت سرسختانه او از حصاربندی 1200 کیلومتری در اطراف آمریکا، طرح بازرسی و ممیزی استخدام اجباری و بحث ویزا برای ورود و خروج به آمریکا از یک سو و اشاره نکردنِ او به اقدامات درخشان و موفق "باراک اوباما،" رئیس جمهور کنونی آمریکا، و دموکرات‌ها در این حوزه‌ها، از موارد جالب و سؤال‌برانگیز سخنرانی سناتور روبیو بودند.

البته با مشاهده مبارزات او در نیوهمپشایر و آن حس شوخ‌طبعیِ امیدوارانه و شکسته‌نفسی‌هایی که در کلام خود به کار بُرد می‌توان به جلب آراء آمریکایی‌ها و افزایش شانس برنده شدنِ جمهوری‌خواهان در انتخابات پیشِ‌رو خوش‌بین بود.
در هر صورت، علی‌رغم تمام گاف‌های تبلیغاتی نامزدهای جمهوری‌خواه در برنامه‌هایشان، به نظر می‌رسد که این حزب برای روی پا ایستادن چاره‌ای جز تکیه به «جان کِی‌سیک» و «مارکو روبیو» ندارد.

البته دیده می‌شود که دموکرات‌ها از جمله هیلاری کلینتون و سناتور بارنی سَندِرز به دلایلی دارند روحیه مبارزاتی خود را می‌بازند. آنها مدتی با مشکل مهاجرت‌های غیرقانونی درگیر نبوده‌اند و به نظر می‌رسد که در پاسخگویی به برخی پرسش‌ها در این خصوص، به‌ویژه در مورد اقداماتی که در جهت ترمیم و اصلاح پیامدهای اقدامات اوباما انجام خواهند داد، ناموفق خواهند بود.

پدیده مهاجرت در چهارچوب مناظره‌های تبلیغاتی، موضوع ناخوشایندی برای بحث و گفتگو است؛ اما در واقعیت، حوزه بسیار چالش‌برانگیزی است. اگرچه نیوهمپشایر با فراز و نشیب‌های بسیاری روبروست؛ اما همچنان برای جمهوری‌خواهان میانه‌روِ به‌خطر‌افتاده، مکانی امن به شمار می‌رود. درست به همین جهت است که در این فضا، می‌توان بُرد دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را مُسلم فرض کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار