ذوالفقاری خبر داد:

51 درصد زنان تحت پوشش کمیته امداد روستایی هستند/رفع سوء تغذیه 85هزار کودک زیر 6 سال

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)گفت:یک میلیون و 50 هزار نفر زن سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته امداد بوده که از این تعداد 51 درصد روستایی و 49درصد شهری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد ذوالفقاری معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد،با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: وظیفه معاونت حمایت کمیته امداد پذیرش ،دسته بندی و ارجاع مددجویان به حوزه های مدد جویی است.

وی با بیان این‌که حدود 1میلیون و 800هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند، افزود: از این تعداد 1میلیون و 50 هزار نفر زن سرپرست خانواده که 51 درصد روستایی و 49درصد شهری هستند که این زنان 9درصد زیر 25سال،16درصد بین 25تا40سال و بقیه بالای 40 سال سن دارند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: از یک و نیم میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد 38درصد شهری ،62درصد روستا نشین هستند که 56درصد را زنان و 46درصد را مردان تشکیل می دهند.

ذوالفقاری تصریح کرد: حدود 200هزار کودک یتیم تحت پوشش کمیته امداد هستند که بخشی از آن‌ها جز طرح محسنین قرار دارند .طرح محسنین شامل کودکانی می شود که دارای سرپرست هستند اما قادر به تامین هزینه فرزندانشان نیستند.

وی افزود: به جز خانواده های تحت پوشش سالیانه 1/5میلیون نفر نیز از خدمات موردی کمیته امداد استفاده می کنند که بیشتر زنان سرپرست خانواده ،خانواده های دارای سرپرست سرباز،بیمار و فوت کرده و یا افراد طلاق گرفته را شامل می شوند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: حدود 30 هزار خانواده به علت زندانی بودن سرپرستشان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

ذوالفقاری افزود: هر ساله علاوه بر ورودی مددجو به کمیته امداد افرادی نیز  به دلایلی از جمله اشتغال زایی ،فارغ تحصیل شدن فرزندان، تحت پوشش قرار گرفتن در صندوق‌های تامین اجتماعی، ازدواج دختران و مادران و رسیدن فرزندان پسر به بالای سن 18 سال از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: اقدامات حمایتی کمیته امداد در 3 مورد انجام می‌شود که نخستین آن توانمند سازی سازمانی است، دومین مورد از طریق توانمند سازی اجتماعی است که کمیته در این رابطه دلایل تولید فقر را به مردم توضیح می‌دهد و جامعه را حاضر می‌کند که نسبت به فقرا دغدغه اجتماعی پیدا کند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: توانمندی خانواده یکی دیگر از اقدامات حمایتی این نهاد است زیرا تا زمانی که خانواده‌ها خودشان وارد میدان نشوند قادر به توانمند سازی آن‌ها نیستیم کمیته امداد فقط یک مرکز درمان گر فقر است و افراد نباید برای زندگی دائم آن را انتخاب کنند زیرا کمیته امداد فقط یک ایستگاه موقت برای رفع نیاز به مددجویان است.

وی بیان کرد: مددکاران اجتماعی باید استعداد خانواده‌ها را شناسایی و آن‌ها را پرورش دهند، زیرا راهبرد اصلی کمیته امداد توانمند سازی خانواده‌‌ها است و از طریق سالیانه 10 درصد مددجویان از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به این که کمیته امداد قبل از تولید فقر هیچ ارتباطی با خانواده ندارد، بیان کرد: کمیته امداد هیچ نقشی در تولید فقر ندارد .

ذوالفقاری افزود: یکی از بسته‌های کاری کمیته امداد رفع همپوشانی به دیگر سازمان‌‌های خدماتی است و حتی در نظر داریم این همپوشانی را با خیریه‌ها کاهش دهیم و به دنبال ارتباط با آ‌ن‌ها هستیم تا نیاز خانواده‌ها از طریق این خیریه‌ها مهیا شود.

وی گفت: مناطق محروم با توجه به وضع اقتصادی افراد درجه بندی شده است و برخی از مددجویان کمیته امداد در پایین ترین سطح اقتصادی قرار دارند که بیشتر در حاشیه‌های شهرها و روستاها زندگی می‌کنند که کمیته امداد سعی دارد در این مناطق فعالیت بیشتری را انجام دهد و اطلاعات افراد را در اختیار دیگر سازمان‌ها مانند نهضت سواد آموزی، بهزیستی و دولت قرار دهد، زیرا کمیته امداد قصد ندارد  تمام نیازهای خانواده‌‌ها را تحت پوشش قرار دهد، بلکه باید برخی از نیازها به دیگر نهادهای دولتی واگذار شود.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم خدمات بر مبنای نیاز خانواده‌ها اختصاص داده شود و با توجه به تغییر ماهیت فقر رویکرد کمیته امداد در ارائه خدمات تغییر کرده و سعی داریم در فرآیند خدمت رسانی مردم را بیشتر مشارکت دهیم به همین منظور مراکزی امدادی در محلات برای گردهمایی خیرین تاسیس کنیم.

ذوالفقاری افزود: رویکرد دیگر کمیته امداد ارائه خدمات پایه‌ای مانند مسکن، اشتغال، درمان و آموزش است  به عنوان مثال 350 هزار مددجو دارای مسکن نامناسب هستند که بهسازی مسکن روستایی از اقدامات در دست کار کمیته امداد است.

وی با اشاره به این که بیمه یکی از خدمات پایه‌ای ارائه شده به مددجویان است، بیان کرد: بیمارستان بازرگانان در تهران و بیمارستان علامه کرمی در اهواز به مددجویان امداد خدمت رسانی می‌کنند و قصد داریم در آینده حدود صد در صد هزینه درمان از جمله فرانشیز مددجویان رایگان انجام شود که در این زمینه به کمک خیرین نیازمندیم.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: هیچ کودک یتیمی نباید از شکوفایی استعدادهایش بازماند و در تلاش هستیم تمام کودکان یتیم بازمانده از تحصیل را به مدارس بازگردانیم.

ذوالفقاری در ادامه گفت: اشتغال زایی یکی دیگر از خدمات  پایه‌ای کمیته امداد است که قصد داریم با توانمند سازی، تامین سرمایه، مهارت آموزی و بازاریابی، زمینه اشتغال مددجویان را فراهم کنیم.

وی افزود: امروز فقر از حالت تک بعدی خارج شده و حوزه‌های فرهنگی را نیز درگیر کرده، طلاق، اعتیاد، بیماری سرپرست خانواده  از جمله زمینه‌های ایجاد فقر هستند.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: پرداخت یارانه به تنهایی نمی‌تواند از بین برنده فقر باشد و باید یارانه را با خدمات مددکاری ادغام کنیم تا ریشه فقر از بین برود.

ذوالفقاری تصریح کرد: کمیته امداد پلی مطمئن بین خیرین و خانواده نیازمندان است و معتقدیم جمعیت فقیر کشور را دو دهک جامعه تشکیل می‌دهد، اما هشت دهک دیگر می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

وی ادامه داد: تاخیر ازدواج دختران روستایی در حال افزایش است و حجم زنان خود سرپرست زیر 50 سال که آمادگی ازدواج دوباره را دارند هر روز رو به افزایش است و کمیته امداد در نظر دارد نقش تسهیل گری در امر ازدواج داشته باشد اما امکانات لازم را ندارد.

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر 900 مرکز نیکوکاری در کشور در حال فعالیت هستند که متناسب با نیاز مددجویان خدمت رسانی می‌کند و کمیته امداد در آسیب‌های اجتماعی از خانواده‌‌ها حمایت می‌کند و هیچ مسئولیتی در قبال فرد آسیب دیده ندارد و تمام خدمات در غالب خانواده محوری ارائه می‌شود.

*رفع سوء تغذیه 85هزار کودک زیر 6 سال

محمد احمدی معاون اداره بهداشت و بیمه های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه نشست خبری که امروز (دوشنبه)برگزار شد، اظهار داشت: کمیته امداد به عنوان یکی از 4 بیمه‌گر اصلی به شمار می‌آید که 18 سال است خدمات درمانی به مددجویان ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 20 هزار مددجو شهری تحت پوشش بیمه کمیته امداد هستند و خدماتی شامل سلامت پزشک خانواده و سیستم ارجاع به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون ادراه بهداشت و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: 2بیمارستان علامه کرمی در اهواز و بازرگانان در تهران جزء مراکز اصلی کمیته امداد هستند و حدود 800 هزار مرکز درمانی و 800هزار پزشک خانواده به 1 میلیون و 400 هزار بیمه شده کمیته امداد خدمت رسانی می کنند و دیگر مراکز درمانی از طریق خرید خدمت با کمیته امداد در ارتباط هستند.

احمدی افزود:بیمه کمیته امداد یکی از مراکز خوش سابقه طرف قرارداد بیمارستان ها است و تا کنون تمام مطالبات 6 ماه نخست سال به بیمارستان ها پرداخت شده است.

وی گفت:به 400 میلیون مددجو بیمه خدمات تکمیلی ارائه می‌شود و حدود 0/4 درصد از مددجویان کمک هزینه 100 هزار تومانی نگهداری از سالمندان در خانه را دریافت می‌کنند.

معاون ادراه بهداشت و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود:42 هزار بیمار خاص از 11 هزار مرکز درمانی کمیته امداد خدمات دریافت می‌کنند.

احمدی گفت:وزرات بهداشت سیاست گذار اصلی بهداشت به شمار می‌آید و مددجویان به دلیل قرار گرفتن در دهک های پایین فرهنگی و اقتصادی در مناطق محروم زندگی می‌کنند به همین دلیل سیاست‌گذار اصلی بهداشت نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند،کمیته امداد پل ارتباطی مددجویان و مراکز خدمات درمانی است.

وی تصریح کرد: رفع سوء تغذیه 85 هزار کودک زیر 6سال از طریق ارائه سبد غذایی ماهیانه و معاینات 6ماهه از دیگر فعالیت های بهداشتی کمیته امداد در قالب طرح همسفره است.

معاون ادراه بهداشت و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت:کمیته امداد تاکنون 45 هزار مرکز بهداشتی در روستاها احداث کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار