90 درصد ارتوزهای موجود ساخت کشور ایران است

ارتوزها با کابردهای گوناگون در بازار کشور موجود هستند که 90 درصد آنها تولید ایران و 10درصد ارتوزها وارداتی هستند.

مختار عراضپور دکترای ارتوپد فنی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: ارتوزها مطابق با ابعاد کلی بدن نیازمندان و بنابر نیاز بیماران روی بدن ثابت می‌شوند و اغلب ارتوزها به صورت سفارشی برای خود بیمار ساخته می‌شود که نیازمند قالب‌گیری و اندازه‌گیری از ابعاد بدن بیماران است لذا ساخت ارتوزها در کشور و با توجه به نیاز بیماران منطقی‌تر است.

وی گفت: برخی قطعات مانند مفصل زانو یا مچ پا وارداتی هستند و اخیراً شرکت‌های واردکننده در این زمینه زیاد شده که سایر رشته‌های مختلف به این رشته گرایش پپیدا کرده‌اند که ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات پیش‌ساخته از جمله راهکار مفید دوران پساتحریم است که می‌تواند به بهتر شدن ارائه خدمات و  کمتر کردن واردات و بهینه‌سازی ختم شود.

وی گفت: بومی‌سازی دانش و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند به افزایش حجم صادرات و کاهش واردات کمک نماید و اگر جامع فکر کنیم و نیازهای روز دنیا را بشناسیم و در حوزه نیازمندی‌های جامعه آگاهی کامل داشته باشیم می توانیم محصولاتی را تولید کنیم که علاوه بر دنیای بیرون از کشور دنیای داخل را نیز به عنوان بخشی از بازار پوشش دهد.

عراضپور گفت: جذب گرنت از صنعت در دانشگاه‌ها موجب توسعه فناوری می‌شود و با این کار می‌توانیم شاهد اشتغال تحصیلکردگان نیز باشیم.

مختار عراضپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت: مراکز دانش‌بنیان حوزه ارتوز و پروتز در شروع راه و انگشت‌شمار هستند که یا این حجم بالای فارغ‌التحصیل حرکت به این سمت ناگزیر نخواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت پساتحریم گفت: در دوران تحریم در این حوزه با خودکفایی می‌توانستیم به سمت فناوری پیش برویم و نگرش‌های تولید و حرفه‌ای شدن را در تک تک افراد متخصص ببینیم با این حال باید دوران پساتحریم را یک فرصت بدانیم و فکر و خلاقیت و نوآوری را در تولید محصولات داخلی به کار بگیریم.

عراضپور با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و دانشجویان ایران گفت: این آمار به اندازه آمار فارغ‌التحصیلان کل دنیاست که اگر همه به سمت فناوری سوق داده شوند حجم عظیمی از نوآوری در این زمینه می‌تواند به پتنت، محصول و در نهایت از پیوند علم و صنعت و ارتقا میهن اسلامی بیانجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار