تخصیص 15هزار میلیارد ریال برای آبرسانی روستاها/ تصویب برنامه ششم فرصت استثنایی برای مجلس

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از تخصیص 500 میلیون دلار معادل 15 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آب رسانی به روستاهای مختلف کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از طرح های ویژه آب رسانی به شهرها و روستاهای کشور در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: 500 میلیون دلار معادل 15 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آب رسانی به روستاهای مختلف کشور اختصاص می یابد. 

در این مراسم که همزمان با هشتمین روز از دهه فجر در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد، چندین طرح ویژه آبرسانی که بیش از 31 میلیون نفر ساکنان شهرها و روستاهای کشور را بهره مند می کند، رونمایی شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: همه دست در دست هم داده‌ایم که حدود 31 تا 32 میلیون نفر از جمعیت ایران را با تأمین مالی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان از نعمت آب شرب پایدار برخوردار کنیم و اگر مردم این بخش از شهرها و روستاها که هم اکنون با مشکلات بی آبی و کم آبی مواجهند بدانند در حال حاضر جمعی از مسئولان گردهم آمده‌اند و برای تأمین آب آنها تشکیک مساعی می‌کنند بسیار خشنود می‌شوند.

نوبخت در تشریح این طرح‌ها گفت: در یک طرح با 500 میلیون دلار که معادل 1500 میلیارد تومان می‌شود قرار است آب رسانی به روستاهای کشور صورت بگیرد و طرح دیگری که جلوتر از این طرح آغاز شده با هدف آبرسانی به تعدادی از شهرها و روستاهای کشور با مجموع سرمایه گذاری 3500 میلیارد تومان است که از این رقم حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی برای تأمین ورق‌های فولادی و تولید لوله‌های انتقال آب و هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت که به صورت یک اوراق بهادار برای آینده است، تأمین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به نقش موثر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای طرح‌های آبرسانی اذعان داشت: قرارگاه خاتم الانبیا با وجود اینکه مطالبات گسترده‌ای از دولت دارد، هنوز در اجرای پروژه‌های مهم عمرانی کشور به گونه‌ای فعال است که نمی‌توانیم به آنها پیمانکار بگوییم بلکه در اجرای پروژه‌ها خودشان را صاحب پروژه می‌دانند و اینگونه با دقت و سرعت و کیفیت کار می‌کنند.

قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نیست

نوبخت افزود: قرارگاه رقیب بخش خصوصی نیست، با وجود اینکه دولت اعتقاد دارد در پروژه‌ها باید بخش خصوصی رافعال کنیم، اگر به سمت قرارگاه می‌رویم به معنای این نیست که جای بخش خصوصی را قرارگاه گرفته است بلکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کارهایی را انجام می‌دهد که بخش خصوصی نمی‌تواند آنها را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در واقع قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا رقیب بخش خصوصی نیست بلکه در اقتصاد ایران تسهیل کننده بخش خصوصی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: طرح دیگری با مجموع ارزش 30 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز در حال اجرا است که مسئله تأمین آب را در کنار دو طرح دیگری که امروز شاهد آغاز اجرای آن هستیم تکمیل می‌کند.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه در اقصی نقاط کشور با مشکل کمبود منابع آب مواجهیم، کریمانه چندین میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور خارج می شود که شاید ارزش این آب برای ما بسیار بیشتر از نفت باشد چرا که می‌توانیم نفت را تأمین کنیم اما آبی که از دسترس خارج شد را دیگر نمی‌توانیم تأمین کنیم.

خروج 6میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور

وی افزود: با یک طرح در این بخش بیش از 6 میلیارد مترمکعب آبی که تاکنون از مرزها خارج می‌شد را مهار می‌کنیم و برای استفاده به داخل کشور می‌آوریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان کرد: باید از نگاه ویژه مقام معظم رهبری تقدیر کنی که با اجازه ایشان بالغ بر 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های مهار آب‌های مرزی وام گرفته‌ایم که قرار است این رقم را نیز دولت به صندوق توسعه ملی در بلندمدت بازگرداند و مقرر شده که هر سال دو میلیارد دلار از این رقم پرداخت شود تا ظرف 4 سال این وام 8 میلیارد دلاری تخصیص یابد.

نوبخت اذعان داشت: اقدام دیگری که تکمیل کننده این طرح‌های آبرسانی است این است که به تصحیح اراضی بیش از 550 هزار هکتار در خوزستان و ایلام که حدود 48 هزار تا 50 هزار هکتار تصحیح اراضی در سیستان و بلوچستان را نیز باید به آن اضافه کنیم، اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: در نخستین سفر دولت به استان خوزستان اجرای این طرح را در برنامه‌های دولت قرار دهیم که حدود یک و نیم تا دو میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی برای این موضوع تخصیص پیدا کرده است که با احتساب این رقم در مجموع 10 میلیارد دلار معادل 30 هزار میلیارد تومان از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های مهم عمرانی در بخش آب هزینه می‌شود که با احتساب سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومانی دو طرحی که امروز به صورت کلان آغاز می‌شوند در مجموع در حال حاضر 35 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی آب در کشور در حال اجرا است که این کار به معنای مقاوم سازی اقتصادی کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه از پنج برنامه قبلی متفاوت است گفت: این تفاوت در این است که برنامه ششم هم جامع نگر و هم مسئله محور است و قرار است در فاصله سال‌های 95 تا 99 روی مسائل خاصی متمرکز شویم چرا که نمی‌توانیم همه مشکلات کشور را در این 5 سال پیش رو حل کنیم پس تصمیم گرفته‌ایم اولویت‌هایی را در مسائل کشور مشخص کنیم و در این دوره 5 ساله پیش رو روی ان اولویت‌ها متمرکز شویم که اولین آن بحث آب است.

نوبخت افزود: مهم این است که برنامه ششم توسعه تشخیص داده که چه چیزهایی مسائل اصلی است و ما منتظر نمانده‌ایم که مجلس بیاید و برنامه ششم را تصویب کند و ما مشکلات کشور را می‌دانیم و می‌دانیم که مشکل کشور مسئله آب است و ما اختیارات قانونی را برای اجرای برنامه‌هایمان در جهت رفع این مشکل داریم و اینکه بانکهای خصوصی و دولتی را بیاوریم وزارت نیرو نیز بیاید و پیمانکاران نیز دورهم جمع شوند و یک تلاش دسته جمعی را برای اجرای پروژه‌هایی در جهت رفع مشکلات آبی کشور آغاز کنیم نیاز به گرفتن مجوز از مجلس نداریم.

وی با بیان اینکه من اعتقاد دارم بسیاری از اوقات وقت مجلس را الکی می‌گیریم و وقتی مشخص است که ما باید آبرسانی به شهرها و روستاها را انجام دهیم چه نیاز است که مجلس مجدداً مصوب کند که دولت باید آبرسانی به شهرها و روستاها را انجام دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: نوآوری برنامه ششم توسعه نیز در همین بود و برنامه ششم را با این نوآوری تقدیم مجلس کرده که نیاز نبود اختیارات قانونی دولت دوباره مورد بررسی و تأکید قرار گیرد که برخی از نمایندگان این نوع ارائه برنامه را مناسب ندیدند.

نوبخت با تأکید براینکه ما رفع مشکلات کشور را در چهارچوب برنامه‌هایمان آغاز کرده‌ایم گفت: هرچه مجلس تشخیص دهد ما براساس چهارچوب برنامه‌هایمان پیش می‌رویم و برنامه ششم توسعه این چهارچوب را مدون و مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم باید بازنگری کنیم؛ ما فقط برنامه ریزی نباید بکنیم بلکه باید مدیریت نیز کنیم، درست است که شاید کسی از ما بحث مدیریت را مطالبه نکند ولی مدیریت جزو وظایف نانوشته ما است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی همین که از همه توان کشور و از تمام دانش کشور استفاده کنیم تا با استفاده از روشهای دانش بنیان بتوانیم تولیدمان را رشد دهیم و اقدام به صادرات تولیدات داخلی کنیم، استانداردهایمان را بالا ببریم و همه مشارکت کنند تا سطح رفاه مردم در این مشارکت ملی بیشتر شود و این معنای اقتصادی مقاومتی است.

حمید چیت‌چیان عصر امروز در در مراسم رونمایی از طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ارتقای تولید ملی اظهار داشت: کشور در شرایط ویژه‌ای از نظر مسئله آب قرار گرفته است و بارندگی‌ها از نظر مدت، میزان، تغییرات بسیار جدی داشته است.

وی افزود: تغییر اقلیم باعث افزایش یک درجه‌ هوای کشور شد و این منجر به رشد میزان تبخیر آب شده و از طرف دیگر منابع ما محدود است.

وزیر نیرو با اشاره به رشد افزایش جمعیت گفت: آب بیشتری نیاز داریم و از طرفی مصرف افزایشی و منابع آب رو به کاهش است و این یک شرایط جدیدی خلق کرده و باید مصرف را مدیریت کنیم تا بتوانیم تمدن ایران اسلامی را ادامه دهیم.

چیت‌چیان ادامه داد: مهمترین و ضروری‌ترین نیاز آب، آب شرب و بهداشتی است. هم از نظر منابع و هم از نظر مسائل مالی دچار چالش‌های جدی شده است و امروز ناچاریم آب را از کیلومترها فاصله برای مصرف به مردم برسانیم.

وزیر نیرو با تأکید براینکه تأمین منابع آب سخت‌تر شده است، یادآور شد: هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود، پمپاژ آب یعنی این که هزینه مستمر انرژی برق داریم. مسئله جدید موضوع کیفیت آب به دلیل ورود آلاینده‌های صنعتی، فاضلاب شهری، کشاورزی بوده ناچاریم تصفیه آب بزنیم تا آرسنیک و نیترات آن حذف شود. 2 سال گذشته در خود تهران حساسیت‌هایی وجود داشت و در فشار بودیم که حل شد.

به گفته چیت‌چیان هر متر مکعب آب شیرین‌کن در بندرعباس 3 هزار تومان هزینه دارد و آن را 300 تومان به مردم می‌دهیم. در کشور بیش از 120 طرح آبرسانی در دست اجرا بوده و 60 درصد هزینه مربوط به لوله‌های فولادی است.

وی از الزامات ورود به بخش آب را مشارکت بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: این مشارکت نه از جنس تنها تأمین منابع مالی بلکه مدیریت و توانمندی اجرایی این نیاز است. همچنین مشارکت قوی بانک‌ها برای تأمین منابع مورد نیاز لازم است و در سایه این همکاری‌‌ها صنایع فولادی و اشتغال نیز فعال می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه احداث خط لوله آبی کوثر برای تامین آب استانهای جنوبی و جنوب غرب کشور بوده گفت: طول این خط 700 کیلومتر است که آب از سرچشمه‌های کهکیلویه و بویراحمد به استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان، و جنوب فارس منتقل می‌کند.

آب از فاصله ۱۸۰ کیلومتری به مشهد انتقال می‌یابد

وی ادامه داد: همچنین برای تامین آب شهر مشهد مجبور شدیم سد دوستی را احداث کنیم و آب را از فاصله 180 کیلومتری و با پمپاژ هزار متر به این شهر برسانیم.

وی با اعلام اینکه هر متر مکعب آب را از بخش خصوصی به قیمت 3 هزار تومان خریداری می‌شود، گفت: از بخش خصوصی برای شیرین‌سازی آب دریا استفاده کردیم و این آب را به قیمت 300 تومان به مردم می‌فروشیم.

120 طرح آبرسانی در دست اجرا است

وزیر نیرو از اجرای 120 طرح آبرسانی به شهرها خبر داد و اظهار داشت: 60 درصد هزینه‌ها برای تامین خط لوله، انتقال آب صرف می‌شود و امروز تامین آب هزینه‌بر و به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه احتمالا بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب در تابستان 95 هم محقق نخواهد شد، تاکید کرد: به مشارکت بخش خصوصی نیاز داریم و این بخش علاوه بر سرمایه‌گذاری باید در حوزه مدیریت هم نقش داشته باشد و امروز برای حل مشکل آب به مشارکت ملی بسیار قوی نیاز داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار