اصفهان؛

70 درصد بیماریهای افراد در کشورمربوط به بیماریهای غیرواگیر است

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیروزارت بهداشت گفت : 70 درصد بیماری های افراد در کشورمربوط به بیماریهای غیرواگیرو 20 درصد نیز ناشی از حوادث و بیماری های روحی و روانی است .

به گزارش  گروه استان های باشگاهخبرنگاران جوان از اصفهان؛ احمد کوشا در آیین اجرای طرح ملی ایراپن IRAPEN که در سالن سرو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضابرگزار شد گفت : 90 درصد مرگ و میرها در کشور ما به دلیل بیماری های غیرواگیر بوده و به همین دلیل مسولان بهداشتی کشور درصدد اجرای طرح پیشگیری از این بیماریها برآمدند.  

کوشا با بیان اینکه  تأمین سلامت مردم یکی از مهم‌ترین وظایف دولت بوده افزود: رشد، پیشرفت و توسعه پایدار نیازمند بسترهایی بوده که سلامت عمومی مردم یکی از مهم‌ترین آنها است.

وی تصریح کرد : این طرح در پاسخ به یکی از نیازهای مهم بخش سلامت کشور به صورت پایلوت در شهرضای اصفهان، نقده آذربایجان شرقی، مراغه آذربایجان غربی وبافت کرمان اجرا می شود.

معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت : بر اساس این طرح که هدف اصلی از اجرای آن، سنجش وضعیت سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری بوده که برنامه های نادرست غذایی و شیوه‌های غلط زندگی در راستای مبارزه با چهار بیماری سرطان، دیابت، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی کنترل می‌شود.

کوشا افزود : شهرستان شهرضا در طول سال‌های بعد از انقلاب به عنوان مرکز پایلوت در اجرای طرح‌های بزرگ ملی انتخاب شده و کارنامه درخشانی داشته  که در این زمینه نیز با توجه به امکانات درمانی موجود و همچنین تعهد کادر درمانی، اجرای این طرح در شهرضا پیشنهاد وبه عنوان پایلوت کشور اجرا می شود .

وی تصریح کرد : سیستم بهداشت و درمان در بهترین حالت و در صورت به کارگیری تمام ظرفیت خود، 25 درصد در حوزه سلامت و بهداشت مردم مؤثر بوده و 75 درصد از حوزه سلامت و درمان ، به مشارکت مردم و مسئولان دیگر دستگاهها بستگی دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وازرت بهداشت شیوه‌های نادرست غذایی، نداشتن تحرک کافی و مصرف دخانیات به ویژه سیگارو مصرف الکل را  از مهم‌ترین عوامل خطر آفرین در سلامت مردم عنوان کرد و گفت :در این طرح آزمایش های لازم بین افراد بین 20 تا 40 سال وبالای 40 سال از نظربیماری های دیابت ، قلبی عروقی ، سرطان و بیماری های تنفسی در خانه های بهداشت وپایگاه های سلامت به صورت رایگان انجام می شود.

کوشا افزود : بر اساس این طرح مشخص می کنیم که خطر بیماری های مورد نظر در 10 سال آینده زندگی فرد چند درصد بوده و در راستای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری ها تلاش و برنامه ریزی می کنیم .

وی  تصریح کرد : امیدواریم بتوانیم با اجرای درست این طرح انقلاب عظیمی در بخش سلامت و بهداشت جامعه ایجاد کنیم .

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.