زنجان؛

2016 سال ظهور کاربردی ترین پدیده های فناوری

برخی از فناوری‌هایی که ممکن است در سال 2016 همه‌گیرو فراگیر شوند، بیشتر یادآور فیلم‌های علمی – تخیلی هستند، اما ظاهرا تا از راه رسیدن آنها زمان زیادی باقی نمانده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ فناوری با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که دیگر شنیدن اخبار و پیش بینی هایی مانند عرضه یخچال فریزرهای اینترنتی و خودروهایی با قابلیت پرواز چندان غیر واقعی به نظر نمی رسند. اما برخی پیش بینی ها ریشه محکم‌تری در واقعیت دارند و شواهدی قوی از نمونه هایی که طی سال آینده میلادی بر بازارها تسلط خواهند داشت را پیش‌تر شاهد بوده ایم.

برخی جریاناتی که در سال 2016رخ خواهد داد

طی سال آینده میلادی هدست های واقعیت مجازی از شرکتهای بزرگ در دسترس مردم قرار خواهند گرفت و در شرایطی که تمرکز اولیه آنها بر گیمینگ است اما بسیاری از کارشناسان، شبکه های اجتماعی را عنصر کلیدی برای این دستگاه ها پیش بینی کرده اندوبه زودی نشستن در جلوی تلویزیون و تماشای فیلم و ویدئو، کاری کهنه و از مد افتاده خواهد شد،زیرا هدست‌های واقعیت مجازی که تجربه حضور واقعی افراد در محیط را به ارمغان می‌آورند از راه می‌رسند.

از این هدست‌ها می‌توان برای مشاهده فیلم، اجرای بازی‌های ویدئویی، انجام فرآیندهای کاری و تجاری و به‌خصوص طراحی و انجام بسیاری کارهای دیگراستفاده کردکه برای نمونه سال گذشته با پرداخت دومیلیارد دلار توسط فیس‌بوک خریداری شد.

) سه شرکتی هستند که به طورجدی در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند . Sony، HTC و Oculus(

روبات‌های خانگی اجتماعی

انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و ممکن است از سال دیگر ربات ها را هم به عنوان دوست و همکار در جمع خود بپذیرند. ربات های امروزی آن قدر باهوش شده اند که می توان با آنها گپ زد، شوخی کرد و فعالیت های حرفه ای انجام داد.برخی از این ربات ها از توانایی خوبی برای درک احساسات انسانی و واکنش به آنها هم بهره مند هستند و احتمالا در برخی جوامع که روابط انسانی در آنها به سردی گراییده ،بیشتر مورد توجه و استقبال قرار می گیرند.


پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2016 روبات‌های اجتماعی با توانایی بالا برای تعامل با انسان‌ها از راه می‌رسند.

همه نمایشگر هایتان با هم حرف خواهند زد


در سال آینده به جای نگاه کردن به نمایشگرهای رایانه، لپ‌تاپ، گوشی و انتقال فرامین با صفحه کلید یا لمس صفحه احتمالا شاهد باهوش‌تر شدن آنها و تعامل خود آنها با یکدیگر خواهید بود.

شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تسهیل ارتباطات نمایشگرها با یکدیگر بدون دخالت انسان به‌عمل آورده‌اند.

ویندوز 10 مایکروسافت به وسایل مختلف تحت یک شبکه امکان می‌دهد تا خودشان به‌طور خودکار یک بازی را به اجرا درآورند.

همچنین به زودی با صفحه کلید ها خداحافظی خواهیم کردو بنابر پیش بینی ها، صفحه کلید شامل بیشتر رایانشی که در سال 2016 انجام می دهیم نخواهد شد و ترکیبی از نرم افزار هوشمند و اشکال جایگزین ورودی و خروجی برای ارائه اطلاعات یا خدمات مورد نیاز استفاده خواهد شد.


خدمات ابری برای بازی‌های ویدئویی

بازی‌های قدرتمند سال 2016 با استفاده از ترکیبی از کنسول‌های بازی و خدمات ابری عرضه خواهند شد. این بازی‌های سنگین و حجیم برای اجرا به پایگاه‌های داده‌ای نیاز دارند که از طریق خدمات کلود در دسترس باشند بنابراین در سال2016 شاهد یک تحول بنیادین در زمینه طراحی بازی‌های ویدئویی و ساختار اجرایی آنها خواهیم بودو سیستم های پرداخت پوشیدنی و بدون تماس تحت تاثیر رقابت اپل پی، اندروید پی و سامسونگ پی می تواند یکی دیگر از جریان های فناوری اصلی در سال 2016 باشد.

ابرگوشی های هوشمند

در سال 2016 با گوشی های هوشمند فوق قدرتمند مواجه خواهیم بود. پردازنده ها و دوربین ها روند ارتقا خود را دنبال خواهند کرد اما نکته کلیدی‌تر بهبود در فناوری باتری مورد استفاده در این دستگاه ها است.

خودروهای نیمه مستقل

با روزهایی که خودروهای کاملا مستقل در خیابان ها حرکت کنند، هنوز فاصله داریم اما فناوری های کمکی که قرار است در خودروهای 2016 به کار گرفته شوند بسیار نزدیک هستند. به عنوان مثال، مرسدس بنز E کلاس 2016 دارای چندین دوربین، رادار و حسگرهای فراصوت خواهد بود و می تواند خودرو جلویی را تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت دنبال کند و در جاده هایی با خط کشی مناسب و استاندارد بی نیاز از راننده با سرعتی تا 130 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

خانه های هوشمند

نشریه پاپیولار مکانیکس در سال 1939 صحبت درباره خانه های خودکار آینده را آغاز کرد با اینکه این دانش از مدتها پیش بکار گرفته شده است اما در اواخر سال 2015 ما همچنان نمی دانستیم که یک اجاق را چگونه برنامه ریزی کنیم.

اما سال 2016 می تواند با هوم کیت اپل، بریلو/ویو گوگل و اسمارت تینگز سامسونگ دورانی باشد که پیش بینی ها به واقعیت مبدل می شوند و شاهد خانه های هوشمند و محصولات شبکه شده ای باشیم که به خوبی کار می کنند.

در این میان، یک نام جدید نیز توجهات را به سوی خود جلب کرده است: آل‌جوین، یک بستر منبع باز خانه خودکار و اتصال که زیر رهبری شرکت کوالکام و پشتیبانی شرکت های شارپ، ال جی، پاناسونیک و دیگران رو به جلو حرکت می کند.

اندورید

گوگل به تازگی تبلت تولیدی خود به نام پیکسل C را معرفی کرده است و انتظار می رود سیستم عامل اندروید در طیف گسترده‌تری از دستگاه ها طی سال 2016 استفاده شود. به گفته وال استریت ژورنال، هدف نهایی ادغام اندروید و کروم OS و شکل گیری یک سیستم عامل واحد است.

رایانش کوانتومی

گوگل از سال 2013 روی پروژه رایانش کوانتومی D-Wave خود کار می کند. این فناوری بسیار قدرتمند با کارکرد بسیار سریع است و می تواند سخت‌ترین رمزنگاری را بدون زحمت بشکند و از این رو می تواند انقلابی در رایانش ایجاد کند.

ابداع روش‌هاي جديد حفاظت از داده‌ها

افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن در مورد جاسوسي دولت امريكا از كاربران اينترنت و تلفن همراه دو سالي است كه همه را نگران كرده و با افزايش تعداد ابزار و لوازم قابل اتصال به اينترنت نگراني در مورد سرقت اطلاعات توسط هكرها و جاسوسان آنلاين افزايش يافته است.

از سوي ديگر حجم اطلاعاتي كه ما در فضاي مجازي به اشتراك مي‌گذاريم روز به روز در حال افزايش است و با توجه به حساسيت و اهميت برخي از اين اطلاعات خانوادگي و مالي، حرفه‌ ايي سرقت آنها مي‌تواند فاجعه‌آميز باشد.

لذا انتظار مي‌رود در سال 2016 شاهد ابداع نرم‌افزارها و برنامه‌هاي جديدي براي حفاظت از امنيت كاربران فضاي مجازي باشيم كه براي تصديق هويت افراد بر ويژگي‌هاي ظاهري و شخصيتي آنها تكيه خواهند كرد.

اين نرم‌افزارها همچنين مي‌توانند رفتارهاي غيرعادي در شبكه‌هاي رايانه اي را توسط كاربران شناسايي كرده و دسترسي آنها به اطلاعات را مسدود كنند. اين در حالي است كه نرم‌افزارهاي فعلي امنيتي معمولا به دنبال شناسايي كدهاي مخرب و آلوده هستند و هوش مصنوعي چنداني ندارند.

تفريح تماشاي رقابت خوره‌هاي بازي‌هاي ويديويي

اگر انسان‌ها تا به‌حال تنها براي ديدن كنسرت موسيقي يا يك مسابقه فوتبال دور هم جمع مي‌شدند، ممكن است در سال 2016 براي مشاهده رقابت حرفه‌يي‌هاي دنياي بازي‌هاي ويديويي دور هم جمع شوند و با هيجان به تشويق اين افراد بپردازند.

در واقع در سال‌هاي آينده شاهد خواهيم بود كه تشويق اين افراد در سالن‌هاي بزرگ و مكان‌هاي عمومي به همان اندازه تشويق بازيكنان رقابت فوتبال پرهيجان خواهد بود. البته در سالن‌هاي رقابت اين‌چنيني بايد نمايشگرهاي فوق بزرگ نصب شود تا حضار بتوانند نحوه اجراي بازي‌هاي ويديويي را با دقت مشاهده كنند و كاملا هيجان‌زده شوند. پيش‌بيني مي‌شود درآمد برگزاري چنين رقابت‌هايي نيز بسيار قابل توجه باشد.

ابر گوشی های هوشمند

در سال 2016 با گوشی های هوشمند فوق قدرتمند مواجه خواهیم بود. پردازنده ها و دوربین ها روند ارتقا خود را دنبال خواهند کرد اما نکته کلیدی‌تر بهبود در فناوری باتری مورد استفاده در این دستگاه ها است. سامسونگ و سونی به تازگی از فناوری اختصاصی خود رونمایی کرده اند که مدعی دو برابر کردن طول عمر باتری گوشی های هوشمند هستند.

از سوی دیگر، موتورولا با معرفی موتو اکس فورس به نظر می رسد یک گوشی هوشمند با نمایشگری به واقع نشکن را ارائه کرده است. همچنین، از ضخامت گوشی های هوشمند هرچه بیشتر کاسته می شود. اپل اعلام کرده است که نمایشگرهای جدید نازک‌تر از گذشته را توسعه داده است.

4k همه گیر شدن فناوری

در سال 2015 نمایشگرهای اچ‌دی بر بازار تسلط داشتند. به نظر می رسد در سال 2016 کانون توجه بر نمایشگرهای 4K باشد که این نه تنها شامل تلویزیون های اتاق نشیمن خانه شما می شود بلکه دنیای گوشی های هوشمند را نیز در بر خواهد گرفت.

سونی نخستین شرکتی بود که با معرفی گوشی هوشمند اکسپریا Z5 پریمیوم نمایشگرهای 4K را وارد بازار گوشی های هوشمند کرد و انتظار می رود شرکت های دیگر طی سال 2016 دنباله رو این جریان باشند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: تکنولوژی ، 2016 ، فناوری ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.