مهمترین رویداد های علمی 3 ماه گذشته+ تصاویر

در اینجا جالب‌ترین رویدادهای علمی ماه‌های اخیر از عواقب پلاستیک خورن ماهی‌ها و رشد اولین گل در فضا تاعبور آلودگی هوا از پوست و اندازه‌گیری تب زمین را برای شما آماده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه در دنیای پزشکی و علمی خبرهایی به گوش می‌رسد که افراد را متحیر و شوکه می‌کند. برخی از این خبرها به این علت مهم است که درمان بسیاری از بیماری‌ها است برخی دیگر  نوعی فاجعه در دنیای علم و پزشکی است. اما توجه به این نکته مهم است که حتی اگر برخی دستاوردها به موفقیت نرسند می‌توانند پیش زمینه و سنگ بنای پیشرفت‌های بعدی باشند.

آلودگی هوا می‌تواند از پوست شما عبور کند
مطالعه‌ای جدید نشان داد که برخی از آلاینده‌های به حدی کوچک هستند که می‌توانند از طریق پوست وارد بدن شوند. پوست یکی از وسیع‌ترین اندام‌های بدن است و قرار گرفتن آم به مدتی کوتاه در در معرض این آلاینده‌ها می‌تواند قدار زیادی از آن‌ها و مواد شیمیایی مضر را جذب بدن کند.

آلاینده‌هایی که از طریق پوست جذب بدن می‌شوند می‌توانند 5 یا 6 برابر بیشتر از آلاینده‌هایی باشند که از طریق تنفس جذب ریه‌ها می‌شوند. علاوه بر این، این آلاینده‌ها می‌توانند از طریق پوشاک و لباس‌هایی که در محیط آلوده قرار می‌گیرند جذب شوند و پس از پوشیدن از طریق پوست به بدن راه یابند.

عواقب پلاستیک خوردن ماهی‌ها
پلاستیک‌ها بخش عمده‌ای از مواد پرمصرف و دوریختنی زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. اگر این زباله‌های پلاستیکی وارد محیط زیست به خصوص آب‌ها شود صدمات جدی را برجای می‌گذارد. 

در ماه‌های اخیر جحم بسیار بالای از زباله‌های پلاستیکی که تجزیه‌ناپذیر هستند وارد آب اقیانوس‌ها شدند و جانوران دریایی به اشتباه آن را خوردند و فاجعه‌ای بر جای گذاشتند.

بسیاری از جانوران دریایی نمی‌توانند زباله‌های پلاستیکی را از خوراکی‌ها تشخیص دهند و به اشتباه آن‌ها را می‌خورند. اخیرا دانشمندان با شکافتن بدن برخی از آبزیان و ماهیان مقادیر بسیار زیادی پلاستیک در شکم آن‌ها پیدا کردند که می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. بسیاری از همین غذاهای در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و افراد بسیاری از آن تغذیه می‌کنند.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

چه کسی تب زمین را اندازه می‌گیرد؟
گرم شدن کره زمین یکی از مشکلاتی است که با افزایش آن نه تنها محیط زیست بلکه زندگی افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چند سال اخیر از جمله گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است. تاثیرات گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی از جمله عوامل مهم گرم شدن زمین هستند که روز به روز افزایش می‌یابند.

گاز کربن دی‌اکسید که نوعی گاز گلخانه‌ای است در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. علاوه بر این فعالیت‌ انسان‌ها نیز یکی از عوامل موثر در افزایش بالا رفتن دمای زمین است.

گرم شدن زمین موجب خشک شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود و در نتیجه موجب بروز طوفان‌های شدید  و افزایش سطح آب اقیانوس‌ها می‌شود و پیامدهای فروانی در تغییرات ناگهانی آب و هوا مشاهده می‌شود.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

کشف حقایقی پنهان صدای قلنج شکستن انگشتان
صدایی که از طریق فشار دادن برخی مفاصل و قلنج‌های دست به گوش می‌رسد برای بسیاری از افراد گوش‌خراش و منزجرکننده است.

بسیاری از افراد کنجکاو هستند که این صدایی که هنگام این کار به گوش می‌رسد دقیقا از کجا می‌آید. تاکنون دانشمندان بر این باور بودند که کشیدن مفاصل انگشتان حباب‌هایی را بین استخوان‌ها ایجاد می‌کند. اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این صدای گوش خراش از تشکیل این حباب‌ها و از بین رفتن آن‌ها به گوش می‌رسد و عامل آن‌ها مفاصل و غضروف‌ها نیستند.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

فناوری‌های پوشیدنی به داد بیماران می‌رسد
دانشمندان موفق به کشف فناوری‌های پوشیدنی شدند که به بدن بیماران می‌چسبد و آن‌ها را قادر می‌سازد وضعیت بیماری خود را در خانه ارزیابی کنند.  این دستگاه‌های مفید مانند فناوری‌های دیگر جاگیر نیستند و حمل آن‌ها سخت نیست و لازم نیست که در نگهداری آن‌ها بسیار دقت کرد.

این ابزار می‌تواند تا  چند هفته به‌راحتی به پوست بدن بچسبند و هیچ گونه مشکلی را برای فرد ایجاد نکنند.. این دستگاه می‌تواند دمای بدن، فشار خون و میزان رطوبت پوست را اندازه بگیرد.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

طراحی ژنتیک جنین انسان
در ماه‌های اخیر دانشمندان توانستند با دستکاری و تغییر ژن جنین انسان تغییراتی را در آن ایجاد کنند. آن‌ها توانستند با این کار مشکلات ناباروری زوج‌ها، مشکلات ژنتیکی نوزادان و مشکلاتی از قبیل سقط جنین را درمان کنند.

دانشمندان با تمرکز بر روی ژن‌های ابتدایی جنین در هفت روز ابتدایی رشد و توسعه جفت بارورشده توانستند ژن‌هایی را طراحی کنند که نقص‌های ژنتیکی را قبل از گسترش یافتن تشخیص داده و با اعمال تغییراتی در آن‌ها یا جایگزین کردن آن ژن‌ها از بروز اختلالات ژنتیکی جلوگیری کنند.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

حسگری‌هایی که از سرطان پیشگیری می‌کنند
دانشمندان موفق شدند حسگرهایی را کشف کنند که با قرار دادن آن‌ها روی بدن می‌توان سرطان را تشخیص داد.

در واقع، با قرار دادن حسگرهای فوق‌العاده نازک و کوچک و در عین حال بسیار ظریف بر روی بدن می‌توان سرطان را به‌راحتی تشخیص داد. این حسگرها به حدی حساس و دقیق هستند که می‌توانند کوچکترین نقص یا ضایعه را از روی پوست تشخیص دهند. از این طریق، قبل از اینکه بیماری گسترش یابد می‌توان درمان‌هایی برای آن در نظر گرفت و آن را مهار کرد.

این حسگرهای ظریف نازک‌تر از پلاستیک و انعطاف‌پذیرتر از آن هستند به همین دلیل می‌توان برای سهولت کار از آن‌ها دستکش‌هایی ساخت و در مراکز درمانی برای تشخیص بیماری سرطان استفاده کرد.

رشد اولین گل در فضا
فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از دو سال تلاش توانستند اولین گل را در فضا رشد و پرورش دهند. در طول دو سال فعالیت این دانشمندان برای تامین مواد غذایی فضانوردان در ماموریت‌های فضایی چند نوع گیاه از جمله نوعی کاهو.ی خوراکی رشد و پرورش یافت.  با این پیشرفت در پرورش اولین گل در فضا راه برای توسعه‌هایی از این دست همچون تامین مواد خوراکی مورد نیاز و تازه هموار شد.

رشد گل در فضا/ عبور آلودگی هوا از پوست/ طراحی لباسی برای پیشگیری از سرطان

انتهای پیام/
برچسب ها: آلودگی هوا ، پلاستیک ، گیاه ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار