لطفا همسرتان را دور نزنید!

دروغگویی زنان و مردان در زندگی مشترک دلایل متفاوتی دارد که در صورت بی توجهی هریک از طرفین و عدم اصلاح رفتار پایه های زندگی مشترک سست می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ يكی از مهم‌ترين نيازهای عاطفی كه در زندگي مشترک اهميت بسيار زيادی دارد، صداقت است. زمانی كه زندگی زن و شوهر بر پايه صداقت باشد، احساس عشق و محبت زوجين به همديگر افزايش می ‌يابد و در عوض، بي‌ صداقتی يكی از مخرب ترين عوامل در عشق و محبت است.

نكته ديگری كه در اهميت صداقت وجود دارد اين است كه صداقت تنها راهی است كه شما و همسرتان می ‌توانيد همديگر را خوب درک كنيد.

"دروغگو دشمن خداست "! این همان جمله‌ی معروفی است که از دوران کودکی در گوشمان خوانده‌اند، انقدر برایمان تکرار می‌شد که وقتی بزرگ شدیم برای پیشبردن اهداف خودمان دروغ نگوییم. اما مشکل اینجاست که همیشه این ضرب المثل‌ها یا به عبارتی بهتر تلقین‌ها که از کودکی برایمان الگو شده است درآینده نتیجه نمی‌دهد ترسی که آن زمان از گفتن کوچک‌ترین دروغ‌ها در وجودمان ریشه می‌گرفت در گذر زمان و با ورود به یک رده سنی جدید دیگر برایمان رنگی نخواهد داشت.

حمید رضا رحمانی ، مشاور خانواده و روان شناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت درمان باشگاه و خبرنگاران گفت: در حال حاضر بین مردم این جمله رواج پیدا کرده  که مردان پس از ازدواج بیشتر از زنان دروغ می‌گویند! حالا برای دانستن علت این موضوع و درصد صحت آن اول باید بدانیم علت دروغگویی چیست؟ و چه باعث می‌شود که مردها در دروغگویی معروف تر شوند

همسرتان را دور نزنید!
اولین نوع دور زدن همسر که در زندگی‌ این روزها رایج شده است، دروغ گفتن است. در حقیقت دروغگویی از مسئولیت‌ناپذیری ناشی می‌شود.

یکی از دلایل عمده دروغ در زندگی، ترس از دست دادن موقعیت است زمانی که افراد چنین احساسی را دارند، اقدام به دروغگویی می‌کنند و با این عمل اعتماد افراد نسبت به یکدیگر کاهش می‌یابد. اگر موقعیت به گونه‌ای باشد که فرد آنچه اتفاق افتاده آزادانه تعریف کند و آن اتفاق مورد تحلیل قرار گیرد و با گذاشتن قول و قراری با یکدیگر مانع از بروز مجدد این اتفاق شوند، بسیار بهتر و کار سازتر است.

هر کدام از همسران، زمانی که در خصوص یک موضوع از اول دروغ می‌گویند، سبب می‌شود تا انتها دروغ را ادامه دهند. زمانی که فرد اشتباهی مانند دروغ گفتن را مرتکب شود باید تمام سعی خود را به کار گیرد تا طرف مقابل متوجه نشود. یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید: دروغگو کم حافظه است! در بسیاری‌ مواقع دست همسر دروغگو رو می‌شود و حال، مرحله دوم مشکلات شروع خواهد شد؛ بازسازی اعتماد از دست رفته!

مردان و زنان به طور معمول در طول یک روز به اندازه هم دروغ می‌گویند اما دلیل دروغ گفتن آنها متفاوت است و مردان برای جلب توجه دیگران اقدام به دروغ‌گویی می‌کنند! علت دروغگویی زنان به وجود آوردن حسی بهتر از خود و دیگران است. اما نکته جالب این جاست که مردان بیشتر از زنان به دروغگویی خود اعتراف می‌کنند. به طوری که این آمار در زنان 20 درصد اما در آقایان 25 درصد است!

مردان دروغگوترند یا زنان؟
رحمانی تصریح کرد: علت این که دروغگویی در مردان بیشتر از زنان بین مردم رواج پیدا کرده این است که خانم‌ها از نعمتی به نام بلد بودن زبان بدن برخوردار هستند که به صورت نظری و مادرزادی در وجود آنها قرار داده شده است تا بتوانند زبان نوزاد یا کودک خود را بفهمند و بدانید به چه چیزی احتیاج دارد.

یا این که بدانند فرزندتان در میان صحبت‌های خود دروغ می‌گوید یا خیر؟ بنابراین زن‌ها چون زبان بدن را بلدند به راحتی متوجه دروغ بودن حرف همسرشان هم خواهند شد. اما مردان چون از این نعمت برخوردار نیستند متوجه دروغگویی همسر خود نخواهند شد و این باعث می‌شود همچنان جمله‌ی معرف "مردان دروغگوتر از زنان هستند پا برجا و بر قوت خود باقی بماند"

حواستان باشد، هر سؤالی پرسیدنی نیست
در مسائل خانواده یک سری سوال‌ها هستند پرسیدن آنها وکلا به وجود آمدن آنها از پایه و اساس غلط است و از ابتدا گفته شده از همسرتان سؤالی را نپرسید که از شنیدن پاسخ آن ناراحت و آشفته می‌شوید.

رحمانی بیان داشت: در صورتی که زن با مادرهمسر خودبه طور واقعی در روابطش دارای مشکل باشد زمانی ک همسرش حتی برای ساعاتی نزد مادرش می‌رود با آن که می‌داند اما باز هم از وی سؤال می‌کند. سؤال کلیشه‌ای با عنوان "تا حالا کجا بودی که من تو خونه تنها بودم؟" اینجاست که همسرش بین دو راهی دروغگویی یا راست‌گویی می‌کند و برای جلب رضایت همسرش مجبور به دروغگویی می‌شود! و خوشبینانه‌ترین جوابی که خواهد داد این است که "سر کار بوده‌ام!" نتیجه‌ای که می‌شود از این ماجرا گرفت این است که پرسیدن این سؤال کلاًَ اشتباه است! چون با شنیدن هر جوابی چه درست و چه غلط ناراحت خواهد شد. پس زمانی که زن یاد بگیرد چه سوالی را نباید بپرسد قطعاً، با یک جواب دروغ هم مواجه نخواهد شد.



همسرتان را کنترل نکنید
یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود زن در هنگام پرسیدن هرگونه سؤالی با دروغگویی همسرش مواجه شود کنترل کردن است. هیچ فردی چه زن و چه مرد، چه کودک چه پیر از کنترل شدن احساس خوشایندی ندارد و از این که سلام تحت نظر باشد اذیت می‌شود و حس اسارت در وجودش ریشه می‌گیرد.

حالت نکته اینجاست که اگر در زندگی مشترک همچنین موضوعی پیش بیاید و زن همسرش را مدام تحت کنترل خود بگیرد، آن وقت است که حس اسیر شدن در وجود مرد هم آزار دهنده می‌شود و از هر راهی برای خلاصی از این وضعیت بد ممکن است وارد عمل شود.

نمی خواهم کم بیاورم
مردان‌ برای‌ این‌ كه‌ در برابر همسر خود به‌قول‌ معروف‌ كم‌ نیاورند، سعی‌ می‌كنند دروغ‌بگویند. بعضی‌ از زنان‌ عادت‌ دارند مزایای‌ مردان‌دیگر را به‌ رخ‌ همسر خود بكشند.

برای‌ مثال‌می‌گویند شوهر دوستم‌ مرد بسیار شجاعی‌ است‌ ویا این‌ كه‌ بسیار دست‌ و دلباز است‌ و همه‌ مال‌ واموالش‌ را در اختیار همسرش‌ گذاشته‌ است‌.مردان‌ به‌ این‌ مسئله‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهند و آنان‌ دوست‌ ندارند همسرشان‌ مرد دیگری‌ را برتراز او ببیند شاید یک حس‌ حسادت‌ ناخودآگاه‌باشد كه‌ زنان‌ باید به‌ این‌ حس‌ توجه‌ كنند.

گاهی‌مردان‌ در برابر تمجید همسرشان‌ از مرد دیگردست‌ به‌ گفتن‌ دروغ‌هایی‌ می‌زنند. مثلا می‌گویندامروز در خیابان‌ با پسری‌ جوان‌ هیكل‌مندی‌ دعواكردم‌ و او را به‌ شدت‌ زدم‌. او چنین‌ دروغی‌ را به‌همسرش‌ می‌گوید تا اظهار کند كه‌ او هم‌ شجاع‌است‌.

همسرتان ملک شما  نیست
این روان‌شناس در خصوص  کنترل گرفتن مرد توسط همسرش نیز اظهار داشت: هر فردی با انجام این رفتار غلط و احساس تملک نسبت به همسرش این موضوع را در ذهن وی تقویت می‌کند که "تو برده‌ی من هستی!" وقتی این حس اسارت به فرد دست می‌دهد طبیعی است که بخواهد خودش را از این وضعیت خلاص کند چرا که فطرت چرا که عادت به دروغگویی بدبینی در روابط عاطفی زوجین را افزایش خواهد داد تا جایی که این بدبینی و سوءظن آنها را تا سرحد طلاق هدایت کند! 

اما توصیه اکثر روان شناسان این است که با امضای پیوند زناشویی طرفین خود را موظف به صداقت در رفتار و گفتارشان بدانند ،چراکه دروغ شنیدن هرچند کوچک ممکن است تیشه بر ریشه زندگی مشترک بزند و پایه های آن را متزلزل نماید.

یکی از مسائلی که افراد به درستی نمی دانند این است که هر انسانی حق خطا کردن را دارد به این شرط که سعی در اصلاح کردن اشتباهشان را داشته باشند. پس انسان جایزالخطا است.اولین و مهمترین دلیل دروغ ترس است و در بیشتر اوقات فرد مقابل سبب بروز دروغ گویی می شود و در زندگی مشترک زنان و مردان به محض اطلاع از دروغگویی همسرشان نباید سریع او را محاکه کنند بلکه می توانند با ریشه یابی و حل مشکل و مراجعه به روانشناس در شرایط پیچیده تر زندگی مشترکشان را نجات دهند.

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
خدا همسر دروغ گو نصيب هيچ كسي نكند ، بخدا قسم زندگي غيرقابل تحمل ميشود