فوربز: اتحادیه اروپا وابستگی نفتی به روسیه را کاهش می‌دهد

مقامات کمیسیون اروپا تلاش می‌کنند با تامین انرژی از منابع جدید، وابستگی اتحادیه را به نفت روسیه کاهش دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربز در گزارشی به قلم "کنث راپوزا" نوشت: کمیسیون اروپا طرحی با عنوان "اشتراک و سهم یکسان" را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه داده است که تمرکز ویژه‌ای بر تامین منابع نفت و گاز دارد. مقامات کمیسیون اروپا معتقدند زمانیکه شرق اروپا در تامین منابع انرژی دچار مشکل شود، کشورهای غربی اروپا باید منابع نفتی خود را با آنها شریک شوند، به این ترتیب باید تا حد امکان تاثیرپذیری از سلطه روسیه بر بازارهای نفتی اجتناب کرد.

در این طرح پیشنهادی، اروپا به 9 منطقه تقسیم می‌شود. آسیب‌ترین مناطق در شرق آلمان قرار دارند که لهستان، جمهوری چک و اسلوونی را نیز دربر می‌گیرد. مجارستان، اتریش، ایتالیا، اسلوونی و کرواسی در یک منطقه، بلغارستان، یونان، رومانی و کشورهای کوچک بالکان در یک منطقه مشترک، فنلاند و منطقه بالتیک نیز در یک منطقه قرار دارند. مناطقی که نام برده شد، آسیب‌پذیر تشخیص داده شدند و از این پس تولیدکنندگان انرژی در این مناطق موظف هستند در شرایط بحران به یاری هم‌گروهی های خود بیایند. 

کارشناسان حوزه انرژی در کمیسیون اروپا معتقدند، بحران امنیت انرژی در سطح اتحادیه اروپا بهتر حل خواهد شد و اعضای اتحادیه باید با مشارکت یکدیگر با آن مقابله کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور کشورهای اروپایی مانند لهستان، اسلوونی، لیتوانی، لتونی و استونی وابستگی شدیدی به نفت روسیه داشتند. این کشورها منابع گازی بسیار کم و ناچیزی دارند و به دلیل آنکه سهم یکسانی از منابع انرژی میان کشورهای اروپایی تقسیم نشده است، آنها به جای آنکه شریک یکدیگر باشند، بیشتر به رقیب یکدیگر تبدیل شده بودند. اگر وابستگی انرزی اروپا به روسیه کاهش یابد، سران اروپایی دیگر مجبور نخواهند بود در موارد دیپلماتیک و جئوپلتیک مانند حملات موشکی به مواضع تروریست‌ها در سوریه و یا حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، با مسکو مدارا کنند. قطع این وابستگی کار چندان آسانی نخواهد بود، روسیه تامین‌کننده 30 درصد از گاز مورد نیاز آلمان است. برخی کشورهای کوچک اروپایی مایل هستند سیاست‌های خود را درباره تامین منابع انرژی در پیش بگیرند و به دلیل نگرانی از کمبود این منابع تمایل چندانی به اجرای طرح کمیسیون اروپا ندارند. کشورهای دارای منابع نیز نگران روزهای مبهم آینده هستند و برای شریک شدن نفت و گاز با دیگر همسایگان اروپایی، تعلل می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند مازاد منابع خود را ذخیره‌سازی کنند. 

در این شرایط روسیه همچنان ایفاگر نقش اصلی در بازار انرژی اروپا است و کمیسیون اروپا را در رسیدن به هدف کاهش وابستگی انرژی به  این کشور با مشکل جدی روبرو کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار