لرستان؛

پدرتاریخ وهنر لرستان به دیار باقی شتافت

حمید ایزدپناه نویسنده ، پژوهشگر و شاعر شهیر لرستانی متخلص به "صفای لرستانی" دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،این نویسنده و پژوهشگر و شاعر شهیر لرستانی دوشنبه 19 بهمن ماه درسن 84 سالگی بر اثر ایست قلبی در پاریس دارفانی را وداع گفت.

حمید ایزدپناه در 26 آبان سال 1311 در خرم آباد چشم به جهان گشود و دوره‌های تحصیلی دبستان و دبیرستان را در همان شهر تا سال چهارم دبیرستان گذراند، اما به منظور اشتغال، ناچار به ترک تحصیل شد و آن‌ گاه آموزگاری در مدارس را پیشه کرد.

وی ضمن کار آموزگاری، گواهی‌نامه کلاس‌های پنجم و ششم دبیرستان را به صورت آزاد و با شرکت در امتحان‌های سالیانه در تهران به دست آورد و در سال 1342 موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از دانشگاه تهران شد.

پایان‌نامه او "فرهنگ واژه‌های لری" در سال 1345 از سوی انجمن فرهنگ ایران چاپ و منتشر شد.

ایزدپناه از سا‌ل 1339 کار گردآوری موسیقی بومی لرستان را انجام داد. این مجموعه‌، در سال 1343 با نام "آهنگ‌ها و ترانه‌های لری‌" چاپ و منتشر شد.

ایزدپناه سال 1344 به عنوان سرپرست یک گروه موسیقی از لرستان به خوانندگی زنده‌یاد "رضا سقایی" راهی تهران شد و از رادیو ملی صدای موسیقی لرستان را طنین‌انداز کردند.

به همت او موسیقی لرستان نخستین بار در سال‌های نخستین دهه 40 گردآوری و نت‌نویسی شد.

وی پس از سالها تدریس در دبستان و دبیرستانهای خرم آباد به وزارت فرهنگ و هنر منتقل و برای تشکیل اداره فرهنگ و هنر لرستان مامور شد.

ایزدپناه در سال 1346 از سوی انجمن آثار ملی دعوت به همکاری شد تا درباره آثارباستانی لرستان به پژوهش بپردازد که حاصل آن اثری سه جلدی به نام آثارباستانی و تاریخی لرستان است.

از دیگر آثار برجای مانده از حمید ایزدپناه می توان به تالیف: لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان،آثار باستانی و تاریخی لرستان در 3 جلد، فرهنگ لری، فرهنگ لکی، شاعران در اندوه ایران، تدوین شاهنامه لکی، گردآوری: داستانها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثلهای فارسی،آهنگ ها و ترانه های لری و کتیبه های لرستان اشاره کرد.

استاد ایزدپناه در زمینه‌ی شعر نیزاستعداد ذاتی داشت و غزل‌های او در روز‌نامه "ندای گلشن” خرم‌آباد چاپ می‌شد.

از وی چند دفتر شهر به یادگار مانده است اما هیچ‌گاه خود را به عنوان شاعر معرفی نکرد.

ایزدپناه از 14 سال قبل ساکن پاریس بود و مدتی نیز به تدریس بخش‌های تاریخ ایران در دانشگاه‌های این کشور پرداخت.

به گفته بستگان آن مرحوم ، پیکر زنده یاد حمید ایزدپناه 24 بهمن‌ماه به ایران منتقل و طبق وصیت وی در زادگاهش خرم‌آباد به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: پزوهشگر ، محقق ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.