چگونه از اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت نجات یابیم؟

برنامه درمان اعتیاد دیجیتالی، برای کاهش استرس و تمرکز بیشتر بر روابط اجتماعی و فعالیتهای خارج از اینترنت است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعتیاد به اینترنت یک اختلال کنترل انگیزه محسوب میشود که با اعتیاد دارویی بسیار متفاوت است و در ردیف اعتیاد به بازیهای رایانه ای و همچنین قمار، دسته بندی میشود. برخی از کاربران اینترنت ممکن است درجاتی از دلبستگی را به دوستان برخط (آنلاین) خود و فعالیتهایی که انجام میدهند احساس کنند.

چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

کاربران اینترنت ممکن است از جنبه های مختلفی همچون قرار ملاقاتها، جنبه های اجتماعی و تبادل اطلاعات و نظرات در اتاقهای گفتگو (چت روم)، شبکه های اجتماعی و اجتماعات مجازی لذت ببرند و برخی از کاربران نیز ساعات متمادی را برای جستجوی مطالب جالب و یا وبلاگ نویسی صرف میکنند.

چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

اعتیاد به کامپیوتر و اینترنت تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات عصر دیجیتال در میان جوانان و نوجوانان شده است. امروزه هر فردی از اینترنت برای گشت و گذار و وبگردی در شبکه های اجتماعی استفاده میکند ولی آیا این گشت و گذار به معنی "اعتیاد به اینترنت” است؟

چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

در صورتی که استفاده از اینترنت باعث شده تا سایر تفریحات و مسائل پیرامون شما برایتان جالب و جذاب نباشند، احتمال اینکه به درجاتی از اعتیاد به اینترنت مبتلا شده باشید وجود دارد.

این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود. در جامعه امروزی افراد هر چه بیشتر و بیشتر به اینترنت متصل شوند ، روز به روز وابستگی هایشان به تلفن های همراه هم بیشتر می شود. 


چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

انگار مثل چسب به تلفن همراه، تبلت یا لپتاب هایمان چسبیده ایم که این برایمان استرس و ناامیدی زیادی به بار می آورد. حال چگونه به این مشکل خاتمه دهیم؟ بهترین راه حل می تواند در برنامه رفع اعتیاد دیجیتالی نهفته باشد که قادر است ما را اندکی از تلفنهای همراهمان جدا کند. اتصال زیاد به اینترنت، بیماری قرن است بویژه در کشورهای پیشرفته که همه گروههای سنی را شامل می شود و می تواند خستگی مفرط و افسردگی برای همه اعضای خانواده به بار بیاورد و منجر به از هم پاشیدگی خانواده شود.

تحقیقات نشان می دهد هر فرد به طور متوسط 200 بار به تلفن همراهش سر می زند ، بیشتر از پنجاه ایمیل در طور روز دریافت می کند،  و ۷۸ درصد مردم هم امکان ندارد با تلفن همراه به رختخواب نروند.

حال آمریکایی ها به فکر چاره افتادند و برنامه ای در خصوص درمان اعتیاد به تلفن همراه را طراحی کردند. در سایر کشورها از جمله سوییس برنامه ای سه روزه برای ترک اعتیاد به تلفن همراه  ابداع شده است که کمک بسزایی در درمان اعتیاد به تلفن همراه دارد.



چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

الکساندر اشتاینهارت، یکی از مدیران این برنامه می گوید: «تلفن هوشمند و اینترنت ابزاری هستند که حس خوشحالی ایجاد می کنند.  پیامهایی که می گیریم باعث خوشحالی مان می شود و منتظر هستیم پیامی از یک دوست یا خبری از یک واقعه دریافت کنیم و مرتب تحت فشار و هیجان زده هستیم. ولی در 90 درصد موارد آنچه پیش می آید اهمیتی ندارد.

هدف برنامه درمان اعتیاد دیجیتالی، کاهش استرس و تمرکز بیشتر بر روابط اجتماعی و فعالیتهای خارج از اینترنت است. این برنامه شکلهای مختلفی دارد. و همگی بر اساس هدایت افراد شرکت کننده به سوی فعالیت های خوشایند و سازنده دیگر ماننده یوگاه یا آشپزی است تا بتوانند بار دیگر از زندگی واقعی لذت ببرند.

چگونه از اعتیاد به تلفن همرامان نجات یابیم؟/////گزارش ناقص است لطفا کامل شود/////

نشانه های هشدار دهنده برای اعتیاد به اینترنت چیستند؟


1- دلبستگی ذهنی به اینترنت (فکر کردن به فعالیتهای اخیرتان در اینترنت یا برنامه ریزی و پیش بینی فعالیت در روزهای بعدی)
2- استفاده از اینترنت به صورت فزاینده به منظور ارضای حس دلبستگی
3- تلاش تکراری و ناموفق برای کاهش و یا ترک استفاده ی بیش از حد از کامپیوتر و اینترنت
4- احساس خستگی، بی قراری، افسردگی و عصبانیت در زمانهایی که برای کاهش استفاده از اینترنت تلاش میکنید
5- استفاده از شبکه ی اینترنت برای مدتی بیشتر از آنچه انتظار داشته اید و یا برنامه ریزی کرده اید
6- از دست دادن روابط مهم شغلی، تحصیلی و یا سایر فرصتهای مهم زندگی
7- دروغ به اعضای خانواده و یا فرد درمانگر برای پنهان سازی میزان واقعی استفاده از اینترنت


تأثیرات منفی اعتیاد به اینترنت در زندگی روزمره چیستند؟


همانطور که اعتیاد به داروها و مواد مخدر تاثیرات منفی و مخربی در زندگی فرد دارند، اعتیاد به اینترنت نیز بعضا عواقب سنگینی خواهد داشت و ممکن است در زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و مالی و … اثرگذار باشد. ارتباط فرد با محیط واقعی بیرون کاسته شده و به سمت دنیای مجازی سوق پیدا میکند و ممکن است بسیاری از دوستان خود را در دنیای واقعی از دست بدهد.

عوارض روحی نظیر عصبانیت و عدم کنترل اعصاب، خستگی زودرس، بی حالی، پرخاشگری، ترس، ناراحتی و احساس تنهایی از دیگر مضرات مهم اعتیاد به اینترنت می باشند.


منبع: آسان طب




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار