باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تانک T14؛ برگ برنده روس‌ها در رقابت تسلیحاتی با آمریکا

تانک T14 بار دیگر قدرت‌نمایی صنایع نظامی روسیه را به رخ رقیب دیرینه‌اش یعنی ایالات متحده آمریکا کشید.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین رژه ارتش فدراسیون روسیه در سال 2015  علاوه بر شکوه و جذابیت های خاص خود برای کارشناسان نظامی وعلاقه مندان به بخش تسلیحات یک پدیده شگفت انگیز و شگرف را به نمایش گذاشت تا بار دیگر قدرت‌نمایی صنایع نظامی روسیه را به رخ رقیب دیرینه‌اش یعنی ایالات متحده بکشد. روسیه که در زمینه تجهیزات پدافندی و نیروی زمینی برتری خود را بارها به رخ رقیب غربی خود کشیده است این بار از جدیدترین دست‌آورد زرهی خود پرده برداشت.

تانک T14

 آرماتا نام پلتفرم رزمی جدید ساخت روسیه است که بر مبنای اصول ساخت ماژولار و با هدف ایجاد بستر یکپارچه جهت تولید نسل جدید تانک‌ها و زره‌پوش‌های ارتش این کشور توسعه یافته است. دو زیرشاخه معرفی شده این پلتفرم، تانک T-14 که توسط رسانه‌ها اولین تانک روسی با طراحی کاملا جدید و مستقل از زمان توسعه تانک معروف T-72  لقب گرفته است. طراحی و فناوری‌های بکار رفته در این جنگ افزار تغییرات اساسی نسبت به جنگ‌افزارهای زرهی شوروی و روسیه تاکنون داشته است. 

امروزه تانک‌ها با دشمنان بسیار بیشتر و متنوع تری نسبت به جنگ جهانی دوم مواجه هستند. توسعه پرتابه‌های مدرن، موشک‌های ضدتانک هواپرتاب، توپخانه‌های هوشمند و مهمات ضدزره متنوع در کنار تجربه خارق‌العاده غلبه تانک‌های کوچک اما چابک T 34 به تانک های قدرتمند اما تنبلی چون تانک‌های Tiger آلمانی، همه و همه روس‌ها را متقاعد کرد تا طراحی تانک‌های بزرگ و سنگینی چون KV-2 ملقب به بی‌باک مسلح به توپ‌های کالیبر بالا را به بایگانی تاریخ سپرده و تانک‌های کوچک، سبک و به اصطلاح Low profile را برای نیم قرن بعد به عنوان ستون فقرات لشگرهای زرهی روسیه برگزینند.

تانک T14

در جریان رژه 2015 نیروهای مسلح روسیه، هفت دستگاه از اولین تانک‌های T 14 تولید شده در مقابل چشمان جهان رژه رفتند که بنابر گزارشات، مجهز به توپ‌های 125 میلیمتری جدید 2A82-1M بودند. این توپ بدون خان که در سال 2006 توسعه یافت نسبت به توپ 2A64M تانک T 90 دارای 20 درصد بهبود در دقت آتش و 1.7 برابر بهبود در پخشش زاویه‌ای شلیک  (Fire Angular Dispersion)درصد بهبود می‌باشد. اما به جرات می‌توان گفت مهمترین مشخصه اعلام شده از این توپ ، دارا بودن سرعت دهانه (و به تبع آن انرژی دهانه بالاتر) گلوله 1.17 برابری نسبت از توپ 120 میلیمتری L55 شرکت رین متال که در تانک لئوپارد 2A6 استفاده شده، می‌باشد که با در نظر گرفتن سرعت دهانه توپ L55 ، توپ 2A82-1M دارای سرعت دهانه تخمینی 2047.5 متر بر ثانیه می‌باشد.

 آرماتا همانند نسل‌های پیشین خود از بارگذار خودکار استفاده می‌کنند که نرخ آتش 10 تا 12 گلوله در دقیقه را فراهم می‌کند، برد موثر نفوذ این توپ توسط منابع 8 کیلومتر تخمین زده شده است.

مطابق با  اطلاعات رسانه ها ، تا سال 2020 میلادی  کارخانه  «اورال واگن» 2300 تانک « T 14» را خواهد ساخت. به عقیده  تحلیلگران آمریکایی روسیه با ساخت این تانک می‌تواند تا حد زیادی فاصله خود با  آمریکا و تانک «آبرامرز» را  افزایش بدهد. با شتاب سرسام آور فناوری‌های مدرن همچون الکترونیک و متالورژی در دهه‌های اخیر، توسعه و ارتقا سیستم‌های جدید و نامتعارف در زمینه حفاظت، تحرک و قدرت آتش همزمان با چنان سرعتی طی شد که زمینه ساز و عامل اصلی دومین تحول اساسی در صنعت زرهی روسیه گردیده است یعنی بازگشت از طراحی تانک‌های کوچک و چالاک به تانک‌های سنگین و بزرگ که  تانک T 14 آرماتا نیز امروز همین تحول اساسی در دکترین زرهی روسیه را نمایندگی می‌کند.

تانک T14

روسیه با ساخت تانک «T 14»  بی‌شک  رهبری جهان در تانک سازی  را عهده‌دار شده است. سرهنگ  بارانِتس تحلیلگر نظامی گفت: مهندسان، طراحان و متخصصان در ساخت این تانک از بهترین ترکیبات که  مجتمع دفاعی امروزه در اختیار دارد استفاده کرده‌اند.  در این تانک برای نخستین بار در جهان   از  طرح ساخت  جدیدی استفاده شده است.  اولا اکیپ تانک نه  در نزدیکی مهمات جنگی که در صورت  حمله دشمن و صدمه به تانک ممکن است جان آنها را به خطر بیاندازد،  بلکه در  کپسول زرهی ویژه‌ای قرار می‌گیرند که آنها را از مهمات جنگی جدا می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این تانک، فلسفه طراحی برجک بدون سرنشین می‌باشد، به طوری که یک نفر از 3 نفر خدمه این تانک می‌تواند کنترل کل بخش‌های برجک را به عهده بگیرد.

تانک T14


دوما، تسلیحات تانک  بطور حداکثر  از راه دور قابل هدایت هستند.  یعنی اعضای اکیپ آن را با استفاده از کامپیوتر و سیستم‌های دیگر  هدایت می‌کنند.  تانک دارای  سیستم  خودویژه  دفاع  فعال  در مقابل  توپ‌های  دشمن است. هدف‌گیر لیزری نیز دارد.  قدرت موتور آن نیز قابل توجه است.  یکی دیگر از  خصوصیات مهم این تانک  آن است که از  پلتفرم واحدی ساخته شده است.  یک ویژگی غیرمتعارف آرماتا حذف تخلیه‌کننده دود شلیک (Fume Extractor) از لوله توپ می‌باشد، در اکثر تانک‌های امروزی از تخلیه کننده‌های دود شلیک توپ برای جلوگیری از ورود توپ به داخل محفظه خدمه تانک استفاده می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد با انتقال بخش خدمه تانک از برجک به Hull و بدون سرنشین بودن برجک تانک آرماتا، نیازی به تخلیه کننده دود نیز از بین رفته است.

تانک T14

سورپرایز اصلی T 14 در زمینه قدرت آتش آن زمانی اتفاق افتاد که معاون نخست وزیری روسیه، دیمیتری راگزین پس از برگزاری رژه، گمانه‌زنی محافل نظامی درباره نمونه 152 میلیمتری توپ تانک آرماتا را تایید و اعلام کرد روسیه تانک‌های آرماتا را به این توپ‌ها مجهز خواهد کرد، پیش از این نیز کارشناسان نظامی علت طراحی نسبتا بزرگ برجک این تانک را فضای کافی برای نصب توپ 152 میلیمتری دانسته بودند. بنابر اظهارات راگزین، توپ جدید 152 میلیمتری قابلیت نفوذ در "یک متر زره فولادی" را دارد. هرچند مشخصات رسمی بیشتری از این توپ منتشر نشده است، اما از حالا نگاه اکثر کارشناسان به توپ مخوف 152 میلیمتری موسوم به 2A83 که در نمونه‌های تانک آزمایشی Object 195 یا همان T 95 مورد استفاده و تست قرار گرفت، دوخته شده‌است.

درباره تجهیزات هدفیابی و هدفگیری T 14 بدلیل عدم وجود تصویر از داخل تانک اطلاعات محدودی وجود دارد، اما با بررسی نمای بیرونی تانک، مشخص است که سایت هدف‌یابی توپچی سمت چپ توپ اصلی قرار گرفته و سنسور رفرنس لوله تانک در ابتدای لوله قرار گرفته است. 

گزارش حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/


برچسب ها: تانک ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
در حال حاضر بهترین تانک موجود در دنیاست
Germany
مهدی
۰۰:۴۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
بهتر بود در کنار ابرامز مقایسه میشد کمی جانب دارانه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
از این تانک به عنوان انقلاب زرهی روسیه یاد میشه که البته هنوز داره ارتقا پیدا میکنه و با وجود بعضی نقد هایی که بهش شده رقبایی مثل آبرامز و مرکاوا4 رو به چالش کشیده و در کل تانک خوبیه
آخرین اخبار