نروژ مبتلا به «بیماری هلندی» شد!

وابستگی اقتصاد نروژ به صنعت نفت و گاز، دولت این کشور را به ایجاد تغییرات اساسی واداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، به دنبال کاهش شدید بهای نفت به نظر می‌رسد نروژ دچار بحرانی شده که آن را «بیماری هلندی» می‌نامند. در واقع این کشور دچار وابستگی شدید به بخش‌های نفت و گاز شده است.

مردم نروژ پس از نجات یافتن اقتصاد این کشور از بحران مالی سال 2008، زندگی در رفاه را تجربه کردند. زمانیکه تمام جهان دوره‌ای از ریاضت اقتصادی را پشت سر می‌گذاشت، نروژ بودجه خود را برای توسعه مکان‌های لوکسی همچون «سورنگا» هزینه می‌کرد.

نروژ در سال‌هایی که با تکیه بر درآمدهای نفت و گاز خود به ثروت انبوهی دست یافت، شکست‌ناپذیر به نظر می‌آمد. در سال 2008 نفت برنت کمتر از 40 دلار معامله می‌شد؛ اما اوایل 2011 بهای طلای سیاه به بیش از 120 دلار رسید. در سال‌های بعد معامله نفت با بهای 100 و حتی 120 دلار ادامه یافت و نام نروژ در میان ثروتمندترین کشورهای جهان به چشم می‌خورد. کاملاً مشخص بود که از آغاز کاهش بهای نفت در سال 2013، تعادل اقتصاد این کشور ثروتمند را از بین برد.

نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد «صنعت نفت و گاز بخش زیادی از اقتصاد ما را به خود اختصاص داده است. و برخی از صنعت‌های سنتی ما محروم مانده است.» 
 
در دو سال گذشته، بهای نفت تقریباً 30 دلار بوده است و در این دوره برخی شرکت‌های بزرگ در بخش انرژی هزاران نفر از کارمندان خود را اخراج کردند. حتی برخی قراردادها نیز لغو شد.

ماه گذشته تمام شرکت‌کنندگان در کنفرانس سرمایه گذاران نروژ که در «اسلو» برگزار شد، درخصوص جدی بودن شرایط کنونی اتفاق نظر داشتند. مسئولانی که در این کنفرانس شرکت داشتند بر این باورند که این کشور بیشترین میزان بیکاری را از سال 1995 تاکنون داشته است.

دولت نروژ برای مقابله با این چالش سعی در ایجاد یک تغییر اساسی در اقتصاد این کشور دارد. این کار احتمالاً با همگامی کار و تجارت و تعهد بانک مرکزی نروژ برای پایین نگه داشتن نرخ بهره انجام می‌گیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار