سی‌ان‌بی‌سی: بحران بانک‌های اروپا به شدت سال 2008 نیست

سقوط بهای نفت یکی از مهمترین دلایل فروش بخش عمده‌ای از سهام بانک‌های اروپایی و کاهش ارزش سهام آنها بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «سی ان بی سی»؛ بانک‌های اروپایی از آغاز سال جدید میلادی، نزدیک به یک چهارم ارزش بازار خود را از دست داده‌اند و برای رهایی از این بحران به شدت درصدد جلب اطمینان مشتریان و سرمایه‌گذاران هستند.

سقوط بهای نفت، کاهش رشد اقتصادی چین و ثبت بدترین رکورد وال استریت از آغاز سال 2016، از دلایل اصلی فروش بخش عمده‌ای از سهام بانک‌های اروپایی و کاهش ارزش سهام آنها بوده است. بر این اساس، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ارزش سهام بانک‌های اروپایی تا 25 درصد کاهش یافته است. بدهی تمام نشدنی بانک‌ها، اختصاص بی اندازه وام در بخش انرژی، فروش و کاهش ارزش سهام بانک‌های اروپایی را تشدید کرده است.

سهام «دویچه بانک» آلمان بیش از بانک‌های دیگر اروپایی، تحت فشار بحران بانکی اروپا است. به گونه‌ای که این بانک آلمانی از آغاز سال 2016 تاکنون با سقوط 30 درصدی ارزش سهام مواجه بوده است. به گفته معاون رئیس، بانک دویچه در شرایط بحرانی و بی ثباتی مالی قرار دارد و تنها با کسب اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران، احتمال رشد سهام این بانک وجود دارد.

روز دوشنبه مقامات این بانک، با دعوت مشتریان به آرامش، از فروش اوراق قرضه خبر دادند که در نهایت رشد15 درصدی ارزش سهام این بانک را به دنبال داشت.

این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی معتقدند، بحران مالی در بانک‌های اروپا شدید است ولی شدت آن به مراتب کمتر از بحران بانک‌ها در سال 2008 است.

«الکس درایدن،» استراتژیست بازار جهانی و مدیر دارایی جی پی مورگان در این باره می‌گوید: این شرایط به شدت بحران مالی سال 2008 نیست. چرا که بانک‌های اروپا در حال حاضر در موقعیت بهتر هستند و چشم‌انداز قوی تری دارند. به نظر نمی رسد ارزیابی بانک‌ها در این شرایط ضروری باشد.

«کردیت سویس» از دیگر موسسات مالی است که شاهد فروش سنگین سهام و کاهش ارزش سهام بوده است. با این حال، مدیر اجرایی آن بر این باور است که پایان عمر یک بانک زمانی است که قدرت سرمایه گذاری را از دست بدهد؛ شرایطی که هم اکنون بسیاری از بانک‌های اروپا به آن نرسیده‌اند.

«مارکوس آشورث» از دیگر تحلیگران مالی می گوید: واقعیت این است که حرکت همزمان بانک‌ها به یک کابوس برای تنظیم‌کننده های بازار تبدیل شده است. درآمد کم و ضعیف برخی از بانک‌های شناخته شده اروپا، نه تنها کمکی به آنها نمی کند بلکه تقریبا موجب از بین رفتن انتظارات مشتری نیز می شود. این درحالی است چنین شرایطی به معنای بحران برای یک بانک نیست.

در نهایت، مهار نرخ تورم در حوزه یورو و بازخرید اوراق قرضه دولتی می تواند در کنترل بحران بانکی اروپا موثر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار