شکوفایی خلاقیت ها و به بار نشستن آنها در فضای مجازی

راه اندازی مراکز کارآفرینی مجازی موجب توسعه و پیشرفت روند کسب و کارها و رشد خلاقیت ها در فضای مجازی می‌شوند.

شکوفایی خلاقیت ها و به بار نشستن آنها در فضای مجازیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با توجه به اهمیت آموزش در زندگی جوامع بشری و نیز گرایش اغلب افراد جامعه به گذراندن دوره های تحصیلی آکادمیک و دانشگاهی با حجم عظیمی از فارغ التحصیلان در رشته های مختلف روبرو هستیم.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مثل ایران به علت ازدیاد و جوانی جمعیت و نیز به دلیل افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و افرادی که در سنین اشتغال قرار دارند با مشکل جدی بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و چه بسیارند جوانانی که در سنین مناسب اشتغال و با دردست داشتن مدارک دانشگاهی به دنبال یافتن شغل مناسب در ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی هستند.

این در حالی است که کشوری مثل ایران با توجه به اقتصاد تک محصولی و اتکاء آن به نفت در زمینه ایجاد اشتغال و عدم فراهم کردن زمینه های شغلی مناسب در حوزه های مختلف با مشکلات بسیار زیادی روبرو است.

**فارغ التحصیلان بیکار در جستجوی شغل مناسب

یکی از توقعات افراد تحصیلکرده یافتن شغل مناسب است، اما آنچه امروز شاهد آن هستیم موج عظیم بیکاران دانشگاهی و فارغ التحصیل است.

بسیاری از افرادی که فارغ التحصیل هستند دارای ایده ها و تفکرات مناسب برای راه اندازی کسب و کار و به حرکت درآوردن چرخه های تولید در جامعه است که از سوی ارگان های مربوطه حمایت چندانی از آنها نمی‌شود.

اغلب آنها به دلیل نداشتن امکانات کافی و نبود تسهیلات و عدم حمایت سازمان ها و ارگان های مسئول در امر ایجاد اشتغال و بیکار بوده و به دنبال راهی برای کار و فعالیت خود در جامعه هستند.

چند سالی است که کارآفرینی به عنوان راهکار جدید برای برون رفت جامعه از حالت بیکاری و فراهم کردن کسب و کارهای مختلف به شکل یک اضطرار درآمده که توسط صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان در نقاط مختلف و در شهرهای بزرگ و کوچک به نوعی رونق گرفته است.

**کسب و کارهای اقتصادی مجازی می‌شوند

 با توجه به باز شدن پای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به زندگی جوامع انسانی و نیز انجام اینترنتی بسیاری از فعالیت ها توسط رایانه و سیستم های الکترونیکی ایجاد مراکز کارآفرینی و اشتغال مجازی نیز ضرورت دارد. چراکه از این طریق هم در وقت افراد صرفه جویی می شود و هم با ایجاد این مراکز بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های فناوری فرصت کار مناسب را پیدا می‌کنند.

حال با توجه به اهمیت اشتغال و به منظور جلوگیری از پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی حاصل از آن باید به وسیله راه ها و شیوه های جدیدی به حل این مشکل اساسی در جامعه اقدام کرد.

**توانمندسازی و ایجاد انگیزه در سامانه مجازی کسب و کار 

ایجاد سامانه مجازی کارآفرینی یکی از کارهایی است که با ایجاد انگیزه و توانمندسازی روند به ثمر رسیدن یک ایده و خلاقیت را تسریع می‌بخشد.

این مراکز با تمرکز به ایده های خلاق و کمک در مسیر و روند راه اندازی یک ایده به یک کسب و کار کمک شایانی را برای از بین بردن معضل بیکاری می کنند.

امیرحسین نیکوفر مدیر باشگاه مجازی «سمک» در رابطه با بیکاری و راه اندازی مراکز کارآفرینی مجازی میِ‌گوید: موضوع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال های اخیر در کشور به یک معضل تبدیل شده که علاوه بر پیامدهای اقتصادی تبعات اجتماعی، روحی و روانی را نیز برای این قشر از جامعه به دنبال آورده است و ترکیب جمعیتی جوان کشور، ایجاد فرصت های شغلی و نوسان بهای نفت سه عامل مهمی هستند که موجب می‌شوند سیاست گذاران و تصمیم سازان کشور به منبع درآمد سهل الوصول دیگری به جز نفت بیندیشند و بی شک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری منبع دیگری نیست.

وی افزود: یکی از طرح هایی که در راستای کمک به حل معضل بیکاری و مشکل فارغ التحصلان طراحی شده، راه اندازی سامانه مجازی کارآفرینی با نام باشگاه کارآفرینی سمک است.

**مراکز کارآفرینی شتاب دهنده خلاقیت ها

شکل گیری و راه اندازی مراکز کارآفرینی مجازی به عنوان یک عامل شتاب دهنده به خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها در زمینه ایجاد کسب و کارهای جدید و فراهم نمودن فرصت های شغلی تسریع بخشیده و موجب کاهش زمان صرف شده میشوند.

این باشگاه و مراکز کارآفرینی مجازی به حمایت های آموزشی و مهارتی به صورت رایگان، اعطای تسهیلات اعتباری داخلی تا سقف 70 میلیون ريال، ارائه مشاوره به صورت زنده، صوتی و تصویری و حمایت از راه اندازی کسب و کارهای فرد اعضای باشگاه و ... می پردازند.

با این تفسیر باید نهادها و ارگان های مسئول برای از بین بردن و ریشه کن کردن معضل بیکاری به دنبال راه های مناسبی باشند تا با ایجاد بستری مناسب برای رشد استعدادها و توانمندی‌های نسل جوان جامعه چرخه های تولید و فعالیت های اقتصادی جامعه را به حرکت درآورند و موجب پویایی و توسعه هرچه بیشتر کشور شوند.

درنتیجه با ایجاد بسترهای مناسب کار و فعالیت و نیز با حمایت از نسل جوان می‌توان تاحد زیادی از بروز بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار