باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"ساعت صفر" برای آزادسازی "رقه" + نقشه و جزئیات

باتوجه به موفقیت‌های حلب تدارکات جدید برای آزادسازی رقه قابل دسترس است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیشروی‌های ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه با همکاری و پشتیبانی لجستیکی و هوایی فدراسیون روسیه در چند ماه اخیر باعث پیروزی‌های بزرگی شده است.


"حلب" که استانی نزدیک به  "رقه" بوده روز به روز وضعیت بهتری پیدا می‌کند و تلاش‌ها برای آزادسازی کامل استان "حلب"  از چنگ تروریست‌های تکفیری  وجود دارد و موفقیت های ریف شمالی و شرقی این استان گویای این موضوع است.


"رقه"  استانی است که در سوریه به عنوان مرکز خلافت تروریست‌های داعش شناخته می‌شود و این استان اهمیت ژئوپلتیک بسیاری در آینده تحولات سوریه دارد و آزادسازی این استان یک ضربه سنگین به تروریست‌های داعش خواهد بود.


پیشروی‌ صدها کیلومتر مربعی ارتش و نیروهای وطنی سوریه در ریف شرقی و شمالی  "حلب"  باعث شده تا تروریست‌ها هر چه بیشتر در تنگنا قرار بگیرند و شکست‌شان بیش از پیش نزدیک شود و هر زمان سیکل این نبرد تکمیل گردد، نوبت استان "رقه" خواهد بود.



** توپولوژی و جغرافیای "رقه"

"رقه" مرکز استان "رقه" است که با وسعت بیش از 19 هزار کیلومتر مربع ، جمعیتی بیش از 220 هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان 2013 میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر "رقه" حمله و این شهر را اشغال کردند و اکنون استان "رقه" تقریبا به طور کامل در اختیار (تروریست‌های داعش) است.





استان 19 هزار کیلومتر مربعی "رقه" بخشی معادل 20 تا 25 درصد تصرفات داعش در کل سرزمین "شامات" به حساب می‌آید و عمده تجهیزات راهبردی تروریست‌های تکفیری در این استان مستقر شده است.


 راه حل اصلی برای تصرف گام به گام شهر  "رقه" از طریق فرودگاه "طبقه" بوده که آزادسازی این فرودگاه گامی راهبردی در راستای پاکسازی تدریجی شهر "رقه" از لوث وجود تروریست‌ها است.


البته آزادسازی استان  "رقه" به راحتی نخواهد بود و باید زمینه چینی‌های بسیاری توسط ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و هم پیمانان در محور مقاومت صورت بگیرد و البته فدراسیون روسیه هم می‌تواند با پشتیبانی هوایی این عملیات را حمایت کند.


برای مثال پس از گسترش نیروها در منطقه  "حلب"  و استقرار کامل آن ها در نقاط استراتژیک، حمله به "رقه" می‌تواند با تدارک هوایی جنگنده‌های روسی از طریق پایگاه هوایی "کویرس"  در استان  "حلب" و پایگاه هوایی  "لاذقیه" در استان "لاذقیه" و همچنین پایگاه هوایی  "شعیرات" در استان  "حمص " صورت بگیرد و تاکنون جنگنده‌های  "سوخو"  وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند.


رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده، کشورش قصد دارد برای نابودی کامل داعش 150 هزار نیروی نظامی به سوریه اعزام کند. این اقدام به درخواست رئيس‌جمهور سوریه صورت خواهد گرفت و حرکت مذکور می‌تواند نقش مهمی در تصرف سریعتر مواضع داعش در شمال شرق سوریه داشته باشد.









منابع نظامی سوریه اعلام کردند که قرار است عملیات آزادسازی  "رقه" پس از اجرای عملیات "اثریا" واقع میان شهرهای "حما" و "الرقه" آغاز شود و درحال حاضر آمادگی هایی از نظر نیروی انسانی و تسلیحات و پشتیبانی درحال انجام است.



**محاصره گام به گام داعش در "حلب" و "رقه" توسط ارتش سوریه

این درحالیست که یگان هایی از ارتش سوریه با پشتیبانی جنگنده های روسی در جبهه ریف حلب شرقی در حال پیشروی هستند و قرار است که این یگان ها پس از آن، به سمت الرقه پیشروی کنند. هدف ازاین عملیات، محاصره جغرافیایی داعش در سایه شکست های این گروه تروریستی طی روزها و ماه های گذشته در مناطق و شهرهای شمال سوریه است.  البته در یکی دو روز اخیر عملیاتی در دستیابی به برخی ارتفاعات راهبردی در استان رقه آغاز شده اما عملیات جدی نیاز به یک گسترش نیرو در شمال شرق سوریه است.


این که چه زمانی شروع عملیات آزادسازی رقه خواهد بود مشخص نیست، اما یک موضوع کاملا مشخص بوده و آن اینکه ارتش سوریه به تدریج در حال نزدیک شدن به سمت مرکز استان  "حلب "  بوده و برای مثال از سمت شرق تقریبا 30 کیلومتر و از سمت شمال تقریبا 20 کیلومتر به استان  "حلب" نزدیک بوده و اگر این شهر  آزاد شود تروریست‌های داعش و هم‌پیمانانش باید نگران پیشروی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به سمت استان  "رقه"  باشند.




**نظر ائتلاف ضد داعش درباره مدت زمان آزاد سازی  "رقه " چیست؟

البته ائتلاف ضد داعش معتقد است که آزاد سازی استان "رقه" بیش از یکسال زمان می‌برد که البته این موضوع جای بحث دارد؛ چرا که در گذشته نیز آن ها درباره آزاد سازی "تکریت"  مرکز استان "صلاح الدین" عراق اعدادی را مطرح کرده بودند که با واقعیت منطبق نبود و این ادعا هم شاید صحیح نباشد.



ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه این پتانسیل را دارند تا در صورت فراهم آمدن شرایط و عدم کمک های آمریکا از پایگاه نظامی  "رمیلان" برای تروریست های داعش و کارشکنی های ارتش این کشور،  در کمتر از 6 ماه مرکز این استان شرقی سوریه را آزاد کنند و این در تجربیات قبلی وجود داشته است. 


تقریبا آخرین پست بازرسی ارتش سوریه 70 کیلومتر خارج از  "رقه" بوده و یقینا پس از رسیدن به یک شرایط نسبی در استان  "حلب" نوبت به  "رقه" نیز خواهد رسید؛ چرا که داعش در این استان اقدامات نظامی خود را ساماندهی می‌کند و تصرف این منطقه در شرق سوریه بسیار حائز اهمیت است.



رسانه های غربی می خواهند اینگونه القا کنند که حملات جنگنده های ارتش فدراسیون روسیه به اهدافی غیر از داعش بوده و این در حالی است که پاکسازی استان "حلب" نشان می‌دهد که تروریست های داعش در کدام استان ها مستقر هستند.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
بایددر نمازغفیله برایشان دعاکنیم خدا نا بود کند امریکا وعربستان واسراعیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
رقه را خدا آزاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
درود برمدافعان حرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
از دست رفتن سوریه یعنی از دست رفتن ایران و روسیه پس با تمام قوا باید جنگید دورد بر رزمندگان چه روسی چه ایرانی چه سوری.
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
کار کماندوهای امارات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
خداکنه سوریه وکل منطقه ازدست داعش وحامیانش مثل امریکا وعربستان رهابشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
درود بر رزمندگان فرقی نمیکنه مسلمان باشن یا مسحی یا شیعه و سنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
به اميدآزاد سازى اين استان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
به امید پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
انشاالله هرچه زودتر آزاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
رقه آزاد باید گردد
آخرین اخبار