سیمرغ به خط پایان رسید/ حاشیه‌های جشنواره در یک نگاه

با اکران‌های روز پایانی جشنواره فیلم فجر سی و چهارمین سیمرغ بر فراز برج میلاد به پرواز درآمد تا برشانه برگزیدگان بنشیند.

سیمرغ به خط پایان رسید/ حاشیه‌های جشنواره در یک نگاهبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اکران‌های روز پایانی جشنواره فیلم فجر، سی و چهارمین سیمرغ برفراز برج میلاد به پرواز درآمد تا بر شانه برگزیدگان بنشیند.


راند اول؛ لقبی که ابراهیم به پرویز داد

ساعت 10:30 روز شنبه 17 بهمن، نشست خبری فیلم «بادیگارد» با حضور عوامل فیلم برگزار شد. 

در این نشست خبری که به حاشیه کشیده شد حاتمی‌کیا، پرستویی و زارعی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
حاتمی‌کیا در این نشست گفت: پرویز می‌گوید من سرباز هستم؛ اما از نظر من پرویز یک سردار است. 

زمانی این نشست به حاشیه کشیده شد که یک خبرنگار که در زمان مشخص سوال کرده بود دوباره سوالاتی را از جایگاه خود عنوان کرد و همین اقدام به درگیری لفظی با مدیر جلسه انجامید و در نهایت مسئولان برگزاری نشست خبری جشنواره، عوامل فیلم «بادیگارد» را برای برگزاری نشست خبری فیلم «من» به بیرون از سالن هدایت کردند. 

پس از سال‌ها که از فیلمسازی حاتمی‌کیا می‌گذشت و این کارگردان مصاحبه نمی‌کرد، این‌بار اهالی رسانه با حلقه‌زدن دور این فیلمساز مطرح کشور، پس از پایان نشست خبری، سوالات خود را پرسیدند.

حاتمی‌کیا به شدت از سوژه‌های فیلمسازی در سینما انتقاد کرد و با اشاره به نصب ایکس ری در جشنواره گفت: ما تعداد زیادی شهید داده‌ایم که چنین اتفاقی نیفتد. اما آنقدر نفوذ زیاد بوده که تا تهران این ایکس ری‌ها گذاشته شده. فیلمسازان ما چکار می‌کنند؟ چرا با فیلمسازی آگاهی نمی‌دهند؟ 

وی با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور گفت: من نه با وزیر فرهنگ کار دارم نه با ایوبی. من با رئیس‌جمهور کار دارم که باید رسیدگی کند. نشانه‌های نزدیکی دشمن را می‌بینیم و هیچ‌کس در سینما فیلمی نمی‌سازد.

حاشیه پرسش و پاسخ «بادیگارد» در نشست خبری فیلم «من» هم تکرار شد و خبرنگار باز هم با مدیر جلسه و حتی خبرنگار رسانه دیگر درگیری لفظی پیدا کرد. 
 
در نشست سوم که متعلق به «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی بود، میلاد کی‌مرام بازیگر این فیلم با اهدای شاخه گلی به اهالی رسانه، از زحمات آن‌ها تقدیر کرد. پرونده نشست‌های رسانه‌ای روز ششم با برگزار نشدن نشست خبری فیلم «رسوایی 2» مختومه شد.

اولین سانس نمایش روز ششم به نمایش مستند «خاطرات خانه متروک» اختصاص داشت که به دلیل نقص فنی، فیلم روی پرده نرفت.

عصر روز ششم، دبیر جشنواره در یک نشست غیر رسانه‌ای با برخی از خبرنگاران از بی‌نظمی‌های جشنواره پوزش خواست و به درد دل اهالی رسانه گوش کرد. 

در ادامه ماموران کاخ جشنواره فیلم فجر با یکی از کارگردان‌های سینما درگیری پیدا کردند. ماموران که ادعا می‌کردند این کارگردان را نمی‌شناسند و از ورود وی جلوگیری می‌کردند. در نهایت با اعتراض وی این ماجرا به درگیری لفظی کشیده شد.

حرکتی که از نگاه خبرنگار ما دور نماند، راه یافتن عده‌ای از تماشاگران متفرقه بدون بررسی کارت ورود، به جشنواره بود. این عمل در مقابل جلوگیری‌هایی که از ورود برخی از عوامل فیلم‌ها به کاخ جشنواره می‌شود در واقع عملکرد مسئولان و‌ مدیران جشنواره را زیر سوال می‌برد. 

صف تماشاگران در کنار سالن نمایش از ساعت 17:15 دقیقه تا 18:30 که نمایش فیلم آغاز شود، تشکیل شد و افرادی خارج از صف قصد ورود به سالن را داشتند که با مقاومت ماموران سالن نمایش مواجه شدند. «بارکد» هم از فیلم‌های پر طرفدار جشنواره بود که جمعیت زیادی را به سالن نمایش کشانده بود.


راند دوم؛ اپیدمی بی‌اعتنایی به فرش قرمز جشنواره

رضا کیانیان در نشست خبری فیلم «کفشهایم کو؟» به نکته جالبی در خصوص خودش اعتراف کرد و گفت: من وقتی برای بازی در یک فیلم و تجربه جدید آماده می‌شوم، نوک بینی‌ام جوش می‌زند. در مورد این فیلم این جوش خیلی دیر خوب شد.

بهرام رادان، پژمان بازغی، محسن کیایی، سحر قریشی و فرهاد اصلانی امروز در محاصره هوادران و اهالی رسانه بودند.

عصر امروز در بخش هنر و تجربه عوامل فیلم «سینما نیمکت» روی فرش قرمز حاضر نشدند. محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور روی فرش قرمز این فیلم حاضر نشدند و تنها به تماشای فیلم رفتند و این اقدام رحمانیان می‌تواند نشان از ادامه اعتراض و نارضایتی از حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه باشد. رحمانیان همچنان اعتقاد دارد فیلم نه هنری است نه تجربه نو دارد. 

پیش از اکران فیلم «دختر» سید رضا میرکریمی، علیرضا تابش و حجت الله ایوبی در جشنواره حضور یافتند تا در اولین سانس نمایش فیلم‌های بخش اصلی جدیدترین اثر میرکریمی را به تماشا بنشینند.

پیش از آغاز این فیلم یاد و خاطره یدالله نجفی صدابردار فقید سینما در متنی که از طرف میرکریمی قرائت شد گرامی داشته شد.

گفتنی است؛ عوامل فیلم «مالاریا» سومین گروهی بودند که برای مراسم فرش قرمز حضور نیافتند. به جای عوامل فیلم «مالاریا» که از حضور بر روی فرش قرمز امتناع کردند، عوامل «یتیم خانه ایران» با حضور روی فرش قرمز این مراسم را به خاطر اکران فیلم ساعت ۱ بامداد زودتر برگزار کردند.

در نیمه شب نمایش فیلم «یتیم خانه ایران» به دلیل نقص فنی لغو شد و ابوالقاسم طالبی با عذرخواهی از حاضران وعده داد تا در زمان و مکان مناسبی این فیلم را اکران کند‌.


راند سوم؛ بیماری واگیردار عوامل و تعطیلی نقد و بررسی فیلم‌ها

هشتمین روز برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان خسته کننده‌ترین روز جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه لقب داد.

در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر، اعلام شد نشست خبری فیلم‌های «دختر» به دلیل کسالت میرکریمی برگزار نخواهد شد. عوامل فیلم «مالاریا» نیز اعلام کردند از شب گذشته لغو نشست خبری را اعلام کرده بودند. تنها نشست خبری که نقد فیلم «خماری» بود به دلیل کسالت منیژه حکمت برگزار نشد.

فیلم «پل خواب» اولین فیلمی بود که در بخش نگاه نو اکران شد. گلوریا هاردی بازیگر سریال «کیمیا» و همسر ساعد سهیلی در سالن نمایش حضور داشت که قبل از خروج از سالن با ابراز احساسات حاضران سالن مواجه شد.

«عادت نمی‌کنیم» و «برادرم خسرو» تا حدودی رضایت تماشاگران را جلب کرده بود.

با سپری‌کردن روزهای آخر تب و تاب اولیه به وضوح از میان رفته و عوامل فیلم‌ها رغبت کمتری برای حضور در محل برگزاری جشنواره را پیدا می‌کنند. 


راند چهارم؛ ضیافت نامزدهای جشنواره‌ای

صبح تا ظهر نهمین روز سه نشست خبری برای نقد و بررسی فیلم‌های «عادت نمی‌کنیم»، «برادرم خسرو» و «اژدها وارد می‌شود» برگزار شد.

کارگردان «عادت نمی‌کنیم» دلیل حضورش در این ساعت را فقط احترام به اهالی رسانه و آمادگی برای سوالات آنها عنوان کرد. نشست فیلم «برادرم خسرو» که در اکران شب هشتم جشنواره مورد پسند اهالی رسانه و منتقدان قرار گرفته بود، بدون اتفاق خاصی پایان یافت و نشست خبری فیلم «اژدها وارد می‌شود» با اظهارات صریح مانی حقیقی در خصوص مراسم فرش قرمز جشنواره، فیلمسازان مولف، استفاده نمادین برای القای پیام فیلم و.... به پایان رسید. حقیقی چند بار در طول برگزاری این نشست مورد تشویق اهالی رسانه قرار گرفت تا جلسه نقد و بررسی فیلمش رضایت بخش‌ترین جلسه پرسش و پاسخ جشنواره لقب بگیرد.

«لاک قرمز» فیلم نگاه نو روز نهم بود که نمایش آن با استقبال همراه شد و در مراسم فرش قرمز آن عروسکی که حضور پررنگی داخل فیلم داشت در دستان پانته‌آ پناهی‌ها جلب توجه می‌کرد.

و اما سالن همایش‌های برج میلاد که میزبان جشنواره سی و چهارم است، در نهمین شب برگزاری، شاهد حضور تنها فیلمساز اسکار گرفته سینمای ایران بود.

پولاد کیمیایی نیز شب نهم جشنواره عبور از تونل جشنواره را تجربه کرد.

پس از اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در نهمین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نامزدهای بخش‌های (مستند، هنر و تجربه، انیمیشن، نگاه نو و سودای سیمرغ) در یک ضیافت دوستانه که با تصمیم دبیر جشنواره برگزار می‌شد در هتل لاله دور هم جمع شدند و کاندیدا شدن را جشن گرفتند و تقدیر شدند.

در این محفل از نامزدهای جوایز جشنواره، مدیران سینمایی و جمعی از اهالی رسانه دعوت شده بود.


راند آخر و خط پایان؛ 

در صبح روز پایانی جشنواره فیلم فجر نشست‌های خبری سه فیلم اکران شده شب گذشته بدون حاشیه و تاخیر برگزار شد. اما باز هم موضوعی اهالی رسانه را آزار می‌داد و آن ساعت برگزاری نشست‌های خبری دو فیلم آخر جشنواره بود و با توجه به اینکه امروز روز سالگرد حماسه 22 بهمن است عوامل جشنواره چاره‌ای جز این برنامه‌ریزی نداشته اند.

در نشست خبری فیلم «خشم و هیاهو» هومن سیدی و نوید محمدزاده در خصوص حرفه و علاقمندی‌های خود به نکاتی اشاره کردند.

سید صادق موسوی گفت برای تکریم و ارج نهادن به جایگاه نویسندگان، منتقدان و عکاسان در رسانه‌ها قرار است از فعالان برتررسانه‌ای تقدیر شود. انتخاب اهالی زحمتکش و فعال رسانه به پاس ارج نهادن به نقش موثر و همکاری و صبوری شایسته این قشر فهیم و پرتلاش است.

وی با اشاره به حضور پر رنگ، منظم و پرحوصله اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر، افزود: اعلام این خبر در روز پایانی جشنواره نیز صرفاً برای جلوگیری از بروز هر گونه سوء تفاهم بوده است.

فضای سالن همایش‌های برج میلاد تا قبل از اکران فیلم «سیانور» مثل دو، سه روز قبل ساکت و بی‌هیجان بود. اعلام اسامی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر هیجان و جذابیت را از فضای جشنواره به میان کاندیداهای جشنواره برده است. 
 
فیلم «سیانور» هم از فیلم‌های مورد پسند و جذاب مخاطبان بود. اما موضوعی که موجب حیرت و حسرت همگان شد، این بود که این فیلم در هیچکدام از رشته‌های سیمرغ سی و چهارم کاندید نشده است.

دیگر فیلم روز پایانی جشنواره فیلم فجر، «به دنیا آمدن» بود.

با اکران انیمیشن «فهرست مقدس» سی و چهارمین سیمرغ بر فراز برج میلاد به پرواز درآمد تا برشانه برگزیدگان بنشیند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
چرا بازیگرهای خانوم حتی دیگه ظاهری هم حجابشونو رعایت نمیکنن آیا مگه اینها تاثیر گذارترین قشر بر مردم نیستن؟!!!!