پریچهره:

مسابقات جهانی، بزرگترین رویداد شطرنج بانوان است

سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: میزبانی مسابقات جهانی شطرنج در ایران بزرگترین رویداد شطرنج بانوان است.

نصرالله پریچهره به خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مسابقات جهانی شطرنج تهران دومین مرحله از مسابقات گرند پری است که دور اول آن در موناکو برگزار شد و برترین شطرنج بازان جهان در دوره های مختلف شرکت کند.
 
وی ادامه داد: در مسابقات گرند پری شطرنج 16 شطرنج باز برتر جهان حضور دارند که در این دوره 12 نفر شرکت می کنند و خادم الشریعه از تیم ایران در حال حاضر رتبه یک شطرنج بانوان ایران است نماینده شطرنج ایران خواهد بود.
 
به واسطه این برگزاری که شطرنج بازان بزرگ دنیا حضور دارند فرصت بسیار خوبی برای شطرنج بازان ایران است. به نوعی این مسابقات بزرگترین رویداد شطرنج بانوان در کشور است.

رئیس فدراسیون شطرنج افزود: تاکنون در ورزش ایران ندیدم که برترین های رشته اش را یک جا و در یک مسابقه دعوت کند اما این اتفاق برای شطرنج افتاد که امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی در سطح ورزشی کشور گسترش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: مسابقات جایزه بزرگ شطرنج از 22 بهمن آغاز می شود و تا 4 اسفند ادامه خواهد داشت که در طول زمان برگزاری این رقابت ها دو، روز تعطیلی در نظر گرفته شد و با هماهنگی شهرداری ها مختلف تهران برنامه ای برای تهران گردی ورزشکاران در نظر گرفته شد که به نوعی توریست ورزشی محسوب می شود.
 
تامین منابع مالی فدراسیون برای برگزاری این مسابقات چگونه تامین شد؟ تامین منابع مالی برای برگزاری چنین مسابقاتی باید از گذشته برنامه ریزی می شد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مسئولان گذشته اعتباری برای این مسابقات در نظر نگرفتند. اسپانسر به سختی جذب می شود اما با این حال با کمک افراد صاحب نفوذ چند حامی مالی پیدا کردیم و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز مساعدت برای اعتبار این مسابقات دادند.
 
حضور جوانان چه اندازه بر شطرنج ایران تاثیر گذار بود؟ از زمانی که بحث شرکت در مسابقات آسیایی پیش آمد فقط یک اعزام در رده جوانان داشتیم چون برخی معتقد بودند که ایران در این رده سنی نمی تواند مقام های قابل توجهی کسب کند اما حضور شطرنج بازان در این مسابقات همه چیز را تغییر داد و مصدق پور توانست مدال برتر را کسب کند حتی مسابقات یونان که چند وقت پیش برگزار شد شطرنج باز ایران رتبه دوم را به خود اختصاص داد که نسبت مسابقات گذشته دو پله صعود کردیم.
 
فدراسیون شطرنج چه برنامه های برای استعدادیابی در این رشته ورزشی دارد: در کشور بیش از 200 مدرسه شطرنج فعال است و در تهران 15 مدرسه شطرنج وجود دارد. همچنین استان های مختلف مثل مازندران و گیلان پیشرفت بسیار خوبی در شطرنج داشتند و در بخش جوانان و نوجوانان برنامه های بلند مدتی در نظر گرفتند حتی مسابقات قهرمانی کشور که هفته گذشته برگزار شد فیروزجاه با غلبه بر استادان بزرگ شطرنج به عنوان یک پدیده شناخته شد که استان مازندران است.
 
وی ادامه داد: در مسابقات مختلفی که امسال برگزار شد شطرنج بازانی مثل آرین پور از مازندران مقصودلو از گیلان با وجود سن کم رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند که این نشان دهنده حمایت و همکاری هیأت استان ها در توسعه شطرنج است، به عبارتی می توان منطقه شمال کشور را قطب شطرنج دانست چون شطرنج بازان مستعد در رده نوجوانان از این مناطق هستند.
 
** فیروزجاه چگونه به شطرنج معرفی شد؟  
 
شطرنج ایران گفت: شناخت استعدادها نیاز به همکاری وهماهنگی و صرف هزینه دارد فیروزجاه به مسابقات بین المللی اعزام می شد علاوه بر این خانواده اش در موفقیت او نقش مهمی داشتند با تمرینات مداوم و شرکت در مسابقات مختلف موفق شد در سن 13 سالگی اتفاقی بزرگ را برای شطرنج ایران رقم بزند.
 
این پدیده شطرنج در مسابقات قهرمانی کشور رکورد احسان قائم مقامی را بعد از 12 سال شکست یعنی مقامی تا کنون در این مسابقات قهرمان بود و فیروزجاه با غلبه بر استاد بزرگ شطرنج ایران این عنوان را از آن خود کرد.
 
** قائم مقام یک پهلوان است
 
** عکس العمل قائم مقامی پس از قهرمانی نوجوان 13 ساله چه بود؟
 
در فینال مسابقات بعد از اعلام قهرمانی احسان قائم مقامی پشت تریبون قهرمانی فیروزجاه را به وی تبریک گفتند که این نشان منش پهلوانی یک ورزشکار است که با این کار به همه نشان داد که می توان در سکوی قهرمانی نبود اما پهلوان بود و چنین رفتارهایی نه تنها در شطرنج بلکه در تمام رشته های ورزشی ایران گسترش پیدا کند.
 
** آیا روز ملی شطرنج در تقویم ورزشی کشور ثبت شده است؟
 
اوایل انقلاب به دلیل اینکه شطرنج را نوعی قمار می دانستند از همگانی شدن آن جلوگیری شد اما امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب این موضوع را مردود اعلام کردند و گفتند که شطرنج یک ورزش فکری است و جنبه قمار ندارد و این اتفاق 19 شهریور سال 59 افتاد بنابراین، این روز به عنوان روز شطرنج نام گذاری شد. اکنون نیز به معاونت فرهنگی ورزشی پیشنهاد دادیم که 19 شهریور به عنوان روز ملی شطرنج در تقویم تایید شود.
 
** هیأت استان ها چه اندازه در توسعه پیشرفت نقش داشتند؟
 
وی گفت:‌ در گذشته سن قهرمانی شطرنج کشور بالای 18 سال بود اما الان میانگین به زیر 15 سال رسیده است که این نشان دهنده برنامه ریزی بلند مدت و پشتوانه سازی در شطرنج است که البته نقش هیأت استان ها را نباید نادیده گرفت چرا که برخی استان ها به جدیت استعدادیابی در شطرنج را محور کار خود قرار داده اند و آن را دنبال می کنند.
 
بانوان چه اندازه در شطرنج پیشرفت داشتند؟
 
خوشبختانه بانوان نیز در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشتند و شطرنج نیز از جمله ورزش هایی که بانوان به دلیل برخی مسائل فرهنگی و اسلامی راحت تر می توانند شرکت کنند.
 
اما دختران ایرانی در رده های سنی 6 تا 7 سال در رشته های مختلف ورزشی یک استثنا به حساب می آیند که اگر سرمایه گذاری شود به طور قطع جز برترین های رشته خود خواهند شد. در شطرنج بانوان نیز در بخش داوران و مربیان رشد قابل توجهی داشتیم و با حمایت هایی که صورت گرفته الان سرداور برخی مسابقات خانم ها هستند.
 
رئیس فدراسیون درباره علاقه اش به شطرنج و چگونگی حضورش در این رشته اظهار داشت: به شطرنج علاقه داشتم البته به صورت یک رشته همگانی نه حرفه ای حضور من در ورزش شطرنج نیز یک رکوردشکنی شغلی برای من به حساب می آید چون زمانی که مدیر کل ورزش استان مازندران بودم پس از ابلاغ گرفتن برای این سمت اولین حضور ورزشی ام در مازندران مسابقات شطرنج بود که به عبارتی حضور من در شطرنج از آن جا رقم خورد.
 
** فدراسیون شطرنج چه اندازه از برنامه وزارت ورزش و سازمان محیط زیست در حمایت از حیوانات در حال انقراض همکاری داشت؟
 
دفتر محیط زیست وزارت ورزش برنامه هایی در راستای حمایت از حیوانات در حال انقراض برای تمامی فدراسیون در نظر گرفت و برای هر فدراسیون یک حیوان انتخاب کرد که پرنده یلیکا برای فدراسیون شطرنج در نظر گرفته شد.
 
** دلیل انتخاب این پرنده برای شطرنج چه بود؟‌  
 
معمولا از ذهنیت و سبک زندگی هر حیوان عامل انتخاب آن ها برای فدراسیون بود و یلیکا بدلیل خوش فکری اش برای فدراسیون شطرنج انتخاب شد.
 
آیا در مسابقات و برنامه هایی که دارید از نام این پرنده استفاده می کنید؟
 
این تصمیم گیری کمتر از یک ماه گرفته شد و فدراسیون شطرنج نیز تصمیم دارد که پس از این تصویر یلیکا را بر روی دعوت نامه هایش درج کند و در سال 95 نیز از عنوان این پرنده در مسابقات استفاده می کنیم تا شاید کمکی کرده باشیم برای بقای نسل این حیوان زیبا.
 
** چنین برنامه هایی چه اندازه به زندگی این حیوانات کمک می کند؟
 
معتقدم در کنار چنین اهدافی برنامه های دیگری نیز در حمایت از این حیوانات باید صورت بگیرد و ورزش به دلیل مردمی بودنش می تواند کمک زیادی به ادامه نسل این حیوانات کند.
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار