مرتضی رزاق کریمی: فیلم اولی‌ها کلیشه را از بین می‌برند

فیلم اولی‌ها می‌توانند راهگشای خوبی برای سینما باشند و می‌توانند کلیشه‌ها را از بین ببرند.

مرتضی رزاق کریمی مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فیلم اولی‌ها و سودای سیمرغ جشنواره گفت: خوشبختانه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم‌های خوبی چون «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» بودیم. باید به نسل جوان اعتماد کرد و این فضا و امکان را به آن‌ها داد و نباید آن‌ها را محدود کنیم.

وی در ادامه افزود: فیلم اولی‌ها می‌توانند راهگشای خوبی برای سینما باشند، می‌توانند کلیشه‌ها را بین ببرد و با ساختارها، روایت‌ها و قصه‌های نو در سینما حضور پیدا کنند.

رزاق کریمی در خصوص مدیریت فرهنگی بیان کرد: نظام اقتصادی سینمایی ایران مشکلاتی دارد که یک شبه و یکی، دو ساله نمی‌توان آن را حل کرد. باید راهبرد مشخصی داشته باشد. دولت باید نقش خاص و حمایت کننده داشته باشد تا صرفا تولیدکننده. حمایت دولت باشد، آن هم باید در پروژه‌های استثنایی و خاص باشد.

وی در ادامه افزود: بخش خصوصی باید به میدان بیاید و شرایط را برای جوانان مهیا کند. این حمایت نباید مانند سرمی باشد که یک لحظه قطع شود و از پا بیفتد. حمایت باعث رونق می‌شود و دولت هم حمایت کننده و ناظر باشد.

رزاق کریمی در اشاره به حمایت‌های هدفمند اظهار داشت: این حمایت باید مد نظر باشد و براساس راهبرد فرهنگی مطابق نظام حرکت کند و از نظر اقتصادی به سمت استقلال پیش برود، به شیوه‌ای که سوبسیدها به تدریج کاهش پیدا کند و این حمایت بعد از اکران هم تداوم داشته باشد و به تدریج به شیوه خصوصی شکل بگیرد.

تهیه‌کننده «حس پنهان» در خصوص آینده سینمای مستند در ایران گفت: امسال سینمای مستند حرفی برای گفتن نداشت. هشتاد مستند سینمایی داشتیم. با این حال برخی فیلم‌هایی که در سودای سیمرغ هستند مانند «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان فیلم بسیار خوبی است و عناصر و مؤلفه‌های مستند را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هشتاد فیلم مستند بلند در جشنواره داشتیم که بسیار آمار حیرت‌انگیزی است. در حال حاضر ما چرخه‌ اکران برای فیلم مستند نداریم. سینمای «فیلم و تجربه» با اختصاص 25 درصد از ظرفیت نمایش مسیر رشد را به خوبی طی می‌کند و من معتقدم طی یک، دو سال آینده سینمای مستند را در عرصه اکران به طور جدی خواهیم دید. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.