روایت روزهای انقلاب اسلامی از زبان بازیگر نقش امام خمینی(ره)

بازیگری که نقش امام را عهده‌دار شده است، از حس و حال و گزیده‌ای از رویدادهای انقلاب گفت.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دهه فجر بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین دهه‌های این کشور است، دوره‌ای که در 22 بهمن با حضور روح خدا به اوج خود رسید و سرنوشت نویی را برای این مرز و بوم رقم زد. این روزها برای خیلی از مردم کشورمان خاطره‌هایی را به جا گذاشته است که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. ما نیز به بهانه دریافت بیشتر حس و حال این روزها به سراغ عبدالرضا اکبری رفتیم که مدتی پیش برای بازی در نقش امام خمینی (ره) در فیلم فرزند صبح انتخاب شد.

وی در ابتدا در خصوص حس و حال موجود در آن دوران گفت: در آن سال من هنرجوی رشته تئاتر بودم و به یاد دارم که هنگام تمرین صدای اعتراض‌ها و شعارهای مردمی شنیده می‌شد، تجمع‌هایی که گویی یک انفجار به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: این صداها و تلاش‌های صادقانه توجه هر کسی را به خود جلب و او را با خود همراه می‌کرد، از جمله رویدادهایی که در آن دوران جلوه‌های زیبایی را رقم زد، سربازانی بودند که اسلحه‌هایشان را روی زمین می‌انداختند و گل‌هایی که برای برقراری آشتی و جذب نیروهای مسلح به یکدیگر داده می‌شدند، همه این رویدادها عکس‌های دیدنی را رقم زدند که هنوز هم که هنوز است جذابیتشان را حفظ کرده‌اند.

اکبری با اشاره به حضور در این برنامه‌ها عنوان کرد: همانطور که گفتم من آن زمان در دوران جوانی بودم و یکسری اتفاقات وجود داشت که انسان نمی‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. مقاله‌ای که به سرنوشت تمامی مردم ارتباط داشت و ما نیز جرئی از آن بودیم به همین جهت درگیر آنها می‌شدیم.

وی ادامه داد: رخدادهای آن روزها مثل یک فیلم سینمایی بود و توصیف ریز به ریز آن با زبان میسر نیست.

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» در خصوص ایفای نقش امام خمینی (ره) اظهار داشت: از زمانی که برای این نقش انتخاب شدم، عظمت و سنگینی آن را حس کردم. نگاه‌ها خیلی روی نقش امام خمینی متمرکز بود و هستند. همچنین خیلی‌ها ایشان را می‌شناسند، به همین جهت حتما باید درست بازی شود.

وی ادامه داد: لازمه ایفای نقش داشتن مطالعه بسیار و گذاشتن وقت برای شناختن امام است و در کنار این مطالعات، تمرینات و راهنمایی‌هایی که آقای افخمی کمک بزرگی برای بازی این نقش بود، توصیه‌هایی برای اینکه کلوزآپ‌ها درست و نگاه‌ها و فرم‌بازی باورپذیر باشد.

اکبری بیان کرد: پذیرش و انتخاب من برای این نقش به من حس بازیگری را داد که یکی از سخت‌ترین و ارزشمندترین نقش‌ها را عهده‌دار شده است و امیدوارم بتوانم به خوبی از پس آن بر بیایم.

اکبری در ادامه راجع به فضای فرهنگی موجود در قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد:با انقلاب ما از خیلی از موارد باطل فاصله گرفتیم و سینمای ما سینمایی نجیب شد که در آن به موضوعات اخلاقی پرداخته می‌شود. در خصوص پیشرفت‌ها و تغییرات دیگر نیز باید با نگاه کارشناسانه به آن نگاه کرد.

وی افزود: بعد از انقلاب از جنبه‌های مفرح کاذب در فرهنگ و هنر فاصله گرفتیم و فیلم‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک شدند. همچنین خیلی از هنرمندان تئاتر توانستند روانه سینما شوند و ملاک برای حضور در این عرصه تغییر کرد. چرا که تا قبل از آن سینما تنها به ظواهر اشخاص توجه می‌کرد که این اصلا درست نبود؛ امروزه ما نیز باید بیشتر مواظب باشیم تا این دستاوردها را حفظ کنیم تا مبادا باز هم درگیر معیارهای نابجا و غلط شویم. چون گاهی دیده می‌شود که شخص تنها به وسیله چهره و یا واسطه‌ای به این عرصه وارد می‌شود، این در حالی است که بازیگرهای باسابقه و با معلومات به عنوان مثال تئاتر در خانه بیکار نشسته‌اند.

عبدالرضا اکبری در پایان درباره جمله‌ای که انقلاب را توصیف می‌کند، خاطرنشان  کرد: به نظر من شعار استقلال و آزادی گویای همه چیز هست و شعاری کامل محسوب می‌شود که پیام اصلی این انقلاب را به سادگی و وضوح می‌رساند.  



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.